AutoRai

27-8-2004

Nederlands team met Kia Sorento opnieuw Dakar Rally

Ook in de Dakar Rally van 2005 is Kia aanwezig in de klasse van de 4x4's en SUV's met het Hutten Rallyteam. Met hun ruim 260 pk sterke Kia Sorentos staan zij voor het tweede achtereenvolgende jaar aan de start. Het team heeft voor komend jaar het tactisch concept aangepast om een serieuze gooi te kunnen doen naar een hoge positie in het eindklassement.

's Werelds zwaarste, meest vermaarde en uitdagende rallyraid is zonder twijfel de Dakar Rally. Niet voor niets heet dit wel het laatste avontuur voor mens en machine in de autosport. Alle ontberingen die deelnemers jaarlijks meemaken, en die uitgebreid in de media belicht worden, hebben de wedstrijd ondanks alles steeds populairder gemaakt. De slogan van de organisatie - 'Become part of the legend' - geeft de status nog eens duidelijk aan. Ook in Nederland leeft 'Le Dakar', wat betekent dat er in de komende, 27ste editie veel Nederlandse teams van start gaan.

De klinkende naam snelt 's werelds zwaarste offroad-wedstrijd jaarlijks vooruit. En ieder jaar willen weer meer professionals en avonturiers deel uitmaken van het startveld. Het is de combinatie van ontberingen, het afzien voor mens en machine, en de eer, het halen van de eindstreep, die zo'n grote aantrekkingskracht heeft. Nederland heeft onder de 4x4-rijders een snelle 'veteraan': Bob ten Harkel, die in de editie van 2005 als kopman van het Hutten Rallyteam in een Kia Sorento voor de 9de keer gaat deelnemen. In eerdere edities was Ten Harkel al zeer succesvol en werd tweemaal eerste in de T1-klasse en 10de in het algemeen klassement. Net als teambaas Herman Hutten start Ten Harkel in de speciaal geprepareerde Kia Sorento T2, die in 2004 de vuurdoop onderging. Toen viel het doek helaas drie dagen voor het eind van de rally. Nadien is de auto op tal van punten doorontwikkeld en aangepast aan de bijzondere Dakar-omstandigheden. Het team heeft twee internationale rallies uitgekozen om de auto's aan uitgebreide tests te onderwerpen.

Tweemaal Kia Sorento
De ervaringen met de Kia Sorento in de Dakar Rally 2004 zijn tussen februari en mei nauwgezet geëvolueerd. Dat leidde tot enkele constateringen. Ten eerste dat de basiskwaliteiten van de Sorento buiten kijf staan en dat nu aan carrosserie, chassis en onderstel nauwelijks gesleuteld hoefde te worden. De aandacht kon uitgaan naar de motortechnische kant. Toch nam de doorontwikkeling veel tijd in beslag. Technisch manager Bob ten Harkel wilde aandacht besteden aan de verbetering van de luchtinlaat, maar had ook punten als verdere verfijning van de motortuning, vergroting van de warmteafvoer onder de motorkap en een 'snellere' uitlaatconstructie op zijn lijstje staan. Inmiddels zijn de auto's zover klaar dat het tijd wordt om ze aan serieuze tests te onderwerpen, voordat ze worden ingezet in de Dakar Rally 2005 in januari. Bob ten Harkel: "Het is vooral zaak de auto als geheel onder zware omstandigheden te kunnen beoordelen." Hij vervolgt: "De Baja Deutschland in Leipzig bestaat nog niet zo lang, maar heeft al wel de reputatie een wedstrijd met verschillende moeilijkheidsgradaties te zijn. Vooral stof kan er een rol van betekenis spelen. Net als vele grote oneffenheden en dus sprongen. Dat geeft ons de kans met de auto's tot het uiterste te kunnen gaan. Testen gaat in dit geval vóór een hoog resultaat, want we nemen nog niet deel aan het Europees kampioenschap waarvoor deze wedstrijd meetelt. Met de ervaringen die we hier opdoen gaan we daarna nog eenmaal testen in de UAE Desert Challenge in Dubai; zij het dat we daar met maar één auto naartoe gaan. Herman zal dan de Sorento rijden en kan zogezegd tegelijkertijd nog wat 'zand-tijd' opdoen."

