Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

24 augustus 2004

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Christina Beatrix complex wordt sociaal-cultureel centrum De voormalige Christina- en Beatrixschool in de wijk Noordwest wordt een sociaal-cultureel centrum. Gemeente Utrecht is het eens geworden met drie organisaties die in de ontwikkeling samenwerken. Deelnemende partijen zijn Portes (sociaal-cultureel werk), Zimihc (amateurkunst) en The Colour Kitchen (maatschappelijk gedreven multicultureel restaurantconcept). Mede door de actieve betrokkenheid en inzet van de Wijkraad Noordwest is het gelukt om deze nieuwe bestemming voor de oude schoolgebouwen voor elkaar te krijgen. In het plan worden beide schoolgebouwen opgeknapt en wordt een theaterzaal geplaatst als verbinding tussen beide gebouwen. In het complex moet ruimte komen om cursussen te geven, kantoorruimte en oefenruimte voor amateur-kunstenaars.

De start voor het "Vorstelijk Complex", zoals het plan nu genoemd wordt, wordt eind 2005 verwacht. De precieze datum voor de start is afhankelijk van de te volgen ruimtelijke ordeningprocedures (artikel 19). Nog dit jaar zal een programma van eisen worden opgesteld, en kan een architect worden geselecteerd om een bouwkundig ontwerp te maken. Als alles mee zit kan het complex dan eind 2006 worden opgeleverd.

De herontwikkeling van het Christina Beatrix complex kent een lange geschiedenis, die begon met een collegebesluit in juni 1998 om een haalbaarheidsonderzoek te doen. Sindsdien zijn verschillende mogelijkheden onderzocht.

Alhoewel er nog energie gestoken moet worden in de dekking van een deel van de kosten, rekent het college met een voorbereidingskrediet van ¬ 1.000.000 op een spoedige ontwikkeling van het complex tot sociaal-cultureel hart voor Noordwest.


2. Gedragscode integriteit
Het integriteitbeleid van de gemeente Utrecht is grotendeels gerealiseerd. Als sluitstuk van het integriteitproject komt het college van burgemeester en wethouders met een visienota en gedragscode voor personeelsleden.

De nota 'Personeelsbeleid en integriteit' laat zien dat wordt gewerkt aan een betrouwbare, transparante gemeentelijke organisatie. Het gaat om een positieve, preventieve en praktische aanpak. Centraal staan het afspreken, bespreken en aanspreken van regels en afspraken. Zo wordt de gemeente Utrecht regelmatig benaderd door gemeenten uit het hele land die belangstelling hebben voor het Utrechtse integriteitbeleid met de visienota staat dat beleid nu helder op papier.

De gedragscode integriteit is een leidraad voor personeelsleden. Het bevat de belangrijkste ambtelijke regels. De code moet het makkelijker maken om de juiste keuzes te maken bij integriteitkwesties Ook draagt de code bij aan het integriteitbewustzijn in de organisatie.

De gedragscode wordt gedrukt als brochure en daarna verspreid onder het personeel; nieuw personeel krijgt hem bij indiensttreding. In de nieuwe Ambtenarenwet, die momenteel bij de Tweede Kamer ligt, wordt elke gemeente verplicht om een gedragscode voor goed ambtelijk handelen in te voeren.


3. Homo- en lesbisch emancipatiebeleid
Jongeren onder de 25 jaar en ouderen van 55 jaar en ouder staan vanaf nu centraal in het gemeentelijk homo- en lesbisch beleid. Dat blijkt uit de notitie 'Homo- en Lesbisch Emancipatie beleid' die het college heeft vastgesteld. De beleidsnotitie is opgesteld in nauw overleg met de gemeentelijke adviescommissie Homo en Lesbische Emancipatie.

De groep homoseksuele jongeren onder de 25 jaar wordt vooral binnen het onderwijs geconfronteerd met toenemende intolerantie, discriminatie en een steeds onveiliger schoolklimaat. Homoseksuele jongeren krijgen regelmatig te maken met intimidatie. Ook worden zij steeds vaker geconfronteerd met agressie en geweld. Voorlichting op scholen is een belangrijk middel om vooroordelen weg te nemen, kennis en inzicht te vergroten om zodoende tolerantie en veiligheid te bevorderen. Daaraan geeft het college dan ook hoge prioriteit.

