Ingezonden persbericht


Utrecht, 25 augustus 2004
verkeerd beeld van kosten kinderopvang

Ouders hebben een verkeerd beeld van de kosten van kinderopvang. Hierdoor lopen kinderdagverblijven in Nederland veel klanten mis. De beschikbaarheid van een plek en de verwachte kosten zijn de twee belangrijkste criteria waarop ouders een plek voor kinderopvang beoordelen. Dat blijkt uit onderzoek dat de Maatschappelijk Ondernemers Groep, brancheorganisatie voor onder meer de kinderopvang, heeft laten uitvoeren.

Veel ouders leven in de - onterechte - veronderstelling dat kinderdagverblijven en georganiseerde gastouderopvang (formele kinderopvang) stukken duurder zijn dan de informele opvang, zoals zelfgezochte gastouders en oppas aan huis. De gemiddelde kosten van de formele kinderopvang ligt echter rond de 5 euro bruto. Hier gaan vervolgens nog de werkgeversbijdrage, subsidie of het belastingvoordeel vanaf. Voor een eenoudergezin met 30 uur opvang en een gezinsinkomen van rond de 16.000 euro kunnen de nettokosten beperkt blijven tot 22 eurocent per uur. Uit eerder onderzoek onder de gebruikers van formele kinderopvang blijkt dat ouders ook de kwaliteit van de kinderopvang als goed beoordelen. Kinderdagverblijven kunnen prima concurreren met de informele opvang. Toch kiezen veel ouders voor de zogenoemde marktgeoriënteerde informele opvang als ze geen beroep willen of kunnen doen op familie of vrienden.

Onderzoek in de afgelopen jaren geeft aan dat de vraag naar informele kinderopvang sterker groeit dan de vraag naar formele opvang. De markt voor formele opvang lijkt op sommige plekken aan het verzadigen. Naar aanleiding hiervan heeft de Maatschappelijk Ondernemers Groep (MOgroep) een onderzoek laten uitvoeren naar informele kinderopvang.

Onderzoeksbureau Vyvoj heeft samen met prof. dr. J. Plantenga - bijzonder hoogleraar sociaal economische aspecten kinderopvang - de informele opvang in kaart gebracht. De onderzoeksresultaten bieden de ondernemers in de kinderopvang concrete handvatten om aan te sluiten bij de vraag van potentiële gebruikers van formele opvang.

De onderzoekers adviseren de ondernemers in de kinderopvang onder meer het volgende:
· Analyseer het potentiële gebruik van formele en informele kinderopvang op wijkniveau;
· Zorg dat de diensten geboden worden tegen acceptabele kosten voor de ouders;
· Verbeter de beeldvorming over de prijs en relateer de prijs aan de geleverde diensten;
· Zorg voor flexibele openingstijden, en geef duidelijkheid over plaatsingsmogelijkheden;
· Investeer in verdere versterking van de kwaliteit van de formele opvang;
· Verbeter de uitstraling van de kinderopvang.

Met de uitkomsten uit het onderzoek denkt de MOgroep de ondernemers in de kinderopvang goede handvatten te bieden de concurrentieslag met de informele opvang op te pakken. Het rapport is vandaag door de directeur van de MOgroep, Sjef van Gennip, aangeboden aan de voorzitter van de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken, Mariëtte Hamer.


---

Perscontacten:
Onno Hoorn, persvoorlichter, telefoon 030 - 298 35 61 of 06 - 21 84 73 72

Een aantal berekeningen van nettokosten voor formele kinderopvang en de samenvatting van het rapport 'Informele versus formele kinderopvang' is in de bijlage terug te vinden.

Het volledige rapport is op te vragen bij de MOgroep (info@mogroep.nl) en staan op woensdag 25 augustus ook op www.mogroep.nl, onder nieuws.