Politie Flevoland

Snellere klachtenafhandeling dankzij bemiddeling

Lelystad 26-08-2004 - Ondanks de toename van het aantal contacten tussen burgers en politie en de snelle bevolkingsgroei van met name Almere, is het aantal klachten jegens Politie Flevoland de afgelopen jaren gelijk gebleven. Bovendien nam de snelheid waarmee klachten werden afgehandeld toe, dankzij bemiddeling. Dit blijkt uit de cijfers in het jaarverslag 2003 van de Klachtencommissie, die zijn gepresenteerd in het Regionaal College.

Om na een klacht de verstoorde relatie tussen burger en politie in een zo vroeg mogelijk stadium te herstellen, maakt de politie sinds enkele jaren gebruik van klachtenbemiddeling. Zo snel mogelijk na het indienen van de klacht krijgt de burger een bemiddelingsgesprek. Zo voorkomen beide partijen waar mogelijk de gang naar justitie.

Inmiddels is naar aanleiding van nieuwe wetgeving begin 2004 deze werkwijze verder aangescherpt. Bemiddeling heeft nu nog meer de nadruk gekregen. In die gevallen waar bemiddeling geen uitkomst biedt, komt de klacht na onderzoek door de politie bij de klachtencommissie terecht. Die hoort zowel de politie als de burger en brengt een advies uit.

Jaar

Aantal klachten*

Waarvan in onderzoek

Waarvan bemiddeld

2003

126

67

58

2002

94

50

43

2001

123


*In behandeling genomen klachten, op grond van de regionale klachtenregeling.

Zowel in 2002 als 2003 werd één klacht niet ontvankelijk verklaard.

Tevredengestelde klagers

Net als in 2002 is bijna vijftig procent van de klachten met een bemiddelingsgesprek afgehandeld. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten. Klagers zijn tevreden over de snelle aanpak van hun klachten en het korps kan de leereffecten van deze klachten bijna direct in de praktijk toepassen.

De bemiddelde klachten waren gemiddeld in ruim vier weken afgehandeld. Het totale aantal klachten, inclusief de bemiddelde, werd gemiddeld in ruim dertien weken afgehandeld. Dat betekent een forse tijdwinst door bemiddeling, een positieve tendens die ook in 2003 is voortgezet.

Beoordeling onderzochte klachten

De commissie adviseerde in 2003 over 67 klachten, bestaande uit in totaal 195 klachtonderdelen. Daarvan zijn er 40 (21 procent) gegrond verklaard. Dat is evenals in 2002 (bijna 20 procent) tien procent lager dan voorgaande jaren. Ook deze positieve tendens is dus voortgezet. De commissie acht dit een goede ontwikkeling. Volgens de commissie kan de politie meer profiteren van de leereffecten uit en de oordelen over deze klachten. Zeker nu ze hierover directer met de desbetreffende politieambtenaren communiceert.

Het opvallendst in de cijfers zijn de klachten over bejegening door de politie. Het korps kan op dit punt een duidelijke verbeterslag maken en is daar ook intensief mee bezig. In 2003 is het aantal klachten over boeien gedaald van zestien naar elf (waarvan twee gegrond) en zijn die over geweld ongeveer gelijk gebleven (25, waarvan drie gegrond).

Fysiek geweld mag alleen toegepast worden als dat onvermijdelijk is. In de IBT-trainingen (beroepsvaardigheid) van de politieambtenaren krijgt dit aspect nadrukkelijk de aandacht.

Klantcontacten

Deze cijfers dienen wel te worden beschouwd tegen de achtergrond van het aantal klantcontacten dat Politie Flevoland per jaar heeft. Uit de politiemonitor blijkt namelijk dat 40 procent van de inwoners van Flevoland een of meer keren contact heeft gehad met de politie in 2003. Dat betekent dat in 2003 zeker 100.000 mensen contact gehad hebben met de politie, exclusief het aantal contacten met jongeren onder de 15 jaar en bezoekers van buiten de regio. Toch bleef het aantal klachten de afgelopen jaren gelijk en daalde in 2002 zelfs.

De commissie vond geen wezenlijke afwijkingen in de cijfers per gemeente vergeleken bij voorgaande jaren en evenmin structurele tekortkomingen in het functioneren van de politie in Flevoland. Toch blijft klachtonderzoek ertoe bijdragen dat bepaalde patronen vroegtijdig herkend worden, waaruit de politie weer lering kan trekken.

Jaarverslag 2003 Commissie van Toezicht politiecellencomplexen Politie Flevoland

De commissie van toezicht houdt toezicht op de bejegening van arrestanten in politiebureaus en op de naleving van de daarbij horende voorschriften. Daarvoor bezoeken de commissieleden de bureaus onaangekondigd op wisselende dagen en tijdstippen. In 2003 heeft de commissie 21 bezoeken afgelegd: vier in Emmeloord, zes in Lelystad en elf in Almere. De leden spraken met 68 arrestanten.

Conclusies

* de politiecellen in de bureaus voldoen aan de wettelijke eisen,
* de arrestantenzorg is in het algemeen goed, vriendelijk en professioneel,

* de arrestantenverzorgers zijn gemotiveerd en bekwaam.

Wel heeft de commissie met zorg geconstateerd dat er steeds vaker een beroep op politiecellen wordt gedaan om als overloop voor Huizen van Bewaring te functioneren, terwijl de voorzieningen daar niet op zijn afgestemd.