Provincie Friesland

GEMEENTE
HEERENVEEN


---

GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN PROVINCIE FRYSLâN EN GEMEENTE HEERENVEEN

Nummer: 223 ItV
Datum: 25-08-04

Provincie en gemeente werken gezamenlijk toe naar functiewijziging van IBF

De CV/BV IBF is tot de conclusie gekomen dat de huidige opzet van IBF niet leidt tot de doelstellingen waarvoor het indertijd is opgericht. In overleg met de aandeelhouders provincie Fryslan en gemeente Heerenveen is besloten dat ingrijpen in het concept van het Internationaal Bedrijventerrein Friesland noodzakelijk is, om het terrein beter te laten aansluiten op de markt. Dat betekent een wijziging van de oorspronkelijke opzet van het IBF, als locatie voor grote bedrijven op kavels van minimaal tien ha. Meerdere onderzoeken hebben de noodzaak aangetoond om het IBF-terrein planologisch te bestemmen tot regulier bedrijventerrein voor de bedrijfssegmenten modern-gemengd en transport-logistiek. De tien ha-norm komt dan te vervallen.

Voor de korte termijn betekent dit dat eerst het IBF wordt ontwikkeld en daarna het beoogde bedrijventerrein Klaverblad Noordoost. Het IBF wordt in twee fasen ontwikkeld, de eerste nog onder exploitatie van de CV IBF. Fase twee van het IBF zal net als Klaverblad Noordoost door de gemeente Heerenveen worden ontwikkeld en geëxploiteerd. Als gevolg van die functiewijziging zal de provincie zich op korte termijn terugtrekken als aandeelhouder uit de CV IBF. Ze blijft echter met een minimale omvang aandeelhouder in de BV voor zo lang dat uit fiscaal oogpunt nodig is.

Provincie en gemeente willen voorkomen dat het nieuwe IBF gaat concurreren met bestaande bedrijventerreinen in Friesland. Daarom willen de betrokken overheden de zoeklocatie bij Terband (nabij De Plasse) laten vervallen. Die locatie wordt in de structuurschets A7 genoemd als mogelijk bedrijventerrein op langere termijn. Samen met het uitstellen van de ontwikkeling van Klaverblad Noord-Oost wordt zo voorkomen dat er teveel bedrijventerrein ineens op de markt komen.

Hoewel voor de eerste fase van Een IBF-nieuwe stijl een positief exploitatiesaldo wordt verwacht brengt de totale herpositionering per saldo toch E 12,6 miljoen extra kosten met zich mee. Het gaat hierbij onder meer om extra investeringen in infrastructuur en voorzieningen vanwege de kleinere kavels en extra rentekosten vanwege het later ontwikkelen van Klaverblad Noordoost. GS en B&W stellen respectievelijk aan Provinciale Staten en de gemeenteraad voor om de extra kosten onderling te verdelen waarbij de provincie E 5,9 miljoen voor haar rekening neemt en de gemeente E 6,7 miljoen. Het onderlinge verschil vloeit voort uit het feit dat de provincie destijds 80% van het bedrijfskapitaal in de CV/BV inbracht en dus ook een groter deel van de verwachte exploitatiewinst van de eerste fase krijgt toegerekend. De provincie lost dat als volgt op: GS stellen aan PS voor aan Heerenveen een lening te verstrekken met lage rente ter hoogte van de boekwaarde van Klaverblad Noordoost. Die is E 22 miljoen. Aan de lening is een looptijd gekoppeld van dertien jaar, de periode waarna Klaverblad Noordoost wordt ontwikkeld. Het rentevoordeel dat de gemeente dan heeft is totaal E 5,9 miljoen, waarmee voor een deel de hogere lasten worden gecompenseerd.

De banken zijn bereid hun betrokkenheid te continueren als de voorgestelde oplossing door PS en Raad worden goedgekeurd. Daarbij gaat het om de Bank Nederlandse Gemeenten (E 6,8 miljoen) en de ABN/Amro (E 1,7 miljoen). Verwacht wordt dat eind 2007 de eerste fase van het IBF is afgewikkeld.

Het oude 10 ha-concept van het IBF maakte een bufferzone nodig langs Het Meer/ Zestienroeden van 250 meter. Wordt het IBF een normaal bedrijventerrein dan zouden -afhankelijk van het soort bedrijven dat er komt- afstanden vanaf 50 meter mogelijk zijn. Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad voor om de brede buffer te handhaven. Dat betekent dan wel dat minder bedrijfsgrond kan worden uitgegeven. In de voorgestelde kostenverdeling tussen gemeente en provincie is hier rekening mee gehouden.

De voorbereiding van de herziening van het IBF kan in de tweede helft van 2004 haar beslag krijgen, waarna het plan in de inspraak wordt gebracht. Het college van burgemeester en wethouders verwacht het plan uiteindelijk in de tweede helft van 2005 ter vaststelling aan de gemeenteraad te kunnen aanbieden.
5


---- --