Smit Internationale NV

ROTTERDAM, 25 AUGUSTUS 2004

Bedrijfsresultaat Smit Internationale N.V. stijgt licht in eerste halfjaar 2004


· Divisie Harbour Towage presteert goed.
· Resultaat Divisie Terminals daalt in eerste halfjaar 2004.
· Groot werkaanbod voor Divisie Salvage.
· Divisie Transport & Heavy Lift presteert naar verwachting.

HALFJAARCIJFERS 2004


· De netto winst stijgt van EUR 12,0 miljoen naar EUR 14,3 miljoen.
· Het bedrijfsresultaat, voor bijzondere posten, stijgt van EUR 17,6 miljoen in de eerste helft van 2003 naar EUR 19,5 miljoen in de eerste helft van 2004.
· In het bedrijfsresultaat, na bijzondere posten, is in 2004 een (per saldo) bijzondere last begrepen van EUR 1,0 miljoen (1e halfjaar 2003: EUR 2,3 miljoen bijzondere bate).
· Het resultaat van de niet-geconsolideerde deelnemingen bedroeg EUR 3,5 miljoen ten opzichte van EUR 1,1 miljoen vorig jaar.

· De rentelast is gedaald van EUR 4,2 miljoen in het eerste halfjaar 2003 naar EUR 1,8 miljoen in het eerste halfjaar 2004.

· De netto winst per aandeel, gecorrigeerd voor ingekochte aandelen, bedraagt EUR 1,89 ten opzichte van EUR 1,59 over dezelfde periode van 2003.
· Over geheel 2004 wordt een netto resultaat verwacht van minimaal EUR 21 miljoen (EUR 2,76 per aandeel), hetgeen zoals verwacht lager is dan de vorig jaar gerealiseerde EUR 27 miljoen.

Ontwikkelingen per Divisie
DIVISIE HARBOUR TOWAGE
Havensleepdiensten en gerelateerde maritieme diensten.

Bedrijfsresultaat voor bijzondere posten eerste halfjaar 2004: EUR 4,0 miljoen (eerste halfjaar 2003: EUR 3,4 miljoen).

De resultaatverbetering ten opzichte van vorig jaar wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere omzetten bij de groepsmaatschappijen in Canada en Panama. De hogere omzet in Canada wordt voornamelijk veroorzaakt door het aantrekken van de houtindustrie en een toename van het marktaandeel in de haven van Vancouver. In Panama is sprake van toegenomen verkeer op de containerterminal en de haven van Balboa. In de Rotterdamse haven werd een lager resultaat behaald dan vorig jaar als gevolg van een hoger kostenniveau, hetgeen niet gecompenseerd kon worden met de hogere omzet.

Op basis hiervan verwacht SMIT dat de goede ontwikkeling van de Harbour Towage Divisie zich in het tweede halfjaar zal voortzetten.

DIVISIE TERMINALS

Maritiem management en ondersteuning aan offshore en onshore terminals.

Bedrijfsresultaat voor bijzondere posten eerste halfjaar 2004: EUR 3,2 miljoen (eerste halfjaar 2003: EUR 4,4 miljoen).

De belangrijkste oorzaken voor het achterblijven van het resultaat ten opzichte van het vorige jaar zijn de tegenvallende resultaten bij groepsmaatschappijen die actief zijn in West Afrika, alsmede een aanzienlijk lagere omzet van kortlopende duikcontracten in Afrika en Azië. De tegenvallende resultaten in West Afrika zijn een gevolg van een lagere bezettingsgraad van de schepen en relatief hoge reparatie- en onderhoudskosten. Inmiddels zijn hiervoor adequate maatregelen getroffen.

Het contract in de Bullenbaai in Curaçao, waar twee terminalboten worden ingezet, is per 1 augustus 2004 beëindigd. De kosten van de afvloeiing van het personeel zijn begrepen in het resultaat terwijl de schepen zullen worden ingezet op andere locaties en/of zullen worden verkocht. Zoals eerder aangegeven is het Divisie management geherstructureerd. Naar verwachting zal door het uitblijven van nieuwe contracten het jaarresultaat voor de Divisie Terminals achter blijven bij het vorige jaar.

DIVISIE SALVAGE
Berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering.

Bedrijfsresultaat voor bijzondere posten eerste halfjaar 2004: EUR 8,1 miljoen (eerste halfjaar 2003: EUR 4,0 miljoen).

De Divisie Salvage heeft een uitstekend bedrijfsresultaat van EUR 8,1 miljoen gerealiseerd als gevolg van een uitzonderlijk hoog werkaanbod in het eerste halfjaar van 2004. Enkele grote bergingsoperaties in de eerste helft van 2004 zijn de "Tasman Spirit" in Pakistan, de "Cape Africa" in Zuid-Afrika en de "Rocknes" in Noorwegen. De berging van de car carrier "Tricolor" in de Noordzee is voortgezet in het tweede kwartaal van 2004 en zal naar verwachting eind 2004 volledig zijn afgerond. Omdat voor dit project in 2003 reeds een voorziening is getroffen zal de afronding van de "Tricolor" naar verwachting een beperkte invloed op het resultaat hebben.

Gezien het uitstekende resultaat van de Divisie Salvage in het eerste halfjaar is de prognose van het jaarresultaat fors hoger dan het vorige jaar.

DIVISIE TRANSPORT & HEAVY LIFT
Pontonverhuur, zwaar transport, (zee)sleepvaart, zwaar hijswerk, uitvoering en ondersteuning van civiele werken op het water.

Bedrijfsresultaat voor bijzondere posten eerste halfjaar 2004: EUR 5,2 miljoen (eerste halfjaar 2003: EUR 8,2 miljoen).

Conform verwachting is het resultaat gedaald ten opzichte van vorig jaar aangezien in 2003 een zeer hoge bezetting van het materieel werd gerealiseerd op een aantal grote projecten. In het eerste halfjaar van 2004 is het Barracuda Caratinga project inzake de installatie van een FPSO voor de kust van Brazilië succesvol afgerond. Daarnaast is een belangrijk deel van het materieel van de Divisie ingezet op grote bergingsoperaties zoals de "Tricolor" en de berging van een platform van Rowan Houston in de Golf van Mexico.

Op basis van de huidige orderportefeuille is de verwachting dat in het tweede halfjaar een aanmerkelijk

lagere bezetting van het grote materieel zal worden gerealiseerd dan in de eerste helft van het jaar en

derhalve een lager bedrijfsresultaat.

NIET-GECONSOLIDEERDE DEELNEMINGEN

Het resultaat van de niet-geconsolideerde deelnemingen in het eerste halfjaar 2004 bedraagt EUR 3,5 miljoen (eerste halfjaar 2003: EUR 1,1 miljoen). In het vorige jaar was een negatief resultaat van de deelneming Smit Oceaneering Cable Systems (SOCS) verwerkt. Door de afwaardering van deze deelneming ultimo 2003 is het resultaateffect van deze deelneming in 2004 beperkt. De Belgische joint venture URS realiseerde een goed resultaat in het eerste halfjaar 2004. Ook de andere deelnemingen leverden een positieve bijdrage.

BIJZONDERE POSTEN

In het eerste halfjaar 2004 zijn bijzondere posten begrepen ad. EUR 1,0 miljoen negatief. De bijzondere posten bestaan uit boekwinsten op de verkoop van activa van EUR 2,1 miljoen. Daarnaast is onder bijzondere posten EUR 3,1 miljoen begrepen aan reorganisatiekosten. Deze kosten hebben betrekking op de sluiting van het kantoor in Curaçao alsmede de herstructurering van de afdeling Shared Resources in het kader van de reeds eerder genoemde verbetering van de efficiency.

