Inventarisatie integriteitbeleid openbaar bestuur en politie
Op deze pagina's bevinden zich de uitkomsten van de inventarisatie van
het integriteitbeleid bij het openbaar bestuur en politie. De
inventarisatie geeft een beeld van de stand van zaken van het
integriteitsbeleid bij ministeries, provincies, gemeenten,
waterschappen, de Staten-Generaal en de politiekorpsen. Ook de
uitvoerende diensten van de ministeries die geacht worden een
zelfstandig integriteitsbeleid te voeren, zijn bij de inventarisatie
betrokken. Zowel politieke ambtsdragers (volksvertegenwoordigers en
bestuurders) als ambtenaren zijn onderwerp van bevraging geweest.
Tevens is nagegaan of overheidsorganisaties hierbij voldoende
ondersteuning van het Rijk en/of de belangen- en koepelorganisaties
krijgen en waar verbeteringen mogelijk zijn.
U kunt het rapport downloaden als u rechts in uw scherm kiest voor
`rapport integriteitbeleid openbaar bestuur en politie'. U vindt daar
tevens de aanbiedingsbrief van de minister aan de Tweede Kamer.
In de Databank Inventarisatie vindt u de uitkomsten van alle
onderzochte organisaties afzonderlijk. U kunt de gegevens per
organisatie raadplegen.
---
Betrokken organisaties
Het onderzoek is verricht door het ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties.
De gegevens zijn verzameld door het onderzoeksbureau Research voor
beleid en onder begeleiding van:
* de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
* het Interprovinciaal Overleg
* de Unie van Waterschappen
* de griffie van de Tweede Kamer
Doel inventarisatie
* Nagaan welke maatregelen, die integriteit bevorderen,
overheidsorganisaties of overheidsonderdelen genomen hebben.
* Nagaan of overheidsorganisaties voldoende ondersteuning krijgen
van het Rijk, de VNG, het IPO en de Unie van Waterschappen.
Benaderde personen en instanties
* raadsleden, collegeleden en ambtenaren van de gemeenten
* leden van provinciale staten, leden van gedeputeerde staten en
ambtenaren van de provincies
* het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en ambtenaren van de
waterschappen
* de leden van de Staten-Generaal
* de politiekorpsen, het korps landelijke politiediensten (Klpd) en
het Landelijk selectie- en opleidingsinstituut (LSOP)
Onderwerpen inventarisatie
Over de volgende onderwerpen zijn vragen gesteld.
Ambtenaren
* Gedragscodes
* Onderzoeken bij werving en selectie
* Vertrouwensfuncties en functies waarvoor een
antecedentenonderzoek nodig is
* Het afleggen van een eed of belofte
* Melding en registratie van nevenwerkzaamheden
* Relatiegeschenken
* Functieroulatie en andere maatregelen bij kwetsbare functies
* Klokkenluiderregeling
* Vertrouwenspersoon integriteit
* Maatregelen gericht op informatiebescherming
* Handelwijze bij aantasting integriteit of vermoedens daarvan
* Inkoop- en aanbestedingsprocedures
* Integriteit als onderdeel van de (accountants)controle op het
financieel beheer
* Ondersteuning bij het integriteitbeleid
Politieke ambtsdragers
* Gedragscodes
* Relatiegeschenken
* Maatregelen gericht op informatiebescherming
* Maatregelen gericht op het voorkomen van de schijn van
belangenverstrengeling
* Nevenwerkzaamheden en financiële belangen
* Ondersteuning bij het integriteitbeleid
Publicatie
Een exemplaar van het onderzoeksrapport kunt u downloaden of bestellen
bij:
Research voor Beleid
Schipholweg 13-15
Postbus 985
2300 AZ Leiden
tel: (071) 525 37 37
fax: (071) 525 37 02
Externe link www.researchvoorbeleid.nl
***
Download het originele bericht in PDF-formaat.
Zie het origineel
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties