Belgacom

Persbericht 26 augustus 2004

Belgacom 2004 halfjaarlijkse resultaten: degelijke resultaten

Nettowinst steeg met 10% en zowel de Netto Cashflow vóór Financieringsactiviteiten als de Winst per Aandeel vertonen een groei met 20%. Sinds de beursgang, heeft het Belgacom aandeel het continue beter gedaan dan de telecom sector.

Markante feiten


- De opbrengsten van de Groep stegen met 1,3% tot 2.752 miljoen EUR ten opzichte van juni 2003
- De totale bedrijfswinst vóór afschrijvingen nam toe met 4,8% tot 1.235 miljoen EUR
- Vastelijndiensten had af te rekenen met felle concurrentie, maar een succesvol 'winback'-programma, in combinatie met de lancering van nieuwe producten en tarieven heeft dit gedeeltelijk gecompenseerd.
- In een omgeving met steeds nieuwe uitdagingen kon Mobiele Communicatiediensten een groei halen met 5% van de opbrengsten uit diensten en een EBITDA-marge behouden van meer dan 50%. Hiermee bevestigt ze haar positie van 'Best-in-Class' operator in België.
- De opbrengsten van Internationale Carrierdiensten hadden te lijden onder een verhoogde concurrentie op de markt en vielen 7% terug, maar het totale volume aan getransporteerde minuten met 6% toenam.
- Beslissing om 70% van de ingekochte eigen aandelen te vernietigen.

Operationeel


1. Vastelijndiensten (Fixed Line Services - FLS)

Dynamiek van de markt: felle concurrentie op de vastelijnmarkt

Spraak
In de eerste helft van 2004 kreeg de vaste spraaktelefonie verder af te rekenen met substitutie door mobiele en alternatieve communicatiemiddelen (e-mail, chat, instant messaging, enz.). Bovendien werd 2004 ingezet met een agressieve aanval van onze concurrenten. Zowel vaste als mobiele operatoren bestookten FLS met talrijke promoties, 'cut-the-wire'-campagnes en agressieve campagnes op het vlak van prijsperceptie. Verscheidene operatoren van vaste spraaktelefonie kondigden tevens MVNO (Mobile Virtual Network Operator)-activiteiten aan, door mobiele spraakdiensten aan hun portefeuille toe te voegen.

Breedbandinternet
De internetmarkt in België bleef in de eerste helft van 2004 verder groeien (+ 2,7% vs. december 2003), zij het tegen een trager tempo. Het belang van smalband-internettoegang nam verder af (aantal gebruikers daalde met 19%) ten voordele van breedband-internettoegang (+13%). Breedband is veruit de populairste internettoegangstechnologie (74% van alle internetverbindingen in België zijn breedband). België kent één van de hoogste percentages op het vlak van breedbandpenetratie bij gezinnen (ca. 33% op 30 juni 2004). De groei van breedband in 2004 wordt gestimuleerd door de lancering van 'Light'-aanbiedingen door de concurrentie. De 'Light'-dienst biedt klanten een instap-breedbandpakket tegen een verminderde prijs.

Datamarkt
Op de datamarkt versterkten de concurrenten hun positie d.m.v. consolidatie. Integrators worden ook actief in het hogere segment van de telecommarkt.

FLS speelde in op deze marktdynamieken om een maximum aantal klanten te behouden, vroegere klanten terug te winnen (met winback initiatieven), nieuwe klanten binnen te halen en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en zo nieuwe inkomstenstromen te genereren. Een en ander met resultaat, dankzij een coherente marketingstrategie, steeds met de 4 P's (product, prijs, plaats en promotie) voor ogen.

Lancering van nieuwe producten en diensten
FLS lanceerde nieuwe aantrekkelijke producten en diensten. In mei 2004 werd de 'Discovery Line' gelanceerd, een kortingprogramma voor de conventionele vastelijntelefonie met een lager abonnementsgeld (6,50 EUR per maand) en hogere tarieven voor uitgaande oproepen (bijkomende kost van 0,15 EUR per minuut bovenop de gebruikelijke telefoontarieven van Belgacom). Dit product is in de eerste plaats bedoeld voor het groot aantal uitsluitend mobiel bellende gezinnen.

Om de breedbandmarkt verder te stimuleren en als reactie op de initiatieven van de concurrentie lanceerde FLS in juni 'Belgacom ADSL Light' voor 29,95 EUR per maand. Deze aanbieding heeft het bestaande ADSL-aanbod niet gekannibaliseerd.

Om zich te wapenen tegen de dreiging van integrators op de professionele markt en om nieuwe opbrengstenstromen te creëren door hogerop in de waardeketen te gaan, concentreerde FLS zich op zijn afdeling Network and System Integration. Er werden nieuwe diensten gelanceerd (BiLAN-diensten) en een belangrijke aankoop van een datacenter werd gerealiseerd waardoor onze productportefeuille kon worden aangevuld.

Aantrekkelijke tariefplannen
Er werden vernieuwende tariefplannen ingevoerd en gepromoot, waaronder nieuwe aanbiedingen voor onbeperkt telefoneren (Belgacom No Limit), vaste prijs forfaits (Belgacom Talk) en kortingformules (Value Packs).

