Inspectie Werk en Inkomen

WAO-managers bij UWV sturen onvoldoende op kwaliteit

Managers bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) vullen hun verantwoordelijkheid voor de WAO te beperkt in. Ze houden zich vooral bezig met kwantitatieve eisen voor de WAO, zoals tijdigheid en werkvoorraden, en sturen nauwelijks op kwalitatieve aspecten zoals de beoordeling door verzekeringsartsen. De managers letten daarbij alleen op de prestaties, ze kijken bijna niet naar oorzaken en verklaringen voor problemen in de uitvoering van de WAO. Dit blijkt uit het rapport 'De manager de baas?' dat de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) vandaag heeft gepubliceerd.

De inspectie heeft onderzocht wat de oorzaak is van dit probleem. IWI wil verklaringen voor het probleem geven, zodat UWV het rapport kan gebruiken om de sturing te verbeteren. IWI wijt het gebrek aan aandacht van managers voor de kwaliteit van de WAO aan drie zaken:
1) managers worden door hun eigen baas niet gestuurd op kwaliteit van de uitvoering;

2) de organisatiestructuur van UWV laat toe dat management en staf los van elkaar functioneren;

3) verzekeringsartsen schermen informatie over de kwaliteit af en managers gaan daarover te weinig de confrontatie aan. Overigens gaan ze ook weinig confrontaties met verzekeringsartsen aan over hun productiviteit.

Begin jaren negentig heeft UWV het concept 'integraal management' geĂŻntroduceerd voor de sturing van verzekeringsartsen. WAO-managers zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit en de kwantiteit van de uitvoering van de WAO. De inspectie vindt dat de managers voldoende aandacht moeten besteden aan zowel kwantiteit als kwaliteit, maar dat is niet het geval. Dit terwijl de kwaliteit van de uitvoering al enkele jaren ter discussie staat.

persbericht IWI, 27 augustus 2004