Gemeente Bergen op Zoom


Burgemeester Van der Velden benoemd in Breda

Procedure en termijnen voor benoeming opvolger

Op vrijdag 27 augustus 2004 is het bericht ontvangen dat de heer P.A.C.M. van der Velden is benoemd als burgemeester van Breda en hem tevens eervol ontslag is verleend als burgemeester van Bergen op Zoom. De benoeming gaat in op 30 september 2004.
De installatiebijeenkomst in de raad van Breda zal plaatsvinden op 30 september. Op maandag 27 september om 14:00 uur zal burgemeester Van der Velden in een buitengewone raadsvergadering afscheid nemen van de Bergse Raad, waarna een receptie volgt voor de burgerij.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft laten weten dat voor Bergen op Zoom een normale sollicitatieprocedure zal worden doorlopen. De Raad zal beraadslagen over een profielschets voor de nieuwe burgemeester in een buitengewone vergadering op dinsdag 5 oktober 2004 om 20:15 uur. Op 11 oktober (19:30 uur) vindt dan een buitengewone Raadsvergadering plaats waarin de profielschets wordt vastgesteld in overleg met de Commissaris van de Koningin. De vacature kan in beginsel worden opengesteld op 20 oktober maar dit is een besluit van het ministerie.

ACHTERGRONDINFORMATIE

Welke stappen moeten gezet worden om te komen tot de benoeming van een nieuwe burgemeester van Bergen op Zoom?

Aard van de procedure

Bij brief van 26 september 2003 heeft het Kabinet de Hoofdlijnennotitie 'Direct gekozen burgemeester' aangeboden aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Hierin is, vooruitlopend op een daartoe in te dienen wetsvoorstel, de visie van het kabinet uiteengezet met betrekking tot de invoering van de direct gekozen burgemeester. Het Kabinet streeft naar invoering van de direct gekozen burgemeester met ingang van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2006. In de hoofdlijnennotitie is door het Kabinet voorzien in een overgangsregeling. In de jaren voorafgaand aan de invoering van de gekozen burgemeester worden bij vacatures zo lang mogelijk volwaardige burgemeesters benoemd volgens de wettelijke benoemingsprocedure voor de wettelijke termijn van zes jaar.
Van de zijde van het Ministerie van Binnenlandse Zaken (hierna te noemen: BZK) is inmiddels bevestigd dat voor Bergen op Zoom een normale sollicitatieprocedure zal worden doorlopen. Daarnaast is recent de huidige benoemingsprocedure zodanig gewijzigd dat, indien door de gemeenteraad niet wordt gekozen voor een burgemeestersreferendum, alleen de eerste naam op de voordracht van de gemeenteraad aan de minister openbaar wordt gemaakt. Bedoelde wijziging is inmiddels in werking getreden.

Procedure


1. Voorbereiding: profielschets, referendum, verordening vertrouwenscommissie
Voor de openstelling van de vacature moet de gemeenteraad een aantal besluiten nemen. Het gaat hierbij om de volgende zaken: a. vaststellen profielschets nieuwe burgemeester; b. besluit wel of geen voorkeur voor vrouw;
c. besluit wel of geen burgemeestersreferendum; d. vaststellen verordening vertrouwenscommissie.

De profielschets voor de nieuwe burgemeester moet in een (buitengewone) raadsvergadering (de profielschetsvergadering) worden vastgesteld en daarna aangeboden aan de Commissaris van de Koningin. Voor deze profielschetsvergadering dienen aldus de benodigde raadsvoorstellen te worden opgesteld.

Ad a. Opstellen nieuwe profielschets

De raad zal voor de openstelling van de vacature door de minister een profielschets voor de nieuwe burgemeester moeten vaststellen. De fractievoorzitters zullen daartoe ten behoeve van de gemeenteraad een concept moeten vaststellen.

Ad b. Voorkeur voor een vrouw?

Ook zal de raad moeten bepalen of er voorkeur wordt gegeven aan een vrouw. Zo ja dan zal dat door de minister in de advertentie worden vermeld.