Promoties
Dankzij aanhoudende agressieve en goed geplande promotiecampagnes, b.v. tussen spraak en breedband, konden klanten worden teruggewonnen en aangetrokken. Er kwam een grootschalige communicatiecampagne ter verbetering van de prijsperceptie van Belgacom op de markt en ter weerlegging van beweringen van de concurrentie d.m.v. een bewustmaking van de tariefplannen.

Strategie m.b.t. de kanalen
De strategie, die steunt op meervoudige kanalen, werd voortgezet met de klemtoon op de rechtstreekse verkoopkanalen (Boost-programma) in de professionele markt: de aanwezigheid werd versterkt door meer bezoeken bij en contacten met de klant, getrouwheidsprogramma's op maat en grotere bekendmaking van de portefeuille van complete oplossingen.

FLS lanceerde tevens krachtige winback-initiatieven en -campagnes op basis van de nieuwe aantrekkelijke tariefplannen.

Speciaal opgerichte winback-teams verkregen positieve resultaten door de klant te contacteren en aantrekkelijke voorstellen te doen die met het belprofiel van de klant overeenkomen. De halfjaarlijkse resultaten voor winback zijn op koers met de prognoses. Op 30 juni 2004 waren reeds meer dan 60.500 klanten teruggewonnen. In de tweede helft van dit jaar wordt deze inspanning voortgezet en zelfs verhoogd.

Broadway
Het Broadway-project, het investeringsprogramma in het netwerk dat nieuwe diensten met toegevoegde waarde mogelijk moet maken, zit op schema. Op 30 juni 2004 waren reeds 225 ROP's (remote optical platform of glasvezelverdelers) geïnstalleerd en m.b.t. tot de nieuwe diensten worden momenteel onderhandelingen gevoerd. In november 2004 begint Belgacom met het testen van interactieve digitale televisie (iDTV).

Zoals in de eerste helft van 2004 zal de vaste telecommunicatiemarkt met belangrijke uitdagingen worden geconfronteerd. Dankzij haar winback-initiatieven, imagocampagnes en productinnovaties is FLS vastbesloten om het weerstandsvermogen van spraak te maximaliseren en om de groei van breedband verder te stimuleren om de verzadiging van de markt tegen te gaan.

Nieuwe functionele organisatie
Om operationele uitmuntendheid te bereiken en 'Best-in-Class' te worden, besliste FLS om zijn organisatorische structuur te vereenvoudigen. De CEO van de Belgacom Groep, Didier Bellens, zal ook optreden als CEO van FLS. De operationele tak, die door COO Scott Alcott wordt geleid, zal toezien op de kwaliteit en zich toespitsen op marketing (de vier P's van marketing samenbrengen in één divisie), klantenzorg en verkoop. Deze nieuwe organisatie zal diverse kostenbesparingsinitiatieven mogelijk maken, dankzij de stroomlijning van verantwoordelijkheden en bijkomende synergieën tussen de teams.

Externe mobiliteit
Belgacom heeft nog steeds een groot aantal statutaire werknemers, die door hun statuut levenslange tewerkstelling genieten. Om deze werknemers een toekomst te bieden en tegelijk aan de behoeften van de onderneming te voldoen, werden onlangs twee projecten van 'externe mobiliteit' aan deze werknemers voorgesteld: . Elektronische identiteitskaart (e-ID), waarmee de overheid de elektronische identiteitskaarten tegen een versneld tempo wil uitreiken, en waarvoor mankracht nodig is in de gemeenten. . Centraal noodnummer (112), waarmee de huidige noodnummers (100 en 101) zouden worden gebundeld in één gecentraliseerd noodnummer, nl. 112. Om die oproepen in goede banen te leiden, moeten extra call centers bemand worden.

Eind juni hadden 292 werknemers zich aangemeld voor de eerste reeks open betrekkingen in beide projecten. Een tweede reeks is gepland voor september. In totaal kunnen voor beide projecten 610 betrekkingen worden ingevuld door Belgacom-medewerkers. Ook in de toekomst zal Belgacom prioritair dergelijke oplossingen van externe mobiliteit blijven nastreven.


2. Mobiele Communicatiediensten (Mobile Communications Services - MCS)

Hevige concurrentie
MCS ondervond verhevigde concurrentie van de twee andere marktspelers:één die sterk op het businesssegment was toegespitst, terwijl de andere de residentiële prepaidmarkt aanviel met talrijke promoties en reclamecampagnes. Daarenboven kwamen een aantal MVNO's op de markt.

In deze moeilijke omgeving lanceerde MCS talrijke initiatieven om hun inspanningen tegen te gaan. Elk van deze initiatieven was verbonden met een van de strategische pijlers die begin dit jaar werden vastgesteld:

Behoud van de leiderspositie op de markt
MCS behoudt zijn leiderspositie op de markt met zowat 52,2% marktaandeel actieve klanten; dit vertegenwoordigt 4.233.286 klanten (1.737.946 postpaid en 2.495.340 prepaid). Dit is een verhoging met 68.200 klanten in een periode van één jaar (van juni 2003 tot juni 2004), ondanks de mobielenummeroverdraagbaarheid. Deze uitstekende prestaties kwamen er dankzij een groot aantal initiatieven, onder meer door onze gedifferentieerde commerciële benadering, waarbij elke klant het tariefplan kan kiezen dat het best bij zijn behoeften aansluit. Er werden bijvoorbeeld tariefplannen ingevoerd zowel voor residentiële klanten (Exprimo, Pay&Go Evening Talk) als voor businessklanten (Business Package Easy).

