Ingezonden persbericht


Uitnodiging voor de pers / persbericht

Uitnodiging aan fotograferende en filmende pers:

Demontage Aviodrome-Jumbo begint met spectaculair 'hoog(s)tepunt'

Bij de actie 'Jumbo's Touchdown', waarmee het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome een Boeing 747 Jumbo 'Classic' van de KLM naar de Luchthaven Lelystad wil halen, wordt deze week een fotogeniek hoog(s)tepunt bereikt. Het kielvlak, het enorme rechtopstaande deel van de staart dat zo hoog is als een gebouw van bijna vier verdiepingen, zal as. donderdag van de rug van de Boeing 747 worden verwijderd. De filmende en fotograferende pers wordt uitgenodigd om op Schiphol bij deze spectaculaire gebeurtenis aanwezig te zijn.

Tijdens het normale leven van een Boeing 747 Jumbo wordt een kielvlak nooit verwijderd. Bij onderhoudsbeurten blijft de rechtopstaande kiel altijd op de rug van de Boeing 747 staan. Niet alleen daarom is het verwijderen spectaculair, maar ook door de enorme omvang van het gevaarte belooft de demontage van het kielvlak een fotogenieke gebeurtenis te worden. De afmetingen van het kielvlak zijn ongeveer 10,5 bij bijna 7 meter; pakweg twee maal zo groot als klaslokaal.

Transport over water en weg
Als de fondsenwerving goed verloopt wil het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome deze Boeing 747, als 'grootste bouwpakket ter wereld', later dit jaar via het water en over de weg naar de Luchthaven Lelystad vervoeren om de Jumbo daar toegankelijk te maken voor het publiek. Dit zal echter uitsluitend gebeuren indien het Luchtvaart-Themapark voldoende geld bijeen krijgt om dit 'reuzentransport' te kunnen betalen. Het spectaculaire bouwpakket is de allerlaatste Boeing 747 'Classic' van de eerste generatie van de KLM. Het maar liefst 70 meter lange vliegtuig zal over het water door Amsterdam, via het IJ en de Randmeren rond Flevoland, naar Harderwijk verscheept worden. Daarna zal het grootste passagiersvliegtuig dat ooit is gebouwd over de weg van Harderwijk naar de Luchthaven Lelystad worden getransporteerd. De romp zal in één deel van 70 meter lengte worden vervoerd. De vleugels en de bijna 10 meter lange staartdelen worden apart vervoerd. Voor het behoud van de laatste KLM-Boeing 747 'Classic'-Jumbojet van de eerste generatie, is in totaal E 600.000,- nodig. Daarvan heeft de Aviodrome inmiddels E 225.000,- bijeengekregen. Dit bedrag is voornamelijk afkomstig van enkele duizenden enthousiaste particulieren en van een tweetal sponsorende organisaties: de KLM en de ANWB.

Jumbo's Touchdown
De Aviodrome doet een beroep op iedereen die wil helpen om deze Boeing 747 Jumbo van de eerste-generatie voor het nageslacht te bewaren. Alle particuliere donateurs doen (vanaf E 25,-) mee aan een fantastische prijsvraag, met als hoofdprijs een vlucht naar de Boeing-fabriek in Seattle. Donateurs krijgen (vanaf E 50,-) ook een bijzonder bedankje: een speciaal voor de actie gemaakt bureaumodel van de Boeing 747 t.w.v. E 20,-, of (vanaf een donatie van E100,-) een grote bouwplaat van de Jumbo, die eveneens speciaal voor deze actie is ontworpen. Donateurs van E 1000,- of meer ontvangen als dank een groot massief houten bureaumodel van een KLM Jumbo-Classic, t.w.v. zo'n E 200,-. Wilt u helpen? Stort uw donatie, o.v.v. uw naam en adres, dan op rekening 30 25 63 490 t.n.v. Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome, Lelystad. Meer informatie over de actie 'Jumbo's Touchdown' is te vinden op www.aviodrome.nl of te krijgen via 0900-aviodrome (0900- 2846376; 25 ct.p.min.).

Noot voor de pers,