Implementatie IFRS

In navolging van gewijzigde regelgeving zal SMIT met ingang van het boekjaar 2005 de geconsolideerde jaarrekening opstellen op basis van International Financial Reporting Standards (IFRS). Naar aanleiding van de uitgevoerde verschillenanalyse tussen de huidige SMIT waarderingsgrondslagen en IFRS is geconstateerd dat de implementatie van IFRS met name gevolgen zal hebben voor de verantwoording van pensioenlasten en pensioenverplichtingen alsmede de verantwoording van financiële instrumenten. Overigens dient hierbij opgemerkt te worden dat de standaarden voor financiële instrumenten nog niet definitief zijn en dat de interpretatie van sommige standaarden nog onder discussie is. Op basis van de huidige stand van zaken is de verwachting dat de invloed van de implementatie van IFRS op het eigen vermogen beperkt zal zijn en dat de volatiliteit van het resultaat in de toekomst naar verwachting in beperkte mate zal toenemen.

Vooruitzichten

De goede resultaten van de Harbour Towage Divisie zullen zich naar verwachting voortzetten in het tweede halfjaar. Het resultaat van de Terminals Divisie zal achter blijven bij vorig jaar. Het resultaat van de Divisie Salvage blijft onvoorspelbaar. Voor het tweede halfjaar is dit gebaseerd op het historische gemiddelde. De Divisie Transport & Heavy Lift zal een minder resultaat boeken in het tweede halfjaar ten opzichte van het eerste halfjaar, door een minder goed gevulde orderportefeuille bij het grote materieel.

Gebaseerd op de huidige dollarkoers, wordt verwacht dat door de Groep over geheel 2004 een netto resultaat zal worden behaald van minimaal EUR 21 miljoen (EUR 2,76 per aandeel).

Voor nadere informatie:

Smit Internationale N.V.
B. Vree W.H. Kanis Chief Executive Officer Chief Financial Officer Telefoon: 010 ­ 4549911 Telefoon: 010 ­ 4549911 Fax: 010 ­ 4549298 Fax: 010 ­ 4549333 e-mail: b.vree@smit.com e-mail: w.kanis@smit.com

Bedrijfsprofiel
SMIT heeft een traditie van meer dan 160 jaar dienstverlening in de maritieme sector. Met de combinatie van kennis, ervaring en adequaat materieel heeft SMIT een uitstekende reputatie opgebouwd. De dienstverlening van SMIT richt zich voornamelijk op rederijen, producenten in de olie- en LNG-industrie, verzekeraars en overheden. SMIT conformeert zich aan de hoogste standaarden op het gebied van Veiligheid, Gezondheid, Milieu & Kwaliteit.

De diensten van SMIT zijn ondergebracht in vier Divisies:
· Harbour Towage: havensleepdiensten en gerelateerde maritieme diensten.
· Terminals: sleepdiensten en aanverwante maritieme en management diensten aan offshore en onshore terminals.
· Salvage: berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering.
· Transport & Heavy Lift: pontonverhuur, zwaar transport, (zee)sleepvaart, zwaar hijswerk, uitvoering en ondersteuning van maritieme projecten.

VERKORTE GECONSOLIDEERDE WINST- EN VERLIESREKENING (x 1 mln.)

1e halfjaar 1e halfjaar boekjaar 2004 2003 2003 Bedrijfsresultaat Divisies voor bijzondere posten:
- Harbour Towage 4.0 3.4 7.7
- Terminals 3.2 4.4 8.9
- Salvage 8.1 4 4.3
- Transport & Heavy Lift 5.2 8.2 14.6
- Holding -1.0 -2.4 -2.6 Bedrijfsresultaat Groep voor bijzondere posten 19.5 17.6 32.9 Bijzondere posten -1.0 2.3 -3.6 Bedrijfsresultaat Groep 18.5 19.9 29.3 Resultaat niet-geconsolideerde deelnemingen 3.5 1.1 11.0 Bedrijfsresultaat Groep (inclusief deelnemingen) 22.0 21 40.3 Saldo betaalde minus ontvangen interest -1.8 -4.3 -6.1 Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening voor belastingen 20.2 16.7 34.2 Belastingen -5.9 -4.7 -7.2 Resultaat na belastingen 14.3 12.0 27.0 Winst per aandeel in Euro 1.89 1.59 3.62 OMZET PER DIVISIE (excl. Intercompany eliminatie)
(x 1 mln.) 1e halfjaar 1e halfjaar boekjaar 2004 2003 2003
- Harbour Towage 36.7 37.7 73.5
- Terminals 36.2 35.6 69.5
- Salvage 66.2 48.2 97.9
- Transport & Heavy Lift 56.1 72.0 138.1
- Holding 17.2 23.1 35.8 intercompany eliminatie -26.8 -28.6 -59.2
- Totaal Groep 185.6 188.0 355.6 RETURN ON CAPITAL EMPLOYED PER DIVISIE