Aandacht voor klantentrouw
MCS heeft klantentrouw steeds vooropgesteld. Deze strategie is andermaal succesvol gebleken: de churn voor de eerste helft van 2004 bedroeg niet meer dan 17,6%, hetgeen niet afwijkt van de 17,7% einde 2003. Diverse succesvolle initiatieven werden op het getouw gezet, zoals de toekenning van een aantal gratis minuten/sms'en naar aanleiding van de 10de verjaardag of de invoering van een nieuw loyaliteitsprogramma voor de Pay&Go-club (een identiek programma als de Proxiclub voor residentiële klanten).

Terzelfder tijd behield MCS een heel hoog klantentevredenheidniveau, zowel in de residentiële als de businesssegmenten, waardoor ze haar positie als één van de 'Best-in-Class' operatoren in Europa bevestigt (een van de criteria is de kwaliteit van de klantendienst en de superieure netwerkkwaliteit van MCS, in het bijzonder m.b.t. de dekking binnen in de gebouwen).

Verhogen van de ARPU
De ARPU-groei is een andere belangrijke doelstelling. Eind juni 2004 bedroeg de ARPU 40,9 EUR voor de actieveklantenbasis, wat overeenkomt met een stijging van 2,4% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit is goed voor een gemiddelde van 19,7 EUR voor een prepaidklant (in vergelijking met 19,0 EUR eind juni 2003) en 71,0 EUR voor een postpaidklant (in vergelijking met 68,4 EUR). De verbeterde ARPU in combinatie met de grotere actieve klantenbasis resulteerde in een stijging van de inkomsten uit diensten van 5%. De inkomsten uit diensten werden gedeeltelijk gecompenseerd door een hogere kredieten en kortingen toegekend aan klanten tijdens de campagne in het kader van de 10de verjaardag van Proximus (totale opbrengsten, inclusief verkoop van toestellen, groeiden met 3,4%).

De opbrengsten uit data diensten namen het voorbije jaar toe met 22% en vertegenwoordigen nu 16,1% van de opbrengsten uit diensten. Hoewel SMS nog steeds het grootste deel van de data uitmaakt (in de eerste zes maanden van 2004 werden door MCS-klanten meer dan 1 miljard sms'en verstuurd, een stijging met 9% in vergelijking met de eerste zes maanden van 2003), klom het andere dataverkeer (premium SMS, WAP, MMS, enz.) in één jaar spectaculair met 76%.

Anderzijds bevestigde MCS haar innovatieve geest door als eerste operator het UMTS-netwerk met de 'Vodafone mobile connect card', die speciaal voor de businessmarkt werd ontworpen, commercieel te exploiteren. Daarnaast werd Vodafone live!, het meest geïntegreerde mobiele multimedia-aanbod, aan de residentiële klanten in België aangeboden.

Handhaven van een efficiënte kostenstructuur

M.b.t. de laatste doelstelling verzekert MCS dat ze er doorlopend in geslaagd is haar kostenstructuur in de hand te houden, ondanks de toegenomen druk op de interconnectiekosten, die sterk zijn toegenomen (20 miljoen EUR) tussen de eerste helft van 2003 en de eerste helft van 2004.

Elk van deze initiatieven en operationele resultaten heeft MCS in staat gesteld haar rentabiliteit op peil te houden, met een EBITDA-marge van 52%. Samen met de verwezenlijkingen van MCS op het vlak van marktaandeel, churn en ARPU, bevestigt dit de positie van MCS als 'Best-in-Class' mobiele operator in Europa.


3. Internationale Carrierdiensten (International Carrier Services - ICS)

Dynamiek van de markt
De eerste helft van 2004 werd gekenmerkt door agressieve tariefschema's van de concurrenten, die marktaandeel wilden winnen. De druk op de prijzen en de marges was verwacht op het ogenblik van de beursgang, maar had een iets groter dan verwachte impact op de opbrengsten. Een zwakke U.S. dollar biedt operatoren die hun tarieven in deze munt uitdrukken nog steeds een zeker concurrentieel voordeel.

Zoals voorzien namen de volumes voor spraak toe t.o.v. vorig jaar en dit door de groei in mobiel verkeer die echter een lichte daling van het vaste lijn verkeer compenseerde. Dit toont aan dat de keuze van ICS om op het mobiele segment te focussen de goede is om groei van dit segment te bevorderen.

Rentabiliteit
De brutomarge per eenheid werd (negatief) beïnvloed door dezelfde agressieve concurrentie op het vlak van de tarieven en werd slechts gedeeltelijk gecompenseerd door de gunstige wisselkoersimpact op de kosten van verkochte goederen en door de doorgedreven vermindering van de bedrijfskosten, met name in verband met het netwerk. ICS zal blijven focussen op kostenbeheersing, door de automatisering van de back-office verder door te voeren, en tegelijk een uitstekend programma voor het beheersen van oninbare vorderingen aan te houden om alzo tot de laagste kostenstructuur te komen.

Strategie
De strategie om opportuniteiten op langere termijn in de sector na te streven, wordt behouden. ICS gelooft dat deze strategie, zoals ze naar voren werd geschoven op het ogenblik van de beursgang, wordt bevestigd door de huidige markttrend met een verhoogde druk van de concurrentie.

