CDA Rotterdam


Actueel

Rotterdam, 26 augustus 2004
Ontsluiting Nesselande

Naar aanleiding van het bericht in het Rotterdams Dagblad van 19 augustus, dat de Raad van State de ontsluiting van Nesselande via de Hoofdweg enorm zal vertragen heeft fractielid Frans Jozef van der Heijden het College de volgende schrifteleijke vragen gesteld:


1.Kan het college aangeven hoe het komt, dat een wijk van 5000 woningen, die nu in een gevorderd stadium van opleving verkeert, mogelijk niet goed en op tijd ontsloten kan worden.
2.In hoeverre is de verdubbeling van de Hoofdweg, die van Rotterdam via Nieuwerkerk naar het nieuwe woongebied moet leiden, een belangrijke ontsluiting en welke bezwaren van wie tegen wat leiden nu tot behandeling tot aan de Raad van State toe.

3.Welke afspraken heeft Rotterdam met de Provincie en de gemeente Nieuwerkerk gemaakt om de ontsluiting van de snel groeiende woonwijk te bevorderen c.q. op tijd veilig te stellen.

4.Welke ontsluitingen zijn er nog meer behalve die over de rijksweg A20, die natuurlijk niet geschikt is voor stadsverkeer tussen het centrum en verschillende wijken van Rotterdam en Nesselande.
5.Acht het college het verstandig om stadsverkeer over een rijksweg te leiden, die zowel in de ochtendspits als in de avondsspits veelvuldig files kent, die tot grote vertragingen in de afwikkeling van het verkeer leiden.

6.Naar aanleiding van de vraagtekens in het bericht van het Rotterdams Dagblad, die de Raad van State bij het bestemmingsplan voor de Hoofdweg heeft, is sprake dat deze raad zelf een beslissing neemt over de vraag of en in welke mate het plan goed dan wel afgekeurd moet worden. Wat zijn de gevolgen van een eventuele afkeuring en hoe kunnen die zo goed mogelijk gecompenseerd worden.

7.Welke milieuaspecten spelen daarbij een rol, die niet bij de ontwikkeling van het woongebied, dat toch een uiterst groen karakter moet hebben en sterk met water verbonden moet zijn, nader zijn bekeken.

8.Welke andere ontsluiting(en) wil (kan) de Raad van State onderzoeken bij de vraag in hoeverre er noodzaak bestaat voor verdubbeling van de Hoofdweg.

9.Is bij dat onderzoek ook het pakket aan voorgenomen verkeersmaatregelen betrokken, dat het autoverkeer tussen Ommoord en Zevenkamp aan de ene kant en Nesselande aan de andere kant ernstig zal belemmeren.

10.Kan het college aangeven wat de actuele stand van zaken is voor wat betreft deze verkeersmaatregelen nu een aantal bewoners naar de rechter is gestapt om die maatregelen op te schorten.
11.Kan het college de bewoners van Nesselande garanderen, dat er geen verkeersbelemmerende maatregelen genomen worden, die het autoverkeer tussen Ommoord en Zevenkamp enerzijds en Nesselande anderzijds ernstig bemoeilijken.

12. In het al geciteerde bericht over de ontsluitingsproblematiek is sprake dat de gemeente veel te weinig naar alternatieven heeft gekeken. Betreft die uitspraak (van de raadsman van de belangenvereniging Hoofdweg) de gemeente Rotterdam, die toch het grootst mogelijke belang heeft bij de ontsluiting van Nesselande of de gemeente Nieuwerkerk.

13.Over welke alternatieven gaat het dan en in hoeverre kunnen die nog soelaas brengen.

14.Op welke wijze kan de gemeente Rotterdam de groeiende ongerustheid en het toenemende ombehagen van de bewoners van Nesselande wegnemen, waar deze nu langzamerhand in een uiterst ongemakkelijke situatie komen te verkeren, die werkelijk geheel niet aan de hand van de brochures en bouwplannen voor het ontwikkelingsgebied ook maar in de verste verte verwacht hadden kunnen worden.