Gemeente Schiedam


Persbericht Gemeente Schiedam, Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek

Schiedam, 25 augustus '04

Schiedam, Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek vechten besluit langere opening Rotterdam Airport aan

Burgemeester en wethouders van Schiedam, Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek hebben besloten om bezwaar aan te tekenen tegen de verruiming van de openingstijden van Rotterdam Airport. Het besluit is volgens de drie gemeenten genomen in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur: onderzoekscijfers worden verkeerd gehanteerd en een gezondheidskundig oordeel ontbreekt.

Schiedam, Berkel & Rodenrijs en Bergschenhoek trekken gezamenlijk op in het verzet tegen de langere opening van het vliegveld. De gemeenten zullen ieder afzonderlijk bezwaar aantekenen. De bezwaren van de drie gemeenten richten zich op vijf hoofdpunten:


1. Er is onvoldoende draagvlak
De staatssecretaris heeft voornamelijk op grond van economische motieven besloten, zonder dat hiervoor draagvlak is bij de omliggende (deel)gemeenten. Breed draagvlak was vooraf een voorwaarde van de staatssecretaris. Niet alleen Schiedam is tegen. Ook Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek , Bleiswijk, Vlaardingen en de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek hebben grote bezwaren tegen de uitbreiding. En ook de provincie Zuid-Holland heeft een negatief advies uitgebracht! Rotterdam geeft aan dat het draagvlak op 79% van bevolking van de regio kan worden gesteld. Dit is gegoochel met cijfers. Om het draagvlak dan maar breed te laten lijken wordt de mening gevraagd van gemeenten die geen nadelige gevolgen van de uitbreiding hebben zoals Dordrecht, Gouda en Den Haag. In de motivatie van de staatssecretaris staat dat de uitbreiding tot stand is gekomen na overleg met de betrokken partijen. Overleg is er wel geweest, overeenstemming niet!


2. Er worden veel meer mensen in hun slaap gestoord dan de staatssecretaris beweert Waar de staatssecretaris spreekt over "relatief beperkte gevolgen voor de regio" met een beperkte toename van 200 slaapgestoorden extra blijkt uit onderzoek van TNO dat dit meer dan 3200 volwassenen moet zijn. Kinderen niet eens meegerekend! Verder is het een feit dat de gemeenten Berkel&Rodenrijs en Bergschenhoek veel extra woningen moeten bouwen in de aanvliegroutes waarvan de toekomstige bewoners voor het gemak maar niet worden meegerekend als personen die hinder kunnen ondervinden.


3. Woningen worden minder waard
Woningen gelegen nabij de aanvliegroutes hebben extra hinder van de verruiming van de openingstijden en worden dus mogelijk minder waard. Dit is ook een negatief economisch aspect, maar dat kan de voorstanders weinig schelen.


4. Met het milieu wordt geen rekening gehouden Bij het bepalen van de economische belangen zijn alleen de positieve onderdelen voor Rotterdam Airport meegenomen, de milieuhygiënische aspecten voor de omgeving worden gemakshalve onder tafel geveegd.


5. Het economisch belang van de uitbreiding van de openingstijden is nihil Rotterdam Airport is aangewezen als een zakenvliegveld vanwege de economische belangen voor de stad en de regio. De uitbreiding van de openingstijden komt bijna geheel ten goede aan chartervluchten voor vakantiereizen naar het buitenland, waarvan het economisch belang voor de regio nihil is. Verder geeft de staatssecretaris aan dat het bedrijfsmatig niet zo best ging met het vliegveld en dat voor de kortere termijn verruiming van de openingstijden voldoende perspectief biedt om aan de wens van de gemeente Rotterdam tegemoet te komen. Het korte termijnbelang van Rotterdam mag niet opwegen tegen het lange termijnbelang van de bewoners. Noot voor de pers,

Gemeente Schiedam