Focus op de meest rendabele klanten en bestemmingen: ICS zal haar positie in de regio's met een hogere marge verder versterken door meer verkeer te winnen van en naar recent geliberaliseerde regio's in Afrika, het Midden-Oosten en Azië, waar haar verkoopkantoren van Singapore en Dubai een belangrijke rol spelen.

De groei van mobiele operatoren opvangen: ICS zal verder trachten spraakvolumes van deze groeisector op te vangen en de productenportefeuille op dit segment toespitsen. De onlangs gelanceerde messaging suite (SMS en MMS), en de versterkte positie op het vlak van roamingproducten (signalering en GPRS roaming) bieden waarborgen om op de behoeften van de klanten in te spelen.

Schaalvergroting: ICS zal de consolidatieopportuniteiten evalueren, naargelang ze zich voordoen. De klemtoon van deze oefening ligt op het verhogen van de verkeersvolumes, het optimaliseren van het gebruik van het netwerk en het doorvoeren van besparingen op het vlak van de bedrijfskosten. ICS gelooft dat er zich consolidatiemogelijkheden zullen aanbieden op de wholesale carriermarkt. Om een deelname in mogelijke consolidatie opportuniteiten binnen de internationale carrierbusiness mogelijk te maken, heeft Belgacom beslist het segment Internationale Carrierdiensten af te splitsen in een 100% filiaal (NewCo) van Belgacom NV van publiek recht. De voornaamste bedoeling van deze afsplitsing is deze entiteit aan te wenden als vehikel in het kader van de consolidatiestrategie van Internationale Carrierdiensten. De nieuwe onderneming zal kunnen deelnemen aan kapitaaltransacties met controleerbare financiële rekeningen en zal fungeren als platform voor de uitvoering van de strategie.

Financiële resultaten

Commentaar bij de geconsolideerde cijfers

De totale opbrengsten van de Groep stegen met 1,3% tot 2.752 miljoen EUR. De opbrengsten van de Groep ondervinden de druk van de concurrentie in de traditionele spraakmarkt en binnen het segment Internationale Carrierdiensten. De totale opbrengsten bevatten tevens de winst uit de verkoop van vastgoed en een compensatiebedrag in het kader van de IPO-transactie (samen 35 miljoen EUR).

Het bedrijfsresultaat van de Groep vóór afschrijvingen steeg met 4,8%, dankzij een verhoging van de opbrengsten met 35 miljoen EUR, en door een daling van de bedrijfskosten met 22 miljoen EUR, waaronder éénmalige elementen m.b.t. de terugneming van provisies voor rechtzaken. De bedrijfskosten omvatten tevens een waardevermindering op het ICS segment (20 miljoen EUR), alsook niet-terugkerende kosten in verband met een herstructureringskost (24 miljoen EUR) voor de eerder genoemde externe.

Totale opbrengsten per businesssegment

|Miljoen EUR                |Zes maanden afgesloten op 30    |
|                           |juni                            |
|                           |2003           | |2004          |
|                           |      | |      | |     | |      |
|Vastelijndiensten          |1.553 | |57,2% | |1.570| |57,0% |
|Mobiele                    |1.072 | |39,5% | |1.108| |40,3% |
|Communicatiediensten       |      | |      | |     | |      |
|Internationale             |318   | |11,7% | |296  | |10,8% |
|Carrierdiensten            |      | |      | |     | |      |
| Eliminaties tussen de     |-227  | |-8,3% | |-222 | |-8,1% |
|segmenten                  |      | |      | |     | |      |
|Totaal                     |2.717 | |100,0%| |2.752| |100,0%|
Deze stijging met 1,3% op jaarbasis is toe te schrijven aan de volgende elementen:

. De opbrengsten van Vastelijndiensten stegen met 1% t.o.v. vorig jaar. De groei van breedband en de toename van de opbrengsten uit national wholesale compenseren voor een stuk de daling van de opbrengsten uit spraaktoegang en spraakverkeer. Twee éénmalige elementen (de winst op de verkoop van een onroerend goed en een compensatiebedrag in het kader van de IPO-transactie) hadden eveneens een positieve impact op de opbrengsten voor dit segment. . De opbrengsten van Mobiele Communicatiediensten stegen op jaarbasis met 3,4%, dankzij de hogere opbrengsten uit diensten (5%). De opbrengstengroei werd echter gedeeltelijk gecompenseerd door een aantal uitzonderlijke kredieten en kortingen die werden toegekend n.a.v. de 10de verjaardag van Proximus. . De opbrengsten van Internationale Carrierdiensten hadden te lijden onder een verhoogde concurrentie op de markt en vielen 7% terug, terwijl het totale volume aan getransporteerde minuten met 6% toenam. Bedrijfswinst vóór afschrijvingen (EBITDA) per businesssegment

