Airspray

PERSBERICHT Totaal aantal pagina's: 7

Alkmaar, 24 augustus 2004

Airspray: Gezonde volumegroei eerste helft 2004

. Het aantal verkochte dispensers steeg 15%.
. De omzet steeg 4% naar EUR 16,9 miljoen; bij constante wisselkoersen was de omzetgroei 15%. (1H 2003: EUR 16,2 miljoen). . De nettowinst was EUR 2,6 miljoen, een stijging van 1% (1H 2003: EUR 2,5 miljoen) . Sterke groei in de Verenigde Staten, waar Procter & Gamble als nieuwe klant werd toegevoegd. . Het management handhaaft de verwachting van "double-digit" groei in lokale valuta en volume voor heel 2004.

Resultaten

Na de gerapporteerde goede start van het jaar was Airspray in staat haar solide groei vast te houden met een volumegroei van 15% over het eerste halfjaar. Door het effect van de wisselkoersen groeide de omzet 4% naar EUR 16,9 miljoen; bij constante wisselkoersen zou Airspray 15% omzetgroei hebben laten zien. Aangezien er een groter percentage van de kostprijs van de verkopen, in tegenstelling tot de omzet, in euro's wordt gerealiseerd, daalde de brutomarge naar 40% (H1 2003: 44%). Er was geen margedaling door verhoogde druk op de marge. Airspray heeft de intentie om in toenemende mate producten voor de Amerikaanse markt ook in Amerika te spuitgieten en te assembleren, waardoor er een natuurlijke "hedge" wordt gecreëerd.

Airspray liet gezonde volumegroei in de Verenigde Staten zien, profiterend van de groeiende economie. In euro's realiseerde Noord Amerika 60% van de omzet, Europa 35% en overige 5%.

De nettowinst steeg 1% naar EUR 2,6 miljoen over het eerste halfjaar van 2004. De winst per aandeel bedroeg EUR 0,48 en was daarmee gelijk aan vorig jaar.

Gedurende de eerste zes maanden investeerde Airspray EUR 1,3 miljoen, met name in nieuwe matrijzen en assemblage machines. Airspray's balans blijft erg sterk met een solvabiliteit van 83%, wat op hetzelfde niveau is als vorig jaar.

Gang van zaken in de eerste helft van 2004

Airspray was in staat om te profiteren van de sterke economische groei in de Verenigde Staten: grote klanten bestelden meer, nieuwe projecten werden gestart en/of werden concreet en kleine klanten gaven herhaalorders. In Europa ondervonden we solide groei in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, terwijl Duitsland en Italië achterbleven in lijn met de algehele economische omstandigheden. De meest opvallende introducties waren Procter & Gamble's Pantene Pro-V haarverzorgende schuim and Dial Tone handzeep in de Verenigde Staten. De Mini foamer en de Waterresistente familie blijven het hardst groeien.

Airspray ging verder met de productontwikkeling van de nieuwe Dual Foamer en de Symplicity lotion pomp voor introductie later dit jaar. Vormgevingen zijn afgerond en productie-matrijzen zijn besteld.

Omzet per segment

Het huidverzorgingsegment bedroeg nog steeds 32% van Airspray's verkopen in de eerste helft van dit jaar. "Intimate hygiene", dat onderdeel is van het huidverzorgingsegment, blijft met grote sprongen groeien. Het aandeel van de handzeep bleef 27% van de omzet. Ondanks de aantallen van P&G's Pantene zakte het aandeel van haarverzorging iets naar 20%, terwijl het sinds kort apart gerapporteerde "Suncare" segment groeide naar 13%. Het segment overig was 8%.

Twee snelgroeiende subsegmenten zijn wanddispensers en "intimate hygiene". Wanddispensers worden al sinds 1998 verkocht, maar ze blijven doorgroeien in jaarlijks volume, het aantal klanten en ontwikkelingsprojecten. "Intimate hygiene", dat zijn eerste toepassing in Italië kende, is nu in veel geografische markten vertegenwoordigd.

IFRS

Evenals alle andere beursgenoteerde bedrijven in Europa gaat ook Airspray met ingang van volgend jaar rapporteren volgens de IFRS accounting standards. Vooruitlopend hierop heeft Airspray reeds in 2001 besloten om de kosten voor ontwikkeling van haar nieuwe producten te activeren en af te schrijven. Tevens zijn toen de nog aanwezige compensabele verliezen in de Verenigde Staten geactiveerd. Deze wijzigingen zijn beiden verplicht onder IFRS. De enige wijziging met effect op het resultaat, die nog in 2005 zal optreden, is dat de geschatte kosten voor het toekennen van opties in de winst- en verliesrekening moeten worden verantwoord. De invloed hiervan op het resultaat zal beperkt zijn. Verder zal met ingang van 2005 de voorziening latente belastingverplichtingen tegen nominale in plaats van contante waarde worden gewaardeerd. Deze wijziging zal op de openingsbalans van 2005 volgens IFRS worden uitgevoerd zonder effect op het resultaat.

Overige informatie

Met betrekking tot de lopende rechtszaak, die door SBS/DEB tegen Gojo is aangespannen, waarbij Airspray ook is betrokken, heeft Gojo een overeenkomst gesloten met Airspray, dat zij de rechtszaak en de kosten voor haar rekening zal nemen. Met betrekking tot het voornemen van Airspray om haar eigen aandelen in te kopen, heeft zij in mei j.l. toestemming gekregen van haar aandeelhouders om maximaal 5% van de uitstaande aandelen in te trekken gedurende 2004.

Met het oog op de geringe positieve effecten heeft Airspray besloten niet langer deel uit te maken van het Euronext Nextprime segment.

Vooruitzichten

Alles in ogenschouw nemend, handhaaft het management haar verwachting van een "double-digit" groei in lokale munteenheden en volume voor heel 2004.

Profiel Airspray

Airspray is een vooraanstaande fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde, die haar producten levert aan producenten van consumentenproducten. Airspray levert aan vele afnemers waaronder multinationals zoals Procter & Gamble, Unilever, Wella, Colgate, L'Oréal, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Er werken momenteel meer dan 115 mensen bij Airspray. Airspray is een 'technology-driven' onderneming. In haar 21-jarig bestaan heeft Airspray zich gespecialiseerd in R&D en in het in massaproductie brengen en wereldwijd vermarkten van innovatieve dispensers. Airspray heeft op dit moment meerdere typen dispensers, die alle zonder drijfgassen werken. Airspray is genoteerd aan EuroNext Amsterdam sinds mei 1998. In de Verenigde Staten worden er aandelen "over-the-counter" ("AYAKY") verhandeld.



Airspray