De groep homoseksuele ouderen van 55 jaar en ouder heeft vooral te maken met vereenzaming. Hierdoor komt deze groep in een steeds kwetsbaarder positie. Begeleiding en ondersteuning is noodzakelijk. Het college hecht er waarde aan dat ouderen zelfredzaam zijn en blijven.

De beleidsnotitie bevat aanbevelingen op het gebied van sociale netwerken, belangenbehartiging en voorlichting.

De groep homoseksuelen tussen de 25 en 55 jaar is gemiddeld gesproken redelijk zelfstandig en daarbij goed in staat voor de eigen belangen op te komen. Daarom is voor hen geen specifiek beleid ontwikkeld.


4. Functioneel Ontwerp van nieuwe verbindingsweg tussen A2 en stad (NOUW 2) gereed Het college heeft ingestemd met het Functioneel Ontwerp en het Integraal Programma van Eisen voor het tweede deel van de nieuwe verbindingsweg van de A2 naar het centrum van de stad, de zogenoemde NOUW 2. Eerder besloot het college al over de ligging van het tracé, naar aanleiding van de inspraak. Deze weg zorgt samen met de weg NOUW 1 voor de ontsluiting vanaf de A2 naar de stad.

NOUW 1 loopt vanaf de nieuwe afslag van de A2 ter hoogte van de Hyperonenweg naar het toekomstige station en transferium Lage Weide. NOUW 2 loopt vanaf NOUW 1 over een deel van de 'oude' A2 naar de Majellaknoop. Beide wegen zijn binnen de huidige financiële mogelijkheden van de stad voorlopig de beste oplossing voor het autoverkeer tussen de A2 en de stad. Met deze nieuwe verbindingsweg krijgt ook bedrijventerrein Lage Weide een volwaardige aansluiting op de A2. Bovendien draagt deze weg bij aan de goede ontsluiting van Leidsche Rijn. De nieuwe aansluiting op de A2 vervangt de aansluiting ter hoogte van de Vleutenseweg. Het NOUW 2-tracé is ontworpen met zo min mogelijk kruisingen met andere wegen. Op deze weg zal een maximumsnelheid gelden van 70 km per uur. De rijbanen krijgen een breedte van 3,25m met een middenberm van 1m. Het groengebied krijgt een invulling met boomgroepen, afgewisseld met gras. Ook zijn richtlijnen meegegeven voor de invulling van de zone tussen de Reactorweg en het NOUW 2-tracé met bomen en gras. Het Functioneel Ontwerp kent twee aanpassingen als gevolg van inspraakreacties. In de eerste plaats loopt de nieuwe weg nu voor een deel over het 'oude' tracé van de A2. Daarnaast komt aan de zuidzijde van het tracé een tunnel onder het spoor tussen Utrecht CS en Vleuten.

Nu het Functioneel Ontwerp is vastgesteld, wordt verder gewerkt aan het Definitief Ontwerp. Daarnaast start in 2005 een artikel 19 (WRO) procedure, omdat het tracé vier verschillende bestemmingsplannen doorkruist. De uitvoering van de werkzaamheden start naar verwachting begin 2006. Om aan te sluiten bij de planning van de nieuwe A2 moet de hele nieuwe verbindingsweg eind 2007 gereed zijn.


5. Investeringen in schoolgebouwen
Het college van burgemeester en wethouders heeft besluiten genomen over de huisvesting van vier scholen: een verbouwing van het Vader Rijn College, huur van een tijdelijk onderkomen voor Het Amadeus College en UNIC en voortzetting van de huur voor een tijdelijk onderkomen voor De Arcade school.

Met de eerste drie besluiten geeft het college verder gevolg aan het masterplan Voortgezet Onderwijs, een plan om het voortgezet Onderwijs in de stad nog meer kwaliteit te geven en beter te spreiden.

Het Vader Rijn College wordt voor zo'n ¬ 500.000 verbouwd om ruimte te bieden voor onderwijs in de sector Zorg en Welzijn.

UNIC is een nieuwe school voor voortgezet onderwijs in Utrecht. Deze school wordt tot 2007 tijdelijk gehuisvest op de Kanaalweg 93 en zal uiteindelijk aan de Koningsbergerweg komen. Voor de huur- en startkosten van de tijdelijke huisvesting voor UNIC komt een bedrag beschikbaar van ¬ 500.000.

Voor het nieuwe Amadeus College komt een bedrag van ¬ 450.000 beschikbaar voor huur- en startkosten. Het Amadeus College zal volgens planning uiteindelijk in de Cultuurcampus in Vleuterweide in Leidsche Rijn komen, maar gaat dit jaar van start in een tijdelijk onderkomen aan de Verlengde Vleutenseweg.

