AutoRai

24-8-2004

Nieuwe Peugeot 407 SW: plezier in het kwadraat

In september, nog geen zes maanden na de introductie van de 407 Berline, komt de Peugeot 407 SW het aanbod van Peugeot in het M2-segment versterken.

De 407 SW is een auto die past bij een breed publiek, dankzij het heldere interieur, en de van de 407 Berline bekende eigenschappen als functionaliteit, ruimte, dynamiek, veiligheid en geraffineerde styling. De 407 SW biedt uiteenlopende gebruiksmogelijkheden, bijvoorbeeld als representatieve zakenauto en als vrijetijdsauto om er op uit te trekken, in combinatie met enorm veel rijplezier onder alle omstandigheden.

Styling
De 407 SW staat op hetzelfde platform als de 407 Berline. De wielbasis is gelijk, maar de 407 SW is wel bijna 9 centimeter langer en 4 centimeter hoger dan de Berline. Dynamische elegantie blijft de gemeenschappelijke noemer van de gehele 407-serie. De 407 SW borduurt voort op de nieuwe vormgeving die inmiddels kenmerkend is voor Peugeot. Meest in het oog springend is de omgekeerde achterstijl die de vloeiende lijn, die begint ter hoog tevandevoorruit,onderbreekt. Ook het glazen dak en de aluminium dakdragers zijn opvallende kenmerken. De achterlichten lopen door naar de flanken en geven zo het zijaanzicht een originele aanblik. De achterruit kan trouwens separaat van de achterklep geopend worden; handig indien er strak geparkeerd is.

Glazen dak
Het grote, glazen dak met een dikte van 6 mm is extra getint, zodat de meeste stralingswarmte wordt geweerd. Door een oppervlak van 1,6 m2 laat het wel veel licht door. Het dak kan van binnen geheel of gedeeltelijk aan het zicht worden onttrokken door een elektrisch bedienbaar rolgordijn.

Bagageruimte
De inhoud van de bagageruimte meet 448 dm³ en aan de zijkanten bevinden zich afsluitbare vakken. De laadruimte is 1.030 mm diep en minimaal 1.100 mm breed. De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt zodat een nagenoeg vlakke laadvloer ontstaat met een lengte van maximaal 1.700 mm. Het laadvolume bedraagt dan 624 dm³. De laaddrempel is 615 mm hoog. Op de vloer liggen vier strips die het inladen van koffers vergemakkelijken. De bagageruimte van de 407 SW wordt aan de bovenzijde afgeschermd door een hoedenplank die bestaat uit een vast en een opvouwbaar gedeelte, dat de mogelijkheid biedt om de bagageruimte te bereiken via de separaat te openen achterruit.

Climate control
De 407 is leverbaar met twee verschillende aircosystemen. De basisuitvoering heeft climate control met centrale luchtverdeling voor, bij alle andere versies is de climate control voorzien van links en rechts gescheiden lucht- en temperatuurregeling. Nieuw bij de 407 is een extra luchtrooster boven het centrale dashboardpaneel dat zorgt voor een gelijkmatige, indirecte verspreiding van de luchtstroom. Bij alle uitvoeringen zijn uitstroomopeningen aan het einde van de centrale console aangebracht, zodat ook de achterinzittenden comfortabel kunnen reizen.

Veiligheid
De bijzonder stijve structuur zorgt voor een prettig rijgedrag en draagt bij aan de actieve en passieve veiligheid. Voorzien van dubbele draagarmen vóór met een losse fusee en een multilink-achteras, laat de auto zich altijd zeer exact sturen. De structuur bestaat uit een echte veiligheidskooi, die zodanig is vormgegeven dat de bij een botsing vrijkomende krachten naar boven en naar beneden worden verdeeld.

De kans op ernstig letsel bij voetgangers na een aanrijding wordt verkleind door de soepele delen aan de voorzijde en door de toepassing van schuim in de voorbumper. Het verlengde aluminium subframe vangt de energie die bij een aanrijding vrijkomt op en verdeelt de krachten omlaag en omhoog, de motor kan het interieur niet binnendringen en de stuurkolom kan over een afstand van
80 mm worden ingetrokken. Bij een aanrijding van opzij vangt de stevige kooiconstructie de klap op dankzij de dubbele versterkingen in de portieren.

Automatische ruitenwissers met een regensensor, automatisch dimlicht en automatisch inschakelende alarmknipperlichten bij hard remmen zijn voorbeelden van systemen die ervoor zorgen dat de bestuurder zich kan concentreren op het besturen van de auto. Hetzelfde geldt voor andere (deels) optionele voorzieningen als parkeerhulp en een automatisch dimmende binnenspiegel.

In totaal negen airbags zorgen voor de bescherming van de inzittenden. Voor beide voorinzittenden zijn er dual stage frontairbags die afhankelijk van de kracht van de aanrijding worden opgeblazen. De bestuurder kan ook vertrouwen op een knieairbag onder de stuurkolom. Daarnaast zijn zijairbags vóór en windowairbags eveneens standaard op iedere 407. Optioneel zijn de zijairbags voor de achterpassagiers.

Keuze uit negen aandrijfunits
Net als bij de Berline, biedt de 407 SW keuze uit negen motor/versnellingsbakcombinaties: vier benzinemotoren, variërend van
1,8 tot 3,0 liter, en twee HDi-diesels, 1,6 of 2,0 liter, beide met roetfilter. Daarnaast is er de keuze tussen een handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbak of een viertraps automaat. De V6 wordt gekoppeld aan een nieuwe zestraps automaat.

De prijzen van de 407 SW starten bij EUR 26.100,- voor de XR met de
1.8 benzinemotor. De levering start in september 2004. Voor 2005 verwachten wij dat de SW iets meer dan 50 procent van de 407 verkopen zal realiseren. Van de SW zal rond de 60 procent met een dieselmotor zijn uitgerust.