Reclame Code Commissie
Een groot deel van het Nederlandse bedrijfsleven reageert positief op
het verzoek een financiële bijdrage te willen leveren aan de
exploitatie van de Stichting Reclame Code.
Een groot deel van het Nederlandse bedrijfsleven
reageert positief op het verzoek een financiële bijdrage te willen
leveren aan de exploitatie van de Stichting Reclame Code.
Eerder gedane toezeggingen leiden inmiddels tot het ook daadwerkelijk
overmaken van de bijdragen.
Bestuur en directie spreken de hoop uit dat het nieuwe systeem breed
gedragen zal worden door alle adverteerders, zodat binnenkort kan
worden vastgesteld dat de continuïteit van de Stichting uit de
gevarenzone is.
Een nieuw systeem van financiering is noodzakelijk geworden, omdat
blijkt dat de huidige deelnemende organisaties niet meer in staat
zullen zijn de continuïteit van de Stichting te garanderen.
Lees verder: Huidige deelnemers
Advies Professor Driehuis
In een recent uitgebracht advies komt Professor dr. W. Driehuis tot de
conclusie dat het op de weg ligt van diegene in wiens belang reclame
wordt gemaakt, om de zelfregulering in stand te houden.
Hij geeft daarbij aan dat het adverterende bedrijfsleven de
verantwoordelijkheid moet nemen om de zelfregulering in stand te
houden. Daarbij sluit hij aan bij de situatie zoals deze in een aaltal
EU landen succesvol wordt toegepast.
Lees verder: Conclusies Rapport Professor dr. W. Driehuis
Nieuw financieringssysteem
Het nieuwe systeem is gebaseerd op een percentage van de bruto
mediabestedingen per adverteerder per jaar.Een bijdrage van 0.025%
ofwel Euro 250.- per miljoen bestedingen is nodig.
Lees verder: Uitgangspunten berekening financiering SRC
Steun van de adverteerders
Een aantal adverteerders heeft zich achter dit initiatief geschaard en
beveelt het omslagstelsel van harte aan. Daarnaast weet het Bestuur
zich gesteund door een Comité van Aanbeveling.
Lees verder Lijst ondersteunende bedrijven en Comité van Aanbeveling
Het belang van zelfregulering
Meer dan ooit staat de vrijheid van commerciële communicatie in de
schijnwerpers. Er is verhoogde druk om reclame aan banden te leggen
door middel van wetgeving.
Het is in ieders belang dat reclame geloofwaardig en verantwoord is.
De reclamewereld wil dit door middel van zelfregulering realiseren.
Zelfregulering als alternatief voor wetgeving betekent eigen regels
opstellen en toezicht houden op de naleving ervan.
Lees verder: De brochure Klagen over reclame Word ik daar beter van
Voor nadere informatie:
Stichting Reclame Code
Mr P.E.C. Ancion-Kors
020-696.00.19
d.d. 27 augustus 2004