KRING-APOTHEEK

Nederlands grootste apotheekformule start landelijke...

Nederlands grootste apotheekformule start landelijke publiekscampagne over farmaceutische zorgverlening

De Kring-apotheek maakt zich zorgen over de zorg

's Hertogenbosch - 25 augustus 2004. Vandaag heeft de Kring-apotheek officieel het startsein gegeven voor de campagne waarmee zij de consument bewust wil maken van de verschraling van de farmaceutische zorgverlening ten gevolge van kostenbesparingen. Tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam presenteerde Peter de Jong, directeur van de Kring-apotheek de meningen van een groot aantal consumenten over zorg en de apotheek in Nederland en de door de Kring-apotheek gestarte publiekscampagne. Het is voor het eerst in Nederland dat een apotheekformule een nationale publiekscampagne voert.

'De farmaceutische gezondheidszorg wordt in gevaar gebracht door allerlei kortzichtige en opportunistische maatregelen en initiatieven die uitsluitend gericht zijn op kostenbesparing op de korte termijn', aldus De Jong. 'Uit onderzoek is gebleken dat de consument niet goed op de hoogte is van wat farmaceutische zorg allemaal kan betekenen en van welke keuzes er door hem of haar kunnen worden gemaakt. Wij willen de consument daarbij op weg helpen en duidelijk maken wat ze bij de Kring-apotheek kunnen verwachten'.

Gedurende het afgelopen halfjaar heeft de Kring-apotheek een groot aantal mensen op straat geïnterviewd. In ruim 700 interviews stond de apotheek centraal terwijl in 200 interviews vragen over zorg in het algemeen werden gesteld.

Opmerkelijke zaken die uit de interviews over de apotheek naar voren kwamen zijn onder meer dat:

- 91% van de geïnterviewden vindt advies en uitleg over geneesmiddelen belangrijk.

- de aanwezigheid van een apotheker wordt door 86% belangrijk gevonden.

- 80% is op de hoogte van het feit dat een apotheker 6 jaar gestudeerd heeft.

- 81% vindt overleg tussen de apotheker en de arts belangrijk.

- 44% van de geïnterviewden denkt dat de kwaliteit van de verschillende apotheken niet hetzelfde is.

Over zorgverlening dachten de geïnterviewden als volgt:
- 43% vindt dat het met de zorg in Nederland slecht gesteld is en 20% vindt de zorg matig. Van de mensen die vinden dat het slecht met de zorg gesteld is vindt 47% dat dit veroorzaakt wordt door kostenbesparingen

- 50% verwacht dat de kwaliteit van de zorg de komende jaren omlaag zal gaan, 32% denkt dat kwaliteit zo ongeveer gelijk zal blijven en slechts 18% verwacht een verbetering.
- 57% is redelijk tevreden over de aandacht van de zorgverleners terwijl 28% van de oudere geïnterviewden van mening is dat de aandacht de afgelopen 25 jaar minder is geworden.

De Kring-apotheek publiekscampagne
De Kring-apotheek is als eerste apotheekformule van start gegaan met een grote publiekscampagne waarbij TV-commercials centraal staan. Met de campagne wordt op een indringende wijze overgebracht dat de Kring-apotheek de keuze voor zorg heeft gemaakt. In de TV-commercials komen consumenten/patiënten aan het woord die hun mening geven over verschillende aspecten van de zorg. Naast de TV-commercials wordt er tevens gebruik gemaakt van advertenties, posters, folders en online-activiteiten.

Over de Kring-apotheek
De Vereniging Kring-apothekers Nederland (VKAN) is in 1998 opgericht en heeft een partnership met Interpharm en De Vier Vijzels. De Kring-apotheekformule is, met 271 aangesloten apotheken en een marktaandeel van 16%, marktleider in Nederland. Kijk voor meer informatie op www.kring-apotheek.nl