Dakar 2005
Kia Nederland treedt ook komend jaar op als topsponsor en heeft zelfs al vanuit Korea positieve signalen ontvangen met betrekking tot de kennis en expertise van en de samenwerking met het Hutten Rallyteam. Dat schept tegelijkertijd ook verwachtingen, maar daarvan zijn importeur en team zich ten zeerste bewust: Herman Hutten: "Als die belangstelling door de fabriek al zo duidelijk geuit wordt, dan is ons er alles aan gelegen om het team nog verder te professionaliseren en een zo optimaal mogelijk resultaat in de Dakar Rally 2005 neer te zetten." Kia Managing Director Milco de Vries vult aan: "Met de bestaande teams Bob ten Harkel/Hennie den Toom en Herman Hutten/Hennie Wullink weten we wat we hebben. Deze teamsamenstelling in combinatie met de betrouwbaarheid van de Sorento overtuigen ons ervan dat de Sorento dit jaar hoge ogen gaat gooien tijdens de loodzware Dakar Rally." Het Hutten Rallyteam heeft inmiddels de inschrijving voor de komende Dakar Rally gedaan en zet drie wedstrijdauto's in: de twee Kia Sorentos in de T2-klasse en de Unimog 4x4 in de T4-klasse. Deze laatste auto rijdt niet à priori voor het klassement, maar vooral om het team tijdens de rally zo snel mogelijk te kunnen helpen bij eventuele problemen. Daarmee kiest het team dus ook voor een andere tactiek dan vorig jaar. Herman Hutten: "We willen meer zekerheden inbouwen en omdat onze Unimog in feite een auto is die al voor wedstrijdinzet was gebouwd, was die stap snel gemaakt. Daarna hebben we ons toegelegd op de vraag hoe we de overige service kunnen invullen."

Verrassing: Anne Kies in Hutten Rallyteam
Omdat het Hutten Rallyteam voor de strategie van 'snelle service' kiest - alleen deelnemers mogen deelnemers helpen tijdens de klassementsproeven - werd het noodzakelijk een piloot met Dakar-ervaring te vinden. Die werd gevonden in de persoon van niemand minder dan Anne Kies, die al in de jaren tachtig en negentig meerdere malen zowel op de motor als in de vrachtwagen aan de wedstrijd heeft deelgenomen. Hij was in het verleden bovendien succesvol, maar daarop ligt nu minder nadruk. Met de positie van Kies is de 'backbone' van het team enorm versterkt en zijn extra voorwaarden geschapen om de Kia's snel en veilig aan de finish in Dakar te brengen. Kies: "Ik was enorm verrast toen ik door het Hutten Rallyteam werd benaderd. Want ik had eigenlijk geen plannen om weer aan de Dakar Rally deel te nemen. Aan de andere kant kwam de vraag op een gouden moment. Ik had mijn restaurant verkocht en had dus ook alle tijd. Ik werd 's avonds om zes uur gevraagd, dezelfde avond woonde ik een teambespreking bij en om negen uur stond mijn besluit vast: ik doe weer mee! En echt, ik kijk er erg naar uit!"
De gewijzigde strategie betekent dat een extra vrachtwagen voor de gewone service nodig is. Om dat in te vullen, is voor een nauwe samenwerking gekozen met het Duitse team van Tino Schmidt. Zij doen met een buggy mee en samen hebben de teams het voordeel van de 'snelle service' en van de servicetruck in de T5. Als extra beschikt het Hutten Rallyteam over een Kia Sorento servicejeep, die de eigen monteurs vervoert. Manager Harry Eskes: "Uiteraard mag de servicejeep niet de 'special stages' in rijden om hulp te verlenen, maar in het bivak levert het bij het sleutelen wellicht voordelen op omdat de servicejeep als het ware een rijdend magazijn is. Bij de bouw van deze auto wordt daar terdege naar gekeken."

Nauwe koppeling internetsites
Na het onverwacht hoge aantal bezoekers aan de internetsites van Kia Nederland (www.kia.nl) en het Hutten Rallyteam
(www.huttenrallyteam.nl) tijdens Dakar 2004, wordt aan de koppeling tussen de sites nog verder gestalte gegeven. Herman Hutten: "Net als Kia willen we vaste en nieuwe bezoekers een nog betere structuur voorschotelen. En ook de pers bieden we dit jaar extra mogelijkheden. Zodat iedereen nog sneller het gewenste item kan vinden. Zoals de wedstrijdverslagen, overzichten, achtergrondgegevens of zich kunnen opgeven als Supporter of het gastenboek bezoeken. Beide sites werden vorig jaar verrast door aantallen hits die vér over het miljoen heen gingen! Daar moesten we wat mee doen, want die bezoekers voelen zich verbonden met het merk en het team. Tijdens de komende Dakar Rally geven we wederom de actuele standen dynamisch weer. We zijn benieuwd hoe snel straks onze standengenerator - vorig jaar als pilot geïntroduceerd op de site van Bob ten Harkel - gekopieerd wordt!"

De route
De 27ste editie van de Dakar Rally start ditmaal in Barcelona. Daarna wordt de Middellandse Zee overgestoken en doorkruist de rallykaravaan in Afrika achtereenvolgens Marokko, Mauretanië, Mali, nogmaals Mauretanië en uiteindelijk Senegal. Er zijn ditmaal twee opmerkelijke feiten op te tekenen: in Mali voert de route door het tropisch regenwoud - als enorme tegenstelling tot de woestijnetappes! - en ligt de finishlijn weer echt bij het legendarische Lac Rose (Roze Meer) bij Dakar. De verbindingsroutes zijn ten opzichte van 2004 met 45% ingekort, omdat achteraf bleek dat de serviceploegen te vaak (veel) te laat in het bivak arriveerden en adequate service dan niet meer mogelijk was.