Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

SP gemeenteraadsfractie Utrecht

Utrecht, 25 augustus 2004.

Connexxion dwingt personeel sneltram verkeersregel te overtreden

De SP-fractie in de Utrechtse gemeenteraad wil dat het Bestuur Regio Utrecht (BRU) een eind maakt aan de praktijk waarbij de bestuurders van sneltrams op de lijn Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein regelmatig door rood licht rijden, waardoor het andere verkeer in gevaar gebracht wordt. Ook zou het BRU, dat verant­woordelijk is voor het regionaal openbaar vervoer, snel moeten zorgen voor enkele technische aanpassingen in de regeling van verkeerslichten langs de sneltram, zodat de bestuurders de lichten handmatig kunnen bedienen.

Directe aanleiding voor de vragen van de SP zijn de ervaringen van een inwoner van Nieuwegein, die eind juli bijna in botsing kwam met een sneltram die door rood reed. Nadat hij reclameerde bij Connexxion kreeg hij uiteindelijk een excuusbrief waaruit bleek dat het bedrijf zijn bestuurders instrueert om door rood te rijden, wanneer het verkeerslicht (dat bij het passeren van een tram automatisch op groen staat) te vroeg op rood springt, bijvoorbeeld omdat een tram wat oponthoud heeft bij een halte. Weliswaar "luid bellend" en onder het verlenen van voorrang aan het overig verkeer, maar fractievoorzitter Jansen van de SP vindt dat hiermee het personeel feitelijk gedwongen wordt om de wegenwet te overtreden: "Het is te gek voor woorden dat door een krakkemikkige regeling van de verkeerslichten het verkeer in gevaar gebracht wordt. Dit is een 19e eeuwse aanpak voor een van de belangrijkste openbaar vervoerverbindingen in de regio, met een verzorgingsgebied van meer dan 100.000 inwoners. Het resultaat is een veel te hoog aantal ongelukken langs de lijn, een hoop schade, persoonlijk leed en veel te vaak vertraging voor de reizigers."

De SP dringt er al acht jaar op aan dat door een integrale aanpak zowel de veiligheid als de bedrijfszekerheid van de sneltram verbeterd wordt. Door op de belangrijkste kruispunten ongelijkvloerse kruisingen aan te leggen, de rest te beveiligen met AHOB's en op één plaats passeersporen aan te leggen kan de reistijd voor de reizigers uit Ijsselstein en Nieuwegein-Zuid met 35% omlaag en zullen ongelukken vrijwel uitgesloten worden.

Inlichtingen:

P. Jansen, tel. (06) 51844755.

Bijlage:

Brief aan BRU.

Bestuur Regio Utrecht

t.a.v. Dagelijks Bestuur

Postbus 1407

3508 SE UTRECHT

Utrecht, 23 augustus 2004.

Betreft: schriftelijke vragen ex artikel 33 RvO.

Geachte leden van het Dagelijks Bestuur,

Vandaag ontving de SP-fractie in de gemeenteraad in Utrecht een kopie van een excuusbrief van vervoerbedrijf Connexxion aan een inwoner van Nieuwegein (kopie bijgevoegd). De betreffende persoon kwam bij het passeren van het kruispunt Blokhoeve in Nieuwegein bijna in botsing met een sneltram die door rood licht reed. Blijkens de brief van Connexxion komt deze situatie regelmatig voor wanneer een sneltram oponthoud heeft bij de halte vlak voor een stoplicht. Het stoplicht wordt door de sneltram op groen geschakeld op het moment dat deze de halte nadert. Wacht de tram te lang -bijvoorbeeld omdat een deur geblokkeerd is- dan springt het stoplicht op rood. De bestuurder kan daarna het licht niet meer handmatig op groen zetten en wordt dus gedwongen om door rood licht te rijden. Volgens de dienstinstructie "luid bellend" en voorrang verlenend aan het kruisend verkeer. Naar mijn mening dwingt Connexxion met deze dienstinstructie haar personeel om de wet te overtreden. Overige weggebruikers is het immers ook niet toegestaan om luid claxonnerend dan wel fietsbellend door rood licht te rijden.

De dienstinstructie illustreert naar mijn mening de riskante wijze waarop Connexxion omspringt met de verkeersveiligheid van de overige weggebruikers. Feitelijk wordt het probleem echter veroorzaakt door de onvolkomenheden in de layout van de tramlijn met zijn vele gelijkvloerse kruisingen en tekortschietende beveiliging voor het kruisend verkeer. Jaar in jaar uit gebeuren er daardoor onacceptabel veel ongelukken. Dat heeft ook negatieve effecten op de bedrijfsvoering van Connexxion en het gebruik van de sneltram. De SP fracties in Provinciale Staten Utrecht en gemeenteraad Utrecht hebben in het verleden bij herhaling gepleit voor een integrale aanpak van de sneltram­problematiek, zodat met een combinatie van maatregelen de verkeers­veiligheid, de kwaliteit voor de passagiers én de exploitatie verbeterd worden. Ik verwijs naar de brief van 10 oktober 1999 aan het AB-BRU (kopie bijgevoegd). Helaas er er sindsdien nog weinig substantieels gebeurd, zodat de suggesties die wij destijds gedaan hebben nog steeds actueel zijn.

In het licht van bovenstaande constateringen zou ik graag antwoord krijgen op de volgende vragen:


1.

Bent u met mij van mening dat de dienstinstructie van Connexxion onacceptabel is uit het oogpunt van veiligheid en zo ja, bent u bereid om in uw verantwoordelijkheid van opdrachtgever voor het regionaal openbaar vervoer een eind te maken aan deze praktijk?


2.

Hoeveel kost het om de bediening van de verkeerslichten vanuit de tram te verbeteren? Is er ruimte om, bijvoorbeeld door herprioritering van GDU-gelden, deze maatregel snel uit te voeren?


3.

De SP pleit sinds jaar en dag voor het ongelijkvloers maken van de drukste kruisingen van de sneltram, wat zowel de verkeersveiligheid, de exploitatie als de kwaliteit voor de reiziger zeer ten goede zou komen.

Welke economische schade wordt jaarlijks veroorzaakt door de vele ongelukken met de sneltram (materiële schade, exploitatienadeel door wegvallen van passagiers)?

Hoe hoog zijn naar uw schatting de kapitaallasten wanneer bij de drukste kruisingen flyovers worden aangelegd en bij de overige kruisingen AHOB's?

Met vriendelijke groeten,

P.F.C. Jansen