Ingezonden persbericht

Adequate oplossing bestrijden pinpasfraude

Echter de Banken (Interpay) vinden de kosten te hoog en wijzen het plan af

HAARLEM, 20040825 -- Code-2® introduceert dubbele code. Hoeveel geld verdwijnt er jaarlijks in criminele handen via pinpasfraude? Voor de banken een weet, voor hun klanten een vraag. De volgende vraag is: wat is er tegen te doen? Nadat zijn vrouw de dupe werd van pinpasfraude zon film- en documentairemaker Jantoon Roos op een tegenzet. De oplossing lijkt even simpel als doeltreffend: niet 1 maar 2 codes.


Situatie nu: fraude is makkelijk.
Bij het bestaande systeem vraagt de geldautomaat om de PINcode; de gebruiker toetst deze in en op dat moment kan de code worden afgekeken middels het over de schouder kijken, d.m.v. camera's, spiegels, etc. De pas wordt ontvreemd op welbekende manieren en de crimineel kan vervolgens de rekening van de gedupeerde leeghalen.

Code-2® beschermt extra tegen fraude
De gebruiker krijgt niet 1 maar 2 codes van de bank. De tweede verandert zij/hij bij het activeren in een -voor haar/hem- makkelijk te onthouden tweede code.
De automaat vraagt alternerend per succesvolle transactie om code 1 of 2.
De crimineel kan altijd maar een van de twee codes afkijken. Met Code-2® heeft hij niets aan de pas daar de alternatieve code voor hem/haar niet bekend is.
Consumentenonderzoek leverde enthousiaste reacties op, zeker bij gedupeerden.
Als de gebruiker Code-2® niet wil dan kunnen code 1 en 2 identiek zijn. De bescherming is dan uiteraard minder.

Goede service voor banken en financiële instellingen
Gedupeerden krijgen hun schade meestal niet of niet geheel vergoed. Dit levert een slecht imago op voor de banken. Met de toepassing van Code-2® kunnen de banken zowel hun imagoschade beperken als de financiële schade van hun gewaardeerde klanten.
Jantoon Roos is in gesprek met banken en heeft octrooi verkregen op zijn vinding.