In hetzelfde pand aan de Verlengde Vleutenseweg is ook de Arcade school, een montessorischool voor primair onderwijs, gehuisvest. Deze school zal uiteindelijk in het Kindercluster Het Zand in Leidsche Rijn komen en blijft tot de oplevering daarvan (verwachting: najaar 2005) in het pand aan de Verlengde Vleutenseweg.


6. Herinrichting Mierikswortelstraat
Bewoners van de Mierikswortelstraat in Leidsche Rijn hebben een voorstel ingediend in het kader van het Recht van Initiatief. Zij vragen om herinrichting van het pleintje aan de Mierikswortelstraat. Het pleintje met een wadi wordt momenteel vooral als parkeerplaats en doorgaande weg gebruikt, terwijl de bewoners graag zouden zien dat de kinderen uit de buurt er veilig kunnen spelen. Zij vragen dan ook om herinrichting van het plein met meer groen en een heg om het groen, een picknicktafel, wip en zandbak. Bewoners onderhouden nu al zelf het groen en zijn bereid dit in de toekomst te blijven doen.

Het voorstel voldoet aan de eisen van het recht van initiatief. Omdat vrijwel alle omwonenden van het pleintje het voorstel ondertekend hebben, is er geen draagvlakonderzoek meer nodig. Voor de uitvoering is door de gemeente een raming gemaakt van EUR 9.000. Het college van burgemeester en wethouders heeft dan ook besloten het voorstel te honoreren.


7. Werkgelegenheidsoffensief in uitvoering
Het college heeft ingestemd met het uitvoeringsprogramma (2004 - 2007) voor een werkgelegenheidsoffensief. Het programma heeft drie pijlers. Ten eerste het versterken van de relatie onderwijs - arbeidsmarkt. Ten tweede het verbeteren van de verhouding tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. En ten derde het behouden en creëren van werkgelegenheid. Er moeten meer mensen (weer) aan het werk. Het uitvoeringsprogramma is in samenwerking met de Kamer van Koophandel, VNO-NCW, KUO, CWI en UWV tot stand gekomen. Vanuit de gemeente werken Economische Zaken, Onderwijs en SoZaWe mee.

Volgens het Centraal Planbureau houdt de laagconjunctuur nog wel even aan. Inmiddels is voor het tweede jaar op rij de werkgelegenheid in de stad afgenomen. Als uitvloeisel van de motie die over dit onderwerp bij de voorjaarsnota 2003 door de gemeenteraad is aangenomen, wil het college daarom meer maatregelen nemen. Bovendien is afgelopen jaar het Economisch Profiel voor Utrecht door de gemeenteraad aangenomen, waarin is gepleit voor een talentenplan. Voor de aanvullende maatregelen van het programma, waarmee in totaal een bedrag gemoeid is van ¬ 7 miljoen, is de financiering nu nagenoeg rond.

Aansluiting onderwijs
In het kader van het grote stedenbeleid (GSB) werken gemeente en beroepsonderwijs aan een betere aansluiting van het voortgezet onderwijs op het beroepsonderwijs. Het is van groot belang dat leerlingen een ononderbroken schoolloopbaan hebben en het percentage voortijdige schoolverlaters daalt. Het resultaat is dat leerlingen veel beter voorbereid de arbeidsmarkt betreden. Over de concrete invulling is overleg gaande met de betreffende scholen. Individueel maatwerk via persoonlijke begeleiding van leerlingen is nodig en dat maakt de uitwerking van deze plannen niet eenvoudig en goedkoop.

Mens bij werk en werk bij mens
De gemeente Utrecht wil, aanvullend aan bestaande initiatieven, vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter met elkaar verbinden. Uitgangspunt is hierbij de vraagzijde. Utrecht kent namelijk niet alleen een oplopende werkloosheid, maar ook een groot aantal zogenoemde 'onvervulbare vacatures'. De gemeente wil samen met het bedrijfsleven en CWI dit probleem concreet aanpakken.

Een ander initiatief is gericht op het verbeteren van de samenwerking en afstemming tussen partijen die zich actief bezig houden met de reïntegratie van werknemers. Het plan brengt de partijen bij elkaar en zorgt voor meer kansen.

