Gemeente Veenendaal


PERSBERICHT NR. 65: QUICKSCAN HANDHAVINGSBELEID (26-08-2004)

Verdere professionalisering handhavingsbeleid Veenendaal

Quickscan handhaving levert actiepunten op

De politie, brandweer, bureau Milieu en Bouw- en woningtoezicht voeren integrale controles nu nog op projectmatige basis uit. Deze controles zouden structureel moeten zijn en uitgebreid moeten worden. Het bestand van bureau Milieu met gegevens over bedrijven met een milieuvergunning, moet opgeschoond en geactualiseerd worden. Dit zijn enkele uitkomsten van de Quickscan Handhavingsbeleid

De quickscan Handhavingsbeleid is één van de actiepunten uit de kadernota Handhaving. In de quickscan is geïnventariseerd welke wet- en regelgeving op de beleidsterreinen Algemeen Plaatselijke Verordening/ Drank- en Horecawet, bouw- en woningtoezicht/ ruimtelijke ordening, milieu en brandweer de gemeente moet handhaven. Ook is bekeken hoe de gemeente Veenendaal de handhaving van deze regelingen organiseert en hoeveel formatie- uren daarvoor beschikbaar zijn. Overigens heeft de gemeente de laatste jaren al veel werk verricht op het terrein van de handhaving.
De kadernota Handhaving en de quickscan Handhavingsbeleid zijn een onderdeel van het veiligheidsbeleid zoals de gemeente Veenendaal dat sinds 2003 voert.

Uitkomsten
Uit de Quickscan blijkt verder dat Bouw- en woningtoezicht verleende bouwvergunningen controleert en ook klachten van burgers over illegale bouwsels onderzoekt. Bouw- en woningtoezicht zou ook illegale bouwsels waarover burgers niet klagen én bouwsels en/of het gebruik van gebouwen die in strijd zijn met het bestemmingplan, moeten controleren.
Ook wordt in de quickscan geconstateerd dat Bijzondere Opsporingsambtenaren (BOA's) handhavingszaken aanleveren. Deze zaken kunnen wegens gebrek aan juridische capaciteit niet afgehandeld worden.
Daarnaast is er geen functiescheiding bij de vergunningverlening en handhaving van de Algemeen Plaatselijke Verordening. Ook is de mandatering van de handhaving in de gemeente Veenendaal niet uniform geregeld.

Uitvoering actiepunten
Inmiddels houdt de stuur- en werkgroep Handhaving die op 13 mei is ingesteld, zich bezig met de uitvoering van de actiepunten uit de quickscan Handhavingsbeleid.
Verder is bureau Milieu druk doende hun bestand up-to-date te maken. Ambtenaren werken hiervoor structureel over. Daarnaast is Bouw- en woningtoezicht bezig met de invoering van het programmatisch handhaven. Momenteel bekijkt de gemeente op welke wijze de functiescheiding van de APV gerealiseerd kan worden.