ProRail
Persbericht
25-08-2004
Cameratoezicht op overwegen
Jaarlijks vindt ongeveer 1800 maal vandalisme plaats bij een overweg.
Dat levert vele uren vertraging op voor reizigers en goederentreinen.
Om het aantal gevallen van vandalisme terug te dringen, daders op te
sporen en het treinen wegverkeer veiliger te maken, richt ProRail bij
wijze van proef ongeveer tien plekken in voor cameratoezicht. Vanaf
augustus 2004 komen cameraâs bij spoorwegovergangen en langs de vrije
baan in geheel Nederland. De cameraâs maken beelden van spoorvandalen
en spoorlopers en deze worden door politie en justitie gebruikt voor
opsporing en vervolging. Spoorvandalisme en spoorlopen veroorza-ken nu
10 procent van alle treinvertragingen. Als de proef succesvol
verloopt, worden de opstelling permanent en het aantal plaatsen
uitgebreid.
Vooral bij overwegen en op stations komt veel vandalisme voor. Dit
zorgt voor levensgevaarlijke si-tuaties. Vandalen saboteren de
overweginstallatie of leggen voorwerpen op het spoor. Ook sla-lommen
veel mensen tussen de gesloten spoorbomen door (zigzaggers) of nemen
een verboden sluiproute langs het spoor. Ze brengen zichzelf hiermee
in levensgevaar, omdat ze kunnen worden aangereden door een trein.
Bovendien kunnen machinist en reizigers gewond raken door obstakels op
het spoor en in het ergste geval kan een trein ontsporen. Als een
overweg wordt vernield, lopen ook weggebruikers gevaar, omdat het
spoor dan tijdelijk minder goed is afgeschermd van de open-bare weg.
Nieuwe vorm van toezicht
Met zoân tien cameraâs wordt begonnen met het maken van opnamen. De
opnamecameraâs wor-den op wisselende locaties ingezet. Als er
vernielingen aan overwegen worden opgenomen, doet ProRail altijd
aangifte bij de politie en overhandigt de beelden waar het delict op
staat. De politie kan vervolgens op zoek gaan naar de dader. Omdat een
spoorvandaal een bedreiging vormt voor machinist, treinreizigers en
wegverkeer, wordt bij spoorvandalisme al gauw van een misdrijf
ge-sproken. Justitie kan daarmee zwaarder vervolgen. Het
cameratoezicht is aanvullend op de aanpak van ProRail om het aantal
verstoringen door âderdenâ terug te dringen. Andere maatregelen zijn:
het plaatsen van meer en betere hekken, voorlichting op scholen en aan
omwonenden, toezicht door toezichthouders en het plaatsen van
waarschuwingsborden- enposters.
Nieuwe techniek
Dit najaar wil ProRail - met de uitrol van Wi-Fi-technologie - deze
nieuwe techniek ook gaan beproeven voor het uitbreiden van het
cameratoezicht. Wi-Fi maakt het op afstand uitlezen van beelden
mogelijk. Dit heeft twee voordelen: het uitlezen wordt minder
arbeidsintensief en daar-door kunnen voor hetzelfde geld meer camera's
worden ingezet. Op plaatsen waar Wi-Fi geen dekking heeft kan ook de
beschikbaar gekomen GSM-Rail technologie worden toegepast. Het
voordeel is dat GSM-Rail op het gehele spoorwegnet dekking biedt. De
afweging daarbij is dat de downloadsnelheid een stuk lager ligt dan
bij Wi-Fi.
Achtergrond problematiek
Ongeveer 10 procent van alle storingen in het treinverkeer wordt
veroorzaakt door derden. Daaron-der verstaan we: aanrijdingen,
zelfdoding, spoorlopers en vandalisme. Een machinist remt abrupt
wanneer hij iemand op of vlakbij het spoor ziet. Hij schrikt en weet
niet of de persoon op het spoor de trein ziet aankomen. Tot de
spoorloper weg is, moeten alle treinen in beide richtingen stapvoets
rijden en dit zorgt voor vertragingen. ProRail werkt samen met NS,
gemeenten en spoorwegpolitie om dit soort vertragingen terug te
dringen.
Cijfers juni 2003/2004
Het totaal aantal gevallen van vandalisme bij overwegen in 2003/2004
(juni)
1800
Aantal gevallen van vandalisme bij overwegen dat leidt tot vertraging
420
Totaal aantal gevallen van vandalisme aan spoorinfra (dus niet aan/in
treinen!)
3800
Aantal gevallen van vandalisme dat leidt tot vertraging
950
Totaal aantal overwegen (AKI en AHOB)
1600