|                           |Zes maanden afgesloten op 30    |
|                           |juni                            |
|Miljoen EUR                |2003           | |2004          |
|                           |      | |      | |     | |      |
|Vastelijndiensten          |592   | |50,2% | |694  | |55,2% |
|Mobiele                    |575   | |48,8% | |576  | |45,8% |
|Communicatiediensten       |      | |      | |     | |      |
|Internationale             |11    | |0,9%  | |-12  | |-1,0% |
|Carrierdiensten            |      | |      | |     | |      |
|Totaal                     |1.178 | |100,0%| |1.258| |100,0%|
|                           |      | |      | |     | |      |
|Niet-terugkerende kosten   |0     | |      | |-24  | |      |
|Totaal                     |1.178 | |      | |1.235| |      |
De EBITDA steeg met 4,8% (of 57 miljoen EUR) tot 1.235 miljoen EUR, voornamelijk als gevolg van het resultaat van het segment Vastelijndiensten, dat t.o.v. vorig jaar met 17% is toegenomen. Dit resultaat is te danken aan hogere opbrengsten en lagere bedrijfskosten (omwille van niet-terugkerende elementen alsook initiatieven op het vlak van kostenverminderingen). De EBITDA van Mobiele Communicatiediensten bleef nagenoeg stabiel, daar de inkomstengroei werd gecompenseerd door hogere bedrijfskosten in verband met interconnectiekosten, aannemingscontracten in het kader van speciale projecten (UMTS, Vodafone live!, aanpassing van systemen) en kosten in het kader van het partnership met Vodafone. De EBITDA van de Internationale Carrierdiensten is op jaarbasis met 23 miljoen EUR gedaald, en is sterk beïnvloed door een waardevermindering van 20 miljoen EUR geboekt in de eerste jaarhelft van 2004. De EBITDA van het segment ondervond ook de negatieve impact van de verhoogde concurrentie, deels gecompenseerd door de gunstige effecten van de kostenverminderingsprogramma's voor het beheer van het netwerk en een verhoogd toezicht op de schulden van de klanten.

Op 30 juni 2004 boekte FLS een last voor herstructureringskosten ten bedrage van 24 miljoen EUR om de verplichtingen te dekken voor de medewerkers die zijn ingegaan op de aangeboden projecten inzake externe mobiliteit (elektronische identiteitskaart en call center voor een centraal noodnummer) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. De hiermee verband houdende herstructureringskosten worden geboekt als niet-terugkerende kosten in de resultatenrekening.

Netto financiële opbrengsten/(kosten)

Als gevolg van de cashverslindende feiten sinds 30 juni 2003 (inkoop van eigen aandelen in december 2003 en maart 2004, de overdracht van het pensioenfonds voor statutaire werknemers naar de Belgische Staat eind 2003) werd de netto financiële positie van de Groep sterk aangetast in vergelijking met de eerste zes maanden van 2003. Deze vermindering heeft geleid tot een verhoging van de financiële kosten.

Fiscale kosten

De effectieve belastingvoet steeg van 30,1% over de eerste zes maanden van 2003 naar 32,4% voor de eerste zes maanden van 2004, vooral door de boeking in 2003 van de fiscale aftrekbaarheid van overgedragen belastingverliezen van een voorheen verlieslatend filiaal.

Minderheidsbelangen

De minderheidsbelangen hebben vooral betrekking op de participatie van 25% van Vodafone in Belgacom Mobile. Tegenover vorig jaar blijft het aandeel van de minderheidsbelangen bij volledig geconsolideerde bedrijven stabiel op een bedrag van 77 miljoen EUR voor de eerste zes maanden van 2004, in vergelijking met 78 miljoen EUR voor de eerste zes maanden van 2003. Nettowinst
De nettowinst over de eerste zes maanden van 2004 geeft een verhoging van 10,4% in vergelijking met dezelfde periode in 2003.

Cashflow
De belangrijkste kasstroom voor de groep wordt gegenereerd uit de activiteiten. De activiteiten van de Groep voor de eerste zes maanden van 2004 genereerden een positieve cashflow van 740 miljoen EUR, vergeleken met een positieve cashflow van 648 miljoen EUR over dezelfde periode in 2003. De verhoging van 2004 is hoofdzakelijk het gevolg van verminderde betalingen voor pensioenen in het kader van de financiering en de overdracht van de pensioenschulden voor statutaire werknemers naar de Belgische Staat in december 2003. Na de kapitaaluitgaven van 200 miljoen EUR (159 miljoen EUR over dezelfde periode in 2003) en rekening houdende met de opbrengsten uit sommige verkopen, genereerde de netto cashflow vóór financieringsactiviteiten (of 'vrije kasstroom') een netto positief saldo van 587 miljoen EUR (489 miljoen EUR over dezelfde periode in 2003). De financieringsactiviteiten van de eerste zes maanden van 2004 vertoonden een veel groter tekort van 984 miljoen EUR in vergelijking met dezelfde periode in 2003 (tekort van 196 miljoen EUR) door de hogere dividenden die werden uitbetaald aan Vodafone, de aandeleninkoop in maart 2004 en de terugbetaling van langetermijnleningen die hun vervaldag bereikten. Om haar financieringsbehoeften te dekken, nam Belgacom een bedrag van 283 miljoen EUR van haar kredietfaciliteiten op en gaf zij voor 370 miljoen EUR aan 'commercial paper' uit. Belgacom heeft voor financiering op korte termijn gekozen, en meent over een voldoende vrije kasstroom te beschikken om deze leningen in de nabije toekomst terug te betalen.

