24-8-2004
Nieuwe Peugeot 407 SW: plezier in het kwadraat
In september, nog geen zes maanden na de introductie van de 407
Berline, komt de Peugeot 407 SW het aanbod van Peugeot in het
M2-segment versterken.
De 407 SW is een auto die past bij een breed publiek, dankzij het
heldere interieur, en de van de 407 Berline bekende eigenschappen als
functionaliteit, ruimte, dynamiek, veiligheid en geraffineerde
styling. De 407 SW biedt uiteenlopende gebruiksmogelijkheden,
bijvoorbeeld als representatieve zakenauto en als vrijetijdsauto om er
op uit te trekken, in combinatie met enorm veel rijplezier onder alle
omstandigheden.
Styling
De 407 SW staat op hetzelfde platform als de 407 Berline. De wielbasis
is gelijk, maar de 407 SW is wel bijna 9 centimeter langer en 4
centimeter hoger dan de Berline. Dynamische elegantie blijft de
gemeenschappelijke noemer van de gehele 407-serie. De 407 SW borduurt
voort op de nieuwe vormgeving die inmiddels kenmerkend is voor
Peugeot. Meest in het oog springend is de omgekeerde achterstijl die
de vloeiende lijn, die begint ter hoog tevandevoorruit,onderbreekt.
Ook het glazen dak en de aluminium dakdragers zijn opvallende
kenmerken. De achterlichten lopen door naar de flanken en geven zo het
zijaanzicht een originele aanblik. De achterruit kan trouwens separaat
van de achterklep geopend worden; handig indien er strak geparkeerd
is.
Glazen dak
Het grote, glazen dak met een dikte van 6 mm is extra getint, zodat de
meeste stralingswarmte wordt geweerd. Door een oppervlak van 1,6 m2
laat het wel veel licht door. Het dak kan van binnen geheel of
gedeeltelijk aan het zicht worden onttrokken door een elektrisch
bedienbaar rolgordijn.
Bagageruimte
De inhoud van de bagageruimte meet 448 dm³ en aan de zijkanten
bevinden zich afsluitbare vakken. De laadruimte is 1.030 mm diep en
minimaal 1.100 mm breed. De achterbank kan in twee ongelijke delen
worden neergeklapt zodat een nagenoeg vlakke laadvloer ontstaat met
een lengte van maximaal 1.700 mm. Het laadvolume bedraagt dan 624 dm³.
De laaddrempel is 615 mm hoog. Op de vloer liggen vier strips die het
inladen van koffers vergemakkelijken. De bagageruimte van de 407 SW
wordt aan de bovenzijde afgeschermd door een hoedenplank die bestaat
uit een vast en een opvouwbaar gedeelte, dat de mogelijkheid biedt om
de bagageruimte te bereiken via de separaat te openen achterruit.
Climate control
De 407 is leverbaar met twee verschillende aircosystemen. De
basisuitvoering heeft climate control met centrale luchtverdeling
voor, bij alle andere versies is de climate control voorzien van links
en rechts gescheiden lucht- en temperatuurregeling. Nieuw bij de 407
is een extra luchtrooster boven het centrale dashboardpaneel dat zorgt
voor een gelijkmatige, indirecte verspreiding van de luchtstroom. Bij
alle uitvoeringen zijn uitstroomopeningen aan het einde van de
centrale console aangebracht, zodat ook de achterinzittenden
comfortabel kunnen reizen.
Veiligheid
De bijzonder stijve structuur zorgt voor een prettig rijgedrag en
draagt bij aan de actieve en passieve veiligheid. Voorzien van dubbele
draagarmen vóór met een losse fusee en een multilink-achteras, laat de
auto zich altijd zeer exact sturen. De structuur bestaat uit een echte
veiligheidskooi, die zodanig is vormgegeven dat de bij een botsing
vrijkomende krachten naar boven en naar beneden worden verdeeld.
De kans op ernstig letsel bij voetgangers na een aanrijding wordt
verkleind door de soepele delen aan de voorzijde en door de toepassing
van schuim in de voorbumper. Het verlengde aluminium subframe vangt de
energie die bij een aanrijding vrijkomt op en verdeelt de krachten
omlaag en omhoog, de motor kan het interieur niet binnendringen en de
stuurkolom kan over een afstand van
80 mm worden ingetrokken. Bij een aanrijding van opzij vangt de
stevige kooiconstructie de klap op dankzij de dubbele versterkingen in
de portieren.
Automatische ruitenwissers met een regensensor, automatisch dimlicht
en automatisch inschakelende alarmknipperlichten bij hard remmen zijn
voorbeelden van systemen die ervoor zorgen dat de bestuurder zich kan
concentreren op het besturen van de auto. Hetzelfde geldt voor andere
(deels) optionele voorzieningen als parkeerhulp en een automatisch
dimmende binnenspiegel.
In totaal negen airbags zorgen voor de bescherming van de inzittenden.
Voor beide voorinzittenden zijn er dual stage frontairbags die
afhankelijk van de kracht van de aanrijding worden opgeblazen. De
bestuurder kan ook vertrouwen op een knieairbag onder de stuurkolom.
Daarnaast zijn zijairbags vóór en windowairbags eveneens standaard op
iedere 407. Optioneel zijn de zijairbags voor de achterpassagiers.
Keuze uit negen aandrijfunits
Net als bij de Berline, biedt de 407 SW keuze uit negen
motor/versnellingsbakcombinaties: vier benzinemotoren, variërend van
1,8 tot 3,0 liter, en twee HDi-diesels, 1,6 of 2,0 liter, beide met
roetfilter. Daarnaast is er de keuze tussen een handgeschakelde vijf-
en zesversnellingsbak of een viertraps automaat. De V6 wordt gekoppeld
aan een nieuwe zestraps automaat.
De prijzen van de 407 SW starten bij EUR 26.100,- voor de XR met de
1.8 benzinemotor. De levering start in september 2004. Voor 2005
verwachten wij dat de SW iets meer dan 50 procent van de 407 verkopen
zal realiseren. Van de SW zal rond de 60 procent met een dieselmotor
zijn uitgerust.
AutoRai