Ad c. Wel of geen raadplegend referendum?

De raad zal verder moeten bepalen of er wel of geen lokaal raadplegend referendum wordt gehouden ten aanzien van de vraag wie van de twee door de raad geselecteerde kandidaten als eerste op de aanbeveling aan de minister moet komen te staan. Indien deze wens aanwezig is, kunnen de fractievoorzitters een voorstel doen aan de raad. De raad zal het referendum bij verordening moeten regelen.

Ad d. Instellen vertrouwenscommissie

Tot slot is het nodig dat de raad uit zijn midden een vertrouwenscommissie instelt door middel van een verordening. De inhoud van de verordening is grotendeels standaard. De raad zal alleen moeten beslissen over de omvang, de benoeming van de leden, het voorzitterschap en de deelname door één of meer collegeleden en/of gemeentesecretaris als adviserend commissielid.


2. Profielschetsvergadering raadsvergadering Zoals hiervoor opgemerkt moet de raad in overleg met de Commissaris van de Koningin in een profielschetsvergadering de profielschets voor de nieuwe burgemeester vaststellen. Deze vergadering is openbaar. Zoals gesteld, kunnen in deze vergadering ook de andere besluiten worden genomen die hierboven onder punt 1. zijn genoemd. De raadsvergadering, in aanwezigheid van de Commissaris van de Koningin, zal plaatsvinden in een buitengewone raadsvergadering op maandag 11 oktober, 19.30 uur.
Daaraan voorafgaand zal de raad in een buitengewone raadsvergadering zich reeds over de profielschets buigen. Deze vergadering vindt plaats op dinsdag 5 oktober 2004, 20.15 uur.

De profielschets en het verslag van raadsvergadering van 11 oktober zijn (later) voor de kandidaten opvraagbaar bij het kabinet van de Commissaris van de Koningin. Op 20 oktober dienen deze notulen in hun definitieve vorm beschikbaar te zijn.


3. Openstelling vacature
Openstelling van de vacature gebeurt door de afdeling Kabinetszaken van het ministerie van Binnenlandse Zaken door middel van publicatie in de Nederlandse Staatscourant met een sollicitatietermijn. Openstelling zal in beginsel plaatsvinden op 20 oktober 2004.


4. Sollicitaties
Eventuele sollicitatiebrieven worden gericht aan Hare Majesteit de Koningin en gestuurd naar de Commissaris van de Koningin. De Commissaris van de Koningin stuurt ontvangstbevestigingen met bijgevoegd profielschets, verslag profielschetsvergadering en tijdschema procedure en afschrift van de circulaire.


5. Vertrouwenscommissie
Op grond van wat is bepaald in de door de raad vastgestelde verordening gaat de vertrouwenscommissie aan de slag. De vertrouwenscommissie heeft hiervoor een paar maanden. De vertrouwenscommissie zal daarbij in het bijzonder maatregelen moeten nemen om de privacy van de kandidaten te waarborgen. Daarvoor is voorzien in besloten vergaderingen, geheimhoudingsplicht (opleggen bij iedere vergadering) en moet een werkwijze worden afgesproken dat de privacy van de kandidaten is gegarandeerd.

Inlichtingen omtrent de kandidaten
De Commissaris van de Koningin verschaft zich de voor beoordeling benodigde informatie en de informatie die zij voor de vertrouwenscommissie nodig acht en stelt dit ter beschikking aan de vertrouwenscommissie.
Het vergaren van inlichtingen over kandidaten kan alleen via de Commissaris van de Koningin. Het is de leden van de vertrouwenscommissie niet toegestaan zelf actie te ondernemen.

De Commissaris van de Koningin verschaft de vertrouwenscommissie een alfabetisch overzicht van de kandidaten en voegt daarbij haar oordeel over de kandidaten die zij geschikt acht. Alleen de sollicitatiebrieven van deze laatste kandidaten worden bijgevoegd. Alleen op verzoek informeert de Commissaris van de Koningin de vertrouwenscommissie over de andere kandidaten. Ook verschaft de Commissaris van de Koningin de door haar verkregen inlichtingen over de kandidaten.

