Universiteit van Tilburg

Mogelijkheden free publicity op internet onderbenut

Afstudeerder ontwikkelt inventariseringmethode

Media op internet bieden nieuwe mogelijkheden om free publicity te genereren. Veel organisaties zien de kansen, maar weten niet hoe zij er effectief gebruik van kunnen maken. De Tilburgse student drs. Stefan Herwig ontwikkelde een beoordelingsmodel waarmee organisaties hun free publicity mogelijkheden kunnen inventariseren.

Nieuwssites, portal-sites en e-zines publiceren online redactionele artikelen. Zij maken hiervoor mede gebruik van externe informatie en bieden dus de mogelijkheid van free publicity: het informeren van een publiek zonder gebruik te maken van advertenties. Uit afstudeeronderzoek van Stefan Herwig, student Bedrijfscommunicatie en Digitale Media, blijkt echter dat het genereren van free publicity op dit moment vrijwel alleen bij traditionele media als kranten en tijdschriften gebeurt. Belangrijkste oorzaak hiervan is het gebrek aan inzicht in het e-medialandschap. Een andere reden is dat organisaties free publicity bij de offline media op dit moment nog voldoende effectief vinden.

Nieuwe mogelijkheden, nieuwe aanpak
Internet onderscheidt zich van de traditionele media op het gebied van actualiteit, interactiviteit en multimedialiteit. Bij traditionele media is bovendien sprake van broadcasting; het medium bepaalt welke informatie de gebruiker tot zich neemt. Bij internet is sprake van narrowcasting: de gebruiker bepaalt zelf welke informatie hij of zij tot zich neemt. Het realiseren van free e-publicity vereist dan ook een nieuwe aanpak. Organisaties worden gedwongen beter na te denken over hun pr-doelstellingen. Daarnaast is het belangrijk om objectief te beoordelen of een internetmedium in staat is een bijdrage te leveren aan deze doelstellingen.
Aan de hand van literatuuronderzoek en de diepte-interviews ontwikkelde Herwig een model waarmee beoordeeld kan worden of een internetmedium geschikt is voor het genereren van free publicity. Het model bestaat uit objectief meetbare criteria waarmee het bereik, de kwaliteit en de digitale mogelijkheden van een medium worden getoetst. Tien organisaties pasten het beoordelingsmodel toe op drie internetmedia. Zij geven aan het beoordelingsmodel een nuttig instrument te vinden voor het inventariseren van free publicity mogelijkheden op internet. Alleen het bereik is volgens een aantal organisaties lastig objectief te beoordelen.

Noot voor de pers

drs. Stefan Herwig studeert op donderdag 26 augustus af bij de faculteit Letteren in de richting Bedrijfscommunicatie en Digitale Media onder supervisie van dr. Hans van Driel. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Stefan Herwig, tel: 06 27 101 331, e-mail: stefan.herwig@tiscali.nl of Hans van Driel, tel: 013 466 2931, e-mail: h.vdriel@uvt.nl.
Laatst gewijzigd: maandag 23 augustus 2004 bullet Meer zoekmogelijkheden
bullet Experts en expertise

Zie ook

Contact
E-mail: M.M.C.Hanssen