Tv-acteurs breiden podium uit naar internet

Adjokaday de eerste dagelijkse VideoComic op FTV

AMSTERDAM, 20040831 -- FTV heeft een primeur: Het internettelevisiestation biedt iedere dag een nieuwe grappige sketch van een halve minuut aan, een zogenaamde VideoComic. De Videocomics worden onder de noemer Adjokaday via internet en de mobiele telefoonplatforms van Vodafone en T-Mobile gepubliceerd. Adjokadayâ is de eerste 'live action cartoon' die exclusief voor deze platforms wordt gemaakt.


Adjokadayâ is bedacht door de tv makers Peter Sterk en Fedor van Rossem. Jarenlang schreven ze voor "Ook dat Nog" en maakten ze zelf programma's als "De gulden middenweg" (BNN), "Test Case" Yorin en op dit moment zijn ze te zien in het kinder programma "Groot Licht" van de KRO. De filmpjes die ze voor FTV maken zullen naar eigen zeggen niet altijd het familiefilter doorstaan. Vaak zijn het korte slapstickachtige grappen die de ene keer een glimlach en de andere keer een schaterlach teweeg zullen brengen. Soms komen Sterk en Van Rossem met pakkende one liners of absurde opmerkingen. Ze vertolken altijd zelf de hoofdrollen in hun filmpjes

Sterk en Van Rossem hebben zich bij FTV aangesloten, omdat het internetstation door aansluitingen bij tientallen portals en mobiele netwerken een groter bereik heeft dan een gemiddelde omroep. Tevens geeft internet een veel grotere vrijheid wat betreft de inhoud. "Je kan eens wat grover uit de hoek komen" aldus Van Rossem.

Ook trekt het video on demand principe van FTV de twee acteurs aan. "Dat blijft toch de kracht van internet", aldus Sterk, "dat je kan kijken precies op het moment dat je zin hebt om even flink te schateren."
Bram Bloemberg, directeur FTV: "De samenwerking met Sterk en van Rossem geeft FTV een verbreding op het videonieuwsaanbod dat we dagelijks brengen. Op het overwegend serieuze nieuwsaanbod op internet, is dit een verrassende aanvulling."