Kapitaalinvesteringen per businesssegment
De kapitaalinvesteringen in FLS zijn 16% hoger dan deze in het voorbije jaar, voornamelijk door bijkomende uitgaven in het kader van het Broadway-initiatief. Voor MCS zijn de kapitaaluitgaven jaar op jaar met 49% gestegen tot 85 miljoen EUR, vooral als gevolg van de uitbouw van netwerken (ontplooiing van UMTS) en investeringen in speciale projecten (bv. Vodafone live! en aanpassing van de systemen).

|                           |Zes maanden afgesloten op 30    |
|                           |juni                            |
|Miljoen EUR                |2003          | |2004          |
|                           |    | |       | |     | |      |
|Vastelijndiensten          |98  | |61,3%  | |113  | |56,7% |
|Mobiele                    |57  | |35,9%  | |85   | |42,6% |
|Communicatiediensten       |    | |       | |     | |      |
|Internationale             |4   | |2,8%   | |1    | |0,6%  |
|Carrierdiensten            |    | |       | |     | |      |
|Totaal                     |159 | |100,0% | |200  | |100,0%|
Vooruitzichten

We verwachten dat de resultaten van de Belgacom Groep in de tweede helft van het jaar dezelfde positieve tendensen van de eerste zes maanden zullen herhalen. We blijven onze duidelijke en toegespitste groepsstrategie toepassen: een winstgevende leiderspositie op de markt handhaven, operationele uitmuntendheid bereiken en investeren in winstgevende groei. Deze drie pijlers ondersteunen onze doelstelling om "Best-in-Class" te worden. Informatie voor de aandeelhouders

Opvolging van de IPO

De beursgang van Belgacom vertegenwoordigde 3,6 miljard EUR (met inbegrip van de overtoewijzingsoptie), wat het tot de grootste IPO ooit in België maakte, en de grootste in Europa sinds 2001. De institutionele tranche van het aanbod werd meer dan 3 maal overschreven. Wat de geografische uitsplitsing betreft, zagen we een gezonde mengeling van grote Europese instellingen, het merendeel uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en België.

De vraag van de retailmarkt was indrukwekkend met een waarde van 1,2 miljard EUR (ca. 2,5 keer het aantal toegewezen aandelen) en uiteindelijk werden 22,6 miljoen aandelen aan particuliere beleggers in België toegewezen.

Evolutie van de aandelenkoers tot eind juni 2004

Sinds de beursgang op 22 maart 2004 is de aandelenkoers van Belgacom relatief stabiel gebleven (+2,12%) en heeft het aandeel constant beter gepresteerd dan de andere telecomaandelen (DJ Stoxx Telecom-index) (-2,44%).

Het gemiddelde verhandelingsvolume sinds 1 april ligt rond 717.000 aandelen per dag.

Bron: Bloomberg

Belgacom aandelen

Wijzigingen in het aandelenkapitaal en het aantal aandelen

Aandelensplitsing

Op 19 februari 2004 werd een buitengewone algemene vergadering gehouden waarop de aandeelhouders een tien-voor-één aandelensplitsing goedkeurden. Hierna werden tien nieuwe gewone aandelen uitgegeven voor elk bestaand gewoon aandeel op die datum. Na de aandelensplitsing bedroeg het totale aantal gewone aandelen 400.000.000, waarvan Belgacom er 12.380.950 in bezit had.

Inkoop van eigen aandelen en aandelenaankoopplan met korting Tegelijk met de IPO heeft Belgacom 38.761.905 aandelen teruggekocht voor een bedrag van 949.666.673 EUR in maart 2004.

De Belgische wet verbiedt een onderneming om meer dan 10% van zijn uitstaand aandelenkapitaal te bezitten. Voorafgaand aan deze aankoop vernietigde Belgacom bijgevolg de 12.380.950 gewone aandelen (rekening houdend met de tien-voor-één aandelensplitsing) die in 2003 werden ingekocht. Overeenkomstig de Belgische wet worden de stem- en dividendrechten verbonden aan de aandelen in het bezit van de onderneming geschorst.

Onder het aandelenaankoopplan met korting effectief sinds maart 2004 werden er in totaal 1.842.026 van de 38,761,905 aandelen verkocht aan het personeel. Sindsdien bezit het bedrijf 36.919.879 eigen aandelen.

Aandelenkapitaal
Eind juni 2004 bedroeg het aandelenkapitaal 1 miljard EUR (volledig volgestort), vertegenwoordigd door 387.619.050 aandelen, zonder nominale waarde en alle met dezelfde rechten, op voorwaarde dat deze rechten niet werden geschorst.

Ingekochte eigen aandelen
Op 26 augustus 2004 besliste de Raad van Bestuur 70% van de 36.919.879 ingekochte eigen aandelen te vernietigen. De resterende ingekochte eigen aandelen zullen door de onderneming worden aangehouden om bestaande en toekomstige werknemersstimuleringsplannen in te dekken.

Aandeelhoudersstructuur van Belgacom

Op 30 juni 2004 was de aandeelhoudersstructuur van Belgacom NV als volgt:

|                      |Aandelen              |Stemrechten           |
|Belgische Staat       |51,6%                 |57%                   |
|Belgacom (eigen       |9,5%                  |                      |
|aandelen)             |                      |                      |
|Personeel             |0,5%                  |0,5%                  |
|Free float            |38,4%                 |42,5%                 |
Na de beursgang meldde AXA Investment Management een participatie van meer dan 3% in het kapitaal.