1e halfjaar 1e halfjaar boekjaar 2004 2003 2003
- Harbour Towage 9.8% 8.6% 9.4%
- Terminals 8.1% 10.3% 11.5%
- Salvage* n.v.t. n.v.t. n.v.t.
- Transport & Heavy Lift 83.0% 86.1% 52.3%
- Holding n.v.t. n.v.t. n.v.t.
- Totaal Groep excl. niet-geconsolideerde deelnemingen 20.1% 15.2% 17.0%
- Niet-geconsolideerde deelnemingen 14.7% 3.5% 12.2%
- Totaal Groep incl. niet-geconsolideerde deelnemingen 16.3% 12.6% 15.5%
* Met betrekking tot de divisie Salvage wordt de Netto Productie Ratio gehanteerd : 25.2% (1e halfjaar 2003: 17.4% en boekjaar 2003: 9.6%).

VERKORTE BALANS
(x 1 mln.) 30 juni 2004 31 december 2003

in % in % Activa:
Materiële vaste activa 184.6 41.1 180.2 38.7 Financiële vaste activa 55.6 12.4 94.8 20.3 Overige vlottende activa 186.4 41.5 171.5 36.8 Liquide middelen 22.5 5.0 19.4 4.2 449.1 100.0 465.9 100.0 Gefinancierd als volgt:
Eigen vermogen 199.9 44.5 194.0 41.6 Aandeel van derden 0.5 0.1 0.5 0.1 Achtergestelde leningen 8.8 2.0 9.6 2.1 Garantievermogen 209.2 46.6 204.1 43.8 Voorzieningen 25.2 5.6 22.6 4.9 Overige langlopende schulden 55.9 12.4 62.1 13.3 Overige kortlopende schulden 149.2 33.2 157.6 33.8 Kortlopende bankschulden 9.6 2.1 19.5 4.2 449.1 100.0 465.9 100.0 Verloopoverzicht eigen vermogen:
Eigen vermogen begin boekjaar 194.0 188.8 Netto resultaat 14.3 27.0 Dividend -15.3 -3.5 Uitoefening optierecht 1.4 0.7 Mutaties in de waardering van buitenlandse deelnemingen als gevolg van wisselkoersveranderingen 5.5 -19.0 Eigen vermogen einde periode 199.9 194.0 GECONSOLIDEERD KASSTROOMOVERZICHT
(x 1 mln.) 1e halfjaar 2004 1e halfjaar 2003 Resultaat na belastingen 14.3 12.0 Kasstroom uit operationele activiteiten 29.9 29.8 Kasstroom investeringen 4.6 25.0 Kasstroom financiering -21.6 -47.5 Mutaties liquide middelen en kortlopende schulden 12.9 7.3 kredietinstellingen
Stand begin periode 0.0 -18.8 Stand einde periode 12.9 -11.5 Opmerkingen:
Voor de waardering van activa en passiva, alsmede ten behoeve van de resultaatbepaling zijn dezelfde grondslagen gehanteerd als in de jaarrekening 2003.
De halfjaarcijfers zijn niet door accountants gecontroleerd.

VERWACHT EFFECT OP BALANSPOSTEN NA 1 JANUARI 2004 ALS GEVOLG VAN DE IMPLEMENTATIE VAN IFRS

Verkorte balans Verwacht effect Reden Activa:
Materiële vaste activa Geen
Financiële vaste activa Geen
Overige vlottende activa Geen
Liquide middelen Geen
Passiva:
Eigen vermogen Beperkt effect Correctie openingsbalans Voorzieningen Beperkt effect Salaris/dienstjaren pensioensysteem Overige langlopende schulden Beperkt effect Financiële instrumenten Overige kortlopende schulden Geen


---- --