AutoRai

27-8-2004

30 Jaar Porsche 911 Turbo

30 Jaar geleden, op de Autosalon van Parijs 1974, stelde Porsche een nieuwe supersportwagen voor die maatstaven zou zetten op het gebied van acceleratie, trekkracht, rijdynamiek en remgedrag: de 911 Turbo 3.0. Uit drie liter cilinderinhoud ontwikkelde hij een vermogen van 260 pk en haalde daarmee een topsnelheid van 250 km/h.

Daarmee was hij lange tijd Duitslands snelste sportwagen voor de openbare weg. Dat de tijd niet heeft stilgestaan, toont een vergelijking met de actuele opvolger, de 911 Turbo S, modeljaar 2005. Deze beschikt over 450 pk uit 3,6 liter cilinderinhoud; goed voor een topsnelheid van 307 km/h.

Al vanaf het eerste begin had de 911 Turbo een bijzonder prominente aanhanger binnen de Porsche-gelederen: professor Ferdinand (Ferry) Porsche. Zijn Turbo uit de eerste serie, met chassisnummer 930 770 088, was een van zijn favorieten. Hij reed ermee tot 16 juni 1980, waarna de met stalen schuifdak, airconditioning, bruin lederen interieur en andere extras uitgeruste Porsche in het bestand van het fabrieksmuseum werd opgenomen.

Van de eerste 911 Turbo zouden 1.000 exemplaren worden gebouwd. Althans, zo waren de plannen in 1974. Maar dat was een misrekening Tussen 1974 en 1989 produceerde Porsche bijna 21.000 exemplaren van de 911 Turbo.

Na een productiepauze van twee jaar werd in 1991 een 911 Turbo met 3,3-liter motor (320 pk) op basis van de nieuwe 911 (met interne benaming 964) aangeboden. De in 1995 voorgestelde, volgende 911 Turbo-generatie (993-serie) zette wederom nieuwe maatstaven op sportwagengebied. De motor van deze 911 Turbo was gebaseerd op de luchtgekoelde 3,6-liter krachtbron van de 911 Carrera en leverde met twee turbocompressoren een vermogen van 408 pk bij 5.750 toeren. Nog een belangrijke noviteit: de van de 911 Carrera 4 overgenomen vierwielaandrijving. Van deze 993-Turbo werden 6.314 exemplaren gebouwd.

Bij de in 2000 voorgestelde 911 Turbo van de 996-generatie behield Porsche de vierwielaandrijving en biturbo-technologie. Sinds vier jaar kan de Turbo ook met keramische composiet remschijven worden besteld.

Maar ondanks alle technische ontwikkelingen zijn de basiskenmerken van de 911 Turbo in de afgelopen 30 jaar niet veranderd: naast uitzonderlijke topprestaties staan comfort en praktische bruikbaarheid bij de 911 Turbo altijd centraal.