Na de vernietiging van 70% van de ingekochte eigen aandelen, waartoe op de Raad van augustus werd beslist, ziet de nieuwe aandeelhoudersstructuur er als volgt uit:

|                      |Aandelen              |Stemrechten           |
|Belgische Staat       |55,3%                 |57%                   |
|Belgacom (eigen       |3,1%                  |                      |
|aandelen)             |                      |                      |
|Personeel             |0,5%                  |0,5%                  |
|Free float            |41,1%                 |42,5%                 |
Dividenden

Belgacom betaalde in totaal 395 miljoen EUR aan dividenden uit, d.w.z. 9,88 EUR bruto per aandeel, over het boekjaar afgesloten op 31 december 2003. De dividenden werden begin maart 2004 uitbetaald aan ADSB en de Belgische Staat in verhouding tot hun participaties per 2 oktober 2003.

De uitkering van dividenden door Belgacom was het resultaat van besprekingen tussen de Belgische Staat, Belgacom en ADSB gehouden voor het aanbod. Vroeger uitbetaalde dividenden en eventuele impliciete uitbetalingsratio's zijn derhalve niet noodzakelijk indicatief voor toekomstige dividenden of uitbetalingsratio's.

Dividendenbeleid

Belgacom neemt zich thans voor een jaarlijks dividend van 50 tot 60% van haar jaarlijkse nettowinst te declareren en uit te keren. Dit bedrag kan worden aangepast voor het effect van eenmalige winsten of verliezen en het dividend bedrag kan van jaar tot jaar variëren. Bij het vaststellen van het bedrag van de eventuele jaarlijkse dividenden dat aan de aandeelhouders zal worden voorgesteld, zal de Raad van Bestuur rekening houden met de praktijken inzake dividenduitkering van andere Europese telecommunicatie-operatoren.

Het bedrag van eventuele jaarlijkse dividenden en de beslissing om in een bepaald jaar al dan niet dividenden uit te keren, kan worden beïnvloed door een aantal factoren, waaronder de businessvooruitzichten van de Groep, de kasvereisten, de financiële prestaties, de toestand van de markt en het algemene economische klimaat, en andere factoren, waaronder fiscale en andere regelgevingsaspecten.

Gebeurtenissen na balansdatum

Vernietiging van aandelen
Als gevolg van de inkoop van eigen aandelen in maart 2004 hield Belgacom 36.919.879 ingekochte eigen aandelen ('treasury shares') aan, wat overeenkomt met 9,52% van alle aandelen. Op 26 augustus besliste de Raad van Bestuur van Belgacom over te gaan tot de vernietiging van 70% van de ingekochte eigen aandelen, d.w.z. 25.843.915 aandelen, en dit om het aantal eigen aandelen aan te passen aan de toekomstige noden van het bedrijf, zoals toekomstige stimuleringsplannen. Belgacom houdt de resterende 3.1% of 11.075.964 aandelen aan.

Kerncijfers
|                                                |Zes maanden afgesloten op |
|                                                |30 juni                   |
|Resultatenrekening (miljoen EUR)                |2003         |  |2004     |
|Totale opbrengsten                              |2.717        |  |2.752    |
|EBITDA (2) voor niet-terugkerende items         |1.178        |  |1.258    |
|EBITDA (2)                                      |1.178        |  |1.235    |
|Bedrijfswinst (EBIT)                            |765          |  |868      |
|Netto financiële opbrengsten / (kosten)         |3            |  |-7       |
|Aandeel in de winst / (het verlies) van         |-2           |  |1        |
|ondernemingen gewaardeerd volgens de            |             |  |         |
|vermogensmutatiemethode                         |             |  |         |
|Winst voor belastingen en minderheidsbelangen   |767          |  |861      |
|Belastingen                                     |-231         |  |-279     |
|Minderheidsbelangen                             |-78          |  |-77      |
|Nettowinst (aandeel van de Groep)               |458          |  |506      |
|                                                |             |  |         |
|Kasstroom en Investeringen (miljoen EUR)        |             |  |         |
|Kasstroom uit operationele activiteiten         |648          |  |740      |
|Investeringen                                   |-159         |  |-200     |
|Netto kasstroom gegenereerd uit / (besteed in)  |0            |  |47       |
|andere investeringsactiviteiten                 |             |  |         |
|Vrije kasstroom (3)                             |489          |  |587      |
|Netto kasstroom gegenereerd uit / (besteed in)  |-196         |  |-984     |
|financieringsactiviteiten                       |             |  |         |
|Netto toename / (afname) van kas en             |293          |  |-397     |
|kasequivalenten                                 |             |  |         |
|                                                |             |  |         |
|                                                |Per 31       |  |Per 30   |
|                                                |december     |  |juni     |
|Balans (miljoen EUR)                            |2003         |  |2004     |
|Totaal balans                                   |6.009        |  |5.359    |
|Vaste activa                                    |4.381        |  |4.053    |
|Beleggingen, kas en kasequivalenten             |604          |  |248      |
|Eigen vermogen                                  |2.548        |  |1.778    |
|Minderheidsbelangen                             |446          |  |331      |
|Schulden voor pensioenen en andere vergoedingen |840          |  |793      |
|na uitdiensttreding                             |             |  |         |
|Netto financiële positie                        |157          |  |-718     |
|                                                |             |  |         |
|                                                |Zes maanden afgesloten op |
|                                                |30 juni                   |
|Gegevens per aandeel                            |2003         |  |2004     |
|Gewone winst per aandeel (EUR)                  |1,15         |  |1,38     |
|Verwaterde winst per aandeel (EUR)              |1,15         |  |1,38     |
|Gewogen gemiddeld aantal gewone aandelen        |400.000.000  |  |366.613.5|
|                                                |             |  |02       |
|                                                |             |  |         |
|Gegevens over het personeel                     |             |  |         |
|Personeelsbestand (aantal voltijdse             |18.056       |  |17.080   |
|equivalenten)                                   |             |  |         |
|Gemiddeld personeelsbestand over de periode     |18.150       |  |17.186   |
|Totale opbrengsten per werknemer (EUR)          |149.686      |  |160.133  |
|EBITDA (2) voor niet-terugkerende items per     |64.899       |  |73.217   |
|werknemer (EUR)                                 |             |  |         |
|EBITDA (2) per werknemer (EUR)                  |64.899       |  |71.844   |
|                                                |             |  |         |
|Operationele gegevens                           |             |  |         |
|Totaal van de toegangskanalen (duizenden)       |5.152        |  |5.225    |
|Totaal van de ADSL-toegangen (retail en         |644          |  |911      |
|wholesale) (duizenden)                          |             |  |         |
|Actieve mobiele klanten (duizenden)             |4.165        |  |4.233    |
|Actieve internetklanten (smal- en breedband)    |903          |  |1.028    |
|(duizenden)                                     |             |  |         |
|Door International Carrier Services vervoerde   |3,16         |  |3,34     |
|minuten (miljarden)                             |             |  |         |
|(1) Voorbereid volgens IFRS normen                                         |
|(2) Earnings Before Interests, Taxes, Depreciation and Amortization        |
|(3) Kasstroom voor financieringsactiviteiten.                              |
Contact informatie

