Provincie Overijssel

GS akkoord met versobering omleiding N34/N36 Ommen

Gedeputeerde Staten van Overijssel zijn bereid akkoord te gaan met de versoberingsmaatregelen die Rijkswaterstaat Directie Oost Nederland heeft voorgesteld voor de omleiding N 34/N36 bij Ommen. De versobering is nodig vanwege de overschrijding van de kosten. De aanleg van de omleiding zou 33,7 miljoen euro duurder uitvallen dan geraamd. GS gaat echter niet akkoord met de door Rijkswaterstaat voorgestelde overdracht van het wegvak tussen het knooppunt Varsen en Arrierveld. De kosten voor de reconstructie van dit wegvak zullen voor rekening van Rijkswaterstaat komen.

Al in 1998 is er een deal gesloten met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat over de omleiding Ommen, Rijksweg 50 en de aanpak van Rijksweg 35. Het ministerie stelde destijds 30 miljoen gulden beschikbaar voor de omleiding. Ommen, Hardenberg en de provincie zouden dat bedrag verdubbelen. Het totale budget kwam daarmee op 27,2 miljoen euro. In het kader van het Ontwerp Tracé Besluit heeft Rijkswaterstaat echter becijferd dat de kosten veel hoger zullen uitvallen. Het verschil tussen de kosten en het budget bedraagt 33,7 miljoen euro.

Op verzoek van het ministerie heeft Rijkswaterstaat een analyse gemaakt van de oorzaken van de kostenoverschrijding. Die liggen volgens RWS bij de indexering en de toepassing van een andere rekentechniek; de kosten voor extra overgangen en geleiderails en de grondaankopen die duurder uitvallen. RWS heeft nu een versoberingspakket uitgewerkt. In dat plan worden de kunstwerken eenvoudiger en bij de Witte Paal komt een gelijkvloerse kruising inplaats van een viaduct. Verder komen er minder overgangen van lokale overwegen. De versoberingsmaatregelen leveren slechts een fractie (8 á 10 miljoen euro) op van het totale tekort. Gedeputeerde Staten gaan ervan uit dat het tekort door het rijk wordt gedekt.

Gedeputeerde Staten zijn het niet eens met het RWS voorstel om het wegbeheer over te nemen van het gedeelte tussen Knooppunt Varsen en Arrierveld. Dit wegvak krijgt als gevolg van de omleiding een zwaardere gebruiksintensiteit en zal moeten worden aangepast. Deze aanpassingen zullen voor rekening van Rijkswaterstaat moeten komen. De provincie wil het wegdeel alleen overnemen wanneer het voldoende capaciteit heeft.

Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl

Naar de site over Overijsselse wegen

© 2004 Provincie Overijssel