Gesprekken met de kandidaten
In aanwezigheid van en door de leden van de vertrouwenscommissie vinden gesprekken met de kandidaten plaats. De vertrouwenscommissie vormt zich een oordeel over de kandidaten. Dit doet de vertrouwenscommissie op grond van de van de Commissaris van de Koningin verkregen informatie en eventueel aan de Commissaris van de Koningin gevraagde aanvullende informatie. Als een geselecteerde kandidaat niet wordt uitgenodigd worden de Commissaris van de Koningin en de kandidaat hiervan gemotiveerd (schriftelijk) in kennis gesteld. Een niet geselecteerde kandidaat kan zich rechtstreeks tot de vertrouwenscommissie richten met het verzoek te worden uitgenodigd. De vertrouwenscommissie beslist hierop en stelt betrokkene schriftelijk in kennis van het besluit.
Indien de raad besloten heeft een raadplegend referendum te houden overtuigt de vertrouwenscommissie zich er van dat de kandidaten bereid zijn zich daaraan te onderwerpen en hun sollicitatie voort te zetten als de eerste voorkeur naar een andere kandidaat gaat.

Concept aanbeveling en verslag aan de raad
De vertrouwenscommissie brengt schriftelijk verslag uit over de geschiktheid van de kandidaten aan de raad en de Commissaris van de Koningin. Bij het verslag aan de raad wordt gevoegd een concept aanbeveling van minimaal twee kandidaten met een toelichting. De behandeling daarvan vindt plaats in een besloten vergadering. Indien geen raadplegend referendum wordt gehouden geeft de vertrouwenscommissie een beredeneerde volgorde van voorkeur aan. In het verslag kunnen leden blijk geven van een minderheidsstandpunt. De raad kan de aanbeveling dan alleen voor zover die betrekking heeft op de nummer één in openbaarheid vaststellen.
Indien een raadplegend referendum wordt gehouden, onderzoekt de vertrouwenscommissie de bereidheid van de kandidaten om zich daaraan te onderwerpen en hun kandidatuur te handhaven indien zij niet als eerste op de aanbeveling worden geplaatst. In haar verslag geeft de vertrouwenscommissie geen beredeneerde volgorde van voorkeur aan.


6. Raadplegend referendum
Indien van toepassing, vindt in deze fase van de procedure het raadplegend referendum plaats.


7. Aanbeveling van de raad
Op grond van het door de vertrouwenscommissie uitgebrachte verslag en concept aanbeveling, en eventueel de uitkomst van het referendum, neemt de raad een besluit over de aanbeveling. Dit gebeurt in een besloten vergadering. De raad stuurt de aanbeveling aan de minister van BZK binnen 4 maanden nadat de gelegenheid tot sollicitatie voor de functie is gegeven of, indien een raadplegend referendum is gehouden binnen 1 maand na het referendum.
De raad betrekt bij de aanbeveling de bevindingen van de vertrouwenscommissie en - indien van toepassing - de uitkomst van het referendum.
Uitgangspunt is een aanbeveling met twee namen. Alleen in bijzondere gevallen (herindeling of overlijden of terug treden van één van de twee kandidaten) kan volstaan worden met een aanbeveling waarop één naam staat. De raad stelt de betrokken kandidaten op de hoogte van de aanbeveling nadat de aanbeveling is vastgesteld en de overige kandidaten dat zij daar niet op staan.

Aanwijzing waarnemend burgemeester

Het is te doen gebruikelijk dat de Commissaris van de Koningin bij het ontstaan van een burgemeestersvacature in een vroegtijdig stadium contact opneemt met raad en college om van gedachten te wisselen over de eventuele aanwijzing van een waarnemend burgemeester. Indien de commissaris een waarnemer wenst aan te wijzen, zal zij de fractievoorzitters vragen om een korte profielschets. Deze procedure verloopt volledig los van bovengeschetste benoemingsprocedure.