Ingezonden persbericht

POP in Nederland

BREDA, 20040830 -- Als iedere organisatie haar CAO naleeft, zou er in 2003 met maar liefst 2,3 miljoen Nederlanders een POP-gesprek gevoerd zijn. Toch komt niet in iedere organisatie POP van de grond en is alles rozegeur en maneschijn. POP in Nederland is een how-to-do boek waarin acht personen vertellen over de achtergronden van de eigen systematiek. Zij delen met de lezer hun successen en wijzen op valkuilen. Daarnaast hebben zij er mee ingestemd dat hun POP-formulieren, voorbeeldvragenlijsten, flyers en evaluatievragenlijsten in het boek en op de cd-rom opgenomen mogen worden. POP in Nederland is hiermee een uitermate praktische uitgave geworden.


Het boek POP in Nederland is geschreven voor HRM-professionals en managers die betrokken zijn bij de ontwikkeling, implementatie, evaluatie en revitalisatie van Persoonlijke OntwikkelingsPlannen in hun organisatie. Het doel is hen te informeren over hoe andere organisatie met POP omgaan en hun praktische voorbeelden te geven hoe zij snel met POP in de eigen organisatie aan de slag kunnen gaan.

POP in Nederland is met haar drie hoofdstukken 'theorie' en acht hoofdstukken unieke 'praktijk' vooral een praktisch boek. Het is dan ook voor het grootste gedeelte geschreven door personen die direct betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling en implementatie van POP in de eigen organisatie. Zij vertellen over de achtergronden van de systematiek en de systematiek zelf, delen met de lezer hun successen en wijzen op veelvoorkomende valkuilen. Ook hebben zij er mee ingestemd dat hun POP-formulieren, voorbeeldvragenlijsten, flyers en ideeën over het evalueren van gespreksrondes in het boek opgenomen zijn.

Het lezen van POP in Nederland is als het eten van vis. Wat je lekker vindt aan de vis, eet je op en al het andere (waaronder zeker de graat!) schuif je terzijde. Zo is het ook met dit boek. Het is enerzijds nooit verstandig (en natuurlijk ook niet netjes) om formulieren, vragenlijsten, onderdelen van handleidingen, flyers, enzovoort van andere organisatie één op één te kopiëren en in de eigen organisatie te implementeren. Anderzijds hoef je natuurlijk ook niet het wiel opnieuw uit te vinden. Zo kunnen onderdelen van formulieren en voorbereidingsvragenlijsten en stappenplannen als informatie- en inspiratiebron fungeren voor de eigen systematiek. Zeker als de filosofie achter POP en de aanleidingen en doelstellingen in grote lijnen met elkaar stroken.




Ingezonden persbericht