Bovendien krijgen jonge bedrijven (drie jaar oud en met maximaal 50 medewerkers) de mogelijkheid hun organisatie te laten doorlichten waar het gaat om de bedrijfsvoering. In het aanbod, tegen gereduceerde prijs, zit de mogelijkheid gebruik te maken van een bedrijfscoach gedurende een jaar.

Meer werk
Voor het economisch beleid zijn promotie en acquisitie van belang, zodat meer bedrijven in Utrecht blijven of zich hier zullen vestigen. Partners in de stad, zoals de Kamer van Koophandel, beleggers en ontwikkelaars werken met de overheid aan een operationeel plan, dat in de loop van dit jaar gereed zal zijn. Hiermee worden nieuwe markten, waaronder (internationale) bedrijven, aangeboord.

Bovendien zullen opdrachtnemers van gemeentelijke werken steeds vaker de verplichting krijgen stageplaatsen of leerbanen voor Utrechtse werkzoekenden aan te bieden. Dit sluit aan bij een landelijk actieplan van MKB Nederland, getiteld '10.000' leerbanen. Utrecht gaat meedoen aan dit actieplan.


8. Subsidiesystematiek voor restauraties gemeentelijke monumenten aangepast Het gemeentelijke budget dat beschikbaar is voor restauraties van gemeentelijke monumenten en zogeheten "beeldbepalende panden" is vrijwel uitgeput. Het college heeft daarom besloten het subsidiëren hiervan te beëindigen. Er resteert nog een bedrag van circa ¬ 140.000, dat verdeeld wordt over een aantal projecten. In mei 2004 nam het college al het besluit om de subsidieregeling te vervangen door een regeling waarbij leningen worden aangeboden met een lage rente. Dit nieuwe financieringsstelsel gaat naar verwachting per 1 januari 2005 van start.

Voor de ondersteuning van monumentrestauraties was de afgelopen jaren ¬ 1,588 miljoen per jaar beschikbaar. Het geld kwam uit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Volgens het Monumentenbeleidsplan 2004 ("Beheer van de chaos der eeuwen") kunnen daarmee jaarlijks 50 tot 60 panden worden hersteld. Sinds 1993 zijn meer dan 600 subsidiebeschikkingen afgegeven. De subsidie bedroeg 40% van de restauratiekosten. Eigenaren konden ook kiezen voor een subsidie-op-termijnvariant (100% subsidie na vijftien jaar).

Na een dip in de eerste helft van 2003 trok de vraag naar subsidie daarna flink aan. Volgens de algemene subsidieverordening van de gemeente en volgens landelijke wetgeving is het bereiken van het subsidieplafond aanleiding om het verstrekken van subsidies stop te zetten. Zonder dit besluit dreigde een tekort aan subsidiemiddelen in 2004 van enkele tonnen.

Door het besluit ontstaat mogelijk een tijdelijke stagnatie van het aantal beoogde restauraties. Het doel is en blijft tot en met 2008 zo'n 300 restauraties (inclusief de rijksmonumenten) uit te voeren. Het nieuwe financieringsstelsel moet hieraan een flinke bijdrage gaan leveren.


9. Nieuwe referendumverordening
Het college stelt voor een nieuwe referendumverordening in te voeren. Op dit moment bestaan in Utrecht verschillende referendummogelijkheden naast elkaar. De opkomstdrempel en procedures zijn verschillend, afhankelijk van de vraag of het een referendum is op grond van de Tijdelijke referendumwet (landelijke wetgeving), dan wel een referendum op grond van één van de gemeentelijke verordeningen. De gemeentelijke regelgeving in de gemeente Utrecht die tot nu toe geldt is hier en daar onduidelijk en niet altijd consistent. Daarbij zijn de gemeentelijke verordeningen op dit gebied nog niet aangepast aan de gewijzigde landelijke wetgeving. Ook is het op basis van de huidige situatie niet altijd duidelijk in welke fase van een project een referendum mogelijk is.

Het voorstel voor de nieuwe referendumverordening neemt onduidelijkheden en overlappingen in relatie tot de Tijdelijke referendumwet weg en past de gemeentelijke regelgeving daaraan aan. De modelverordening die de Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft opgesteld heeft hierbij als basis gediend.

Vanaf 26 augustus ligt de referendumverordening gedurende vier weken ter inzage bij het ICU en op de wijkbureaus. De tekst en procedure zijn ook te lezen op internet. Op 25 augustus staat de publicatie op de gemeentepagina van Ons Utrecht.