Provincie Gelderland

|                                            |Nr.  |2004-359       |
|                                            |Arnhe|25 augustus    |
|                                            |m,   |2004           |
DAGELIJKS BESTUUR GELDERLAND WIKT EN WEEGT

In de eerste voltallige vergadering van het dagelijks bestuur van de provincie Gelderland na de zomervakantie zijn op 24 augustus een aantal belangrijke besluiten genomen.

Hoogwaardig Openbaar Vervoer staat hoog op de prioriteitenlijst van het college. Besloten is om een financiële bijdrage van maximaal 4.100.000 euro te verstrekken aan de gemeente Nijmegen om de aanleg van een vrije busbaan van het station Nijmegen Centraal naar het knooppunt Heyendaal/Spoorkuil mogelijk te maken. (A3) Het is de eerste keer dat de provincie meebetaalt aan een openbaarvervoerproject dat buiten haar 'verzorgingsgebied' ligt. Het Knooppunt Arnhem-Nijmegen draagt immers verantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer in zijn regio. Maar de verwachting dat door de bevordering van het openbaar vervoer de groei van het autoverkeer op de provinciale en rijkswegen richting Nijmegen zal afnemen (bovenregionale uitstraling), heeft de doorslag gegeven. Bovendien wordt de aanleg van de busbaan door een groot aantal instanties gedragen. De onderwijsinstellingen op Heyendaal, het Universitair Medisch Centrum St. Radboud, het KAN, de vervoermaatschappijen NOVIO en Hermes en de gemeente Nijmegen zien samen met de provincie dit als een goede manier om de automobiliteit terug te dringen. Het meefinancieren door de provincie van een project in het Knooppunt moet ook gezien worden als een versteviging van de samenwerking. Verwacht wordt dat het reizigersaantal met 50% zal toenemen.

Ook de Valleilijn hoort thuis in het rijtje Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbindingen. Tussen Wageningen en Amersfoort wordt een light-train ingezet en wordt geïnvesteerd in nieuwe stations en halteplaatsen. Openbaar vervoer en ruimtelijke ordening kunnen elkaar in deze regio versterken. Een intentieverklaring is op 12 juli door de provincie en de gemeenten Wageningen, Ede, Barneveld en Nijkerk ondertekend. Provinciale Staten wordt gevraagd in te stemmen met een voorbereidingskrediet van 1,25 miljoen euro voor dit en volgend jaar. Met dit geld worden de exacte route, de locatie van halteplaatsen, de aanbesteding en het in te zetten materieel bekostigd. (A5)

Ook heeft het college een concept-startnotitie positief beoordeeld voor deze rijksweg. Dat betekent dat zij verder uitgewerkt kan worden in de Tracéwet-procedure. (C2) Vanwege de zorgvuldigheid vindt GS dat bij het Nul-plus alternatief (een pakket van maatregelen dat is gericht op het optimaal gebruik van de bestaande infrastructuur) ook een variant van de oostelijke omlegging Eibergen in de m.e.r.-studie beoordeeld moet worden. Provinciale Staten krijgen de concept-startnotitie ter kennisneming aangeboden. De ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM moeten de notitie nog goedkeuren. In de loop van 2006 vindt de provinciale besluitvorming over de tracé-alternatieven en de beschikbare budgetten plaats. Als uitwerking van de door Provinciale Staten doorgevoerde bezuinigingen op het beleidsterrein Bodemsanering (590.000 euro) stelt het dagelijks bestuur van de provincie aan het Gelders Parlement voor om de Stimuleringsregeling Bodemsanering Gelderland per 1 januari 2005 formeel op te heffen. (A9) Als gevolg hiervan wordt het subsidieplafond van de Stibosa-regeling die met tenders werkt, voor de periode van 1 oktober tot 31 december 2004 op 0 euro gesteld.

Uit het Meerjarig Investeringsfonds Gelderland (MIG) is voor de jaren 2003-2005 7,27 miljoen beschikbaar gesteld voor de verbetering van de leefbaarheid op het platteland. Het Gelders Parlement heeft aangegeven dat dit geld besteed moet worden aan projecten die vanuit de bevolking komen en gaan over het voorzieningenniveau, de bereikbaarheid, wonen, werkgelegenheid en sociale cohesie. GS wil het geld ook besteden aan grotere projecten van bovenlokaal belang. Deze projecten hebben immers ook een uitstraling naar het landelijk gebied. Het college stelt aan Provinciale Staten voor om de beschikbare 7,27 miljoen anders te verdelen. (A11) Voor bottom-upprojecten wordt 2,4 miljoen euro gereserveerd en apart een bedrag van 360.000 voor de ondersteuning van de werkzaamheden van de Federatie Dorpshuizen en Vereniging Kleine Kernen. Daarnaast wordt voor grotere concrete projecten het volgende voorgesteld: 1.270.000 voor gemeenschapsvoorzieningen in subregionale kernen 2 miljoen voor het project Park Overbetuwe 1 miljoen voor het project Hart van Dieren en 600.000 voor het project 'Breedband in de regio'.

Het is de bedoeling om de N303 om Voorthuizen te leiden. De startnotitie MER is daartoe door GS vastgesteld. Met de omlegging wordt de leefbaarheid in Voorthuizen gediend (zwaar vrachtverkeer uit de kern) en wordt het bedrijventerrein Harselaar en de toekomstige uitbreiding daarvan beter bereikbaar. (C10) De inspraak over de startnotitie loopt vanaf 18 oktober tot en met 12 november. Een informatie-avond voor alle betrokkenen is gepland op 27 oktober in Zalencentrum Buitenlust in Voorthuizen.

Behalve bij Voorthuizen wordt de N303 ook bij Putten omgelegd. Het dagelijks bestuur van Gelderland heeft daartoe de richtlijnen voor het milieueffectrapport voorlopig vastgesteld. Na behandeling in de statencommissie Verkeer en Water worden de richtlijnen definitief vastgesteld. (C14) Het MER moet in het najaar van 2005 klaar zijn. Dan wordt het eind 2005, gelijktijdig met het ontwerp-streekplan, ter inzage gelegd. De uiteindelijke vaststelling van het tracé in het streekplan vindt begin 2006 plaats. (Zie apart verzonden persbericht)

Negen miljoen euro verdeelt GS over 42 projecten in het kader van de derde tranche van het Provinciaal Uitvoerings Programma (PUP). Dit bedrag bestaat uit 3,5 miljoen Europees geld, 1,5 miljoen provinciegeld en 4 miljoen van het Rijk. De projecten laten een grote verscheidenheid aan onderwerpen zien: van dassentunnels en Boeren met Zorg tot het verwerken van kippenveren en de persleiding voor kalvergier in Stroe en omgeving. (C16) (Zie apart verzonden persbericht).