Persdienst
Jan Margot
Tel:+32 2 202 8501
GSM: +32 475 58 50 37

Investor Relations
Ingvild Van Lysebetten
Tel: +32 2 202 40 23
GSM: +32 473 33 10 60

Web site adres: www.belgacom.be/investor

Disclaimer

Deze mededeling bevat toekomstgerichte verklaringen, met inbegrip van verklaringen i.v.m. de uitgangspunten en verwachtingen van de Vennootschap. Deze verklaringen zijn gebaseerd op de huidige plannen, ramingen en verwachtingen van de Vennootschap, alsook op verwachtingen van externe omstandigheden en gebeurtenissen. De toekomstgerichte verklaringen bevatten inherente risico's en onzekerheden en gelden enkel op de datum waarop ze worden gemaakt. De Vennootschap doet geen engagementen en zal niet noodzakelijk updates verstrekken m.b.t. een of meer ervan in het licht van nieuwe informatie of toekomstige gebeurtenissen, uitgezonderd in zoverre dit door de Belgische wet is vereist. De Vennootschap waarschuwt beleggers dat een aantal belangrijke factoren ervoor kunnen zorgen dat de werkelijke resultaten aanzienlijk kunnen verschillen van die welke in toekomstgerichte verklaringen zijn opgenomen. Verklaring beperkt nazicht

Verklaring van beperkt nazicht van de bedrijfsrevisor bij de tussentijdse geconsolideerde financiële informatie per 30 juni 2004 van Belgacom NV van publiek recht

Wij zijn overgegaan tot een beperkt nazicht van de tussentijdse geconsolideerde financiële informatie van Belgacom NV van publiek recht per 30 juni 2004, met een balanstotaal van EUR 5.359 miljoen en een aandeel van de groep in de winst over het semester van EUR 506 miljoen. Deze tussentijdse geconsolideerde financiële informatie werd opgesteld in overeenstemming met de 'International Financial Reporting Standards'. Onze opdracht werd uitgevoerd in het kader van de verslaggeving bij de periodieke informatieverstrekking van de vennootschap. Ons nazicht werd uitgevoerd in overeenstemming met de controleaanbeveling van het Instituut der Bedrijfsrevisoren in verband met het beperkt nazicht. Dit nazicht bestond voornamelijk in de ontleding, de vergelijking en de bespreking van de financiële informatie en was dan ook minder diepgaand dan een volkomen controle van een geconsolideerde jaarrekening, welke tot doel heeft een geconsolideerde jaarrekening te attesteren. Bijgevolg kunnen wij de hierboven vermelde geconsolideerde financiële informatie niet attesteren. Bij dit nazicht zijn geen gegevens aan het licht gekomen die aanleiding zouden geven tot belangrijke aanpassingen aan de tussentijdse geconsolideerde financiële informatie.

Brussel, België, 26 augustus 2004
Ernst & Young Bedrijfsrevisoren B.C.V.B.A.
vertegenwoordigd door

Ludo Swolfs
Vennoot


-----------------------

Belgacom aandelen op de beurs

Aandelenmarkt: Eerste markt van Euronext Brussels Ticker: BELG

ISIN: BE0003810273
Nationale SVM-code: 3810.27
Bloomberg-code : BELG BB
Reuters-code : BCOM


---- --