Haagse Hogeschool

27 augustus 2004

Opening studiejaar Haagse Hogeschool/ TH Rijswijk: Hoger Onderwijs hapert

Het gaat niet goed met de Nederlandse economie, terwijl we met de EU-lidstaten juist hebben afgesproken om Europa in 2010 tot de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie ter wereld te maken. Om dat te bereiken is het noodzakelijk dat het opleidingspeil sterk stijgt. Er zijn meer jongeren met een hbo- of wo-diploma nodig. Maar het gemiddelde opleidingspeil van de jeugd in Nederland daalt juist. Het hoger onderwijs hapert.

Collegevoorzitter Pim Breebaart hekelt bij de opening van het studiejaar van de Haagse Hogeschool/ TH Rijswijk de economisering van het onderwijs. Outputbekostiging en aandacht voor studeerbaarheid hebben ook ongewenste gevolgen gehad. Vooral de aandacht voor de inspanningsverplichting van de student is op de achtergrond geraakt. De student moet minder werken en weer harder gaan studeren, meent Breebaart. Opvallend is dat vooral jongens in de afgelopen jaren steeds minder presteren. Ook wijst hij op een bron van verborgen talent onder allochtonen. Voor het opkrikken van het opleidingsniveau van de Nederlandse beroepsbevolking moeten we ons vooral richten op de verborgen talenten bij jongens en allochtone studenten.

Gastspreker Jan Willem Oosterwijk, secretaris-generaal van het ministerie van Economische Zaken, meent dat economische groei absoluut noodzakelijk is om in te spelen op een aantal trends, zoals internationalisering, snelle technologische veranderingen en de vergrijzing. Hij wijst erop dat de vraag naar hoger opgeleiden sneller stijgt dan die van lager opgeleiden. Maar wat betreft het aanbod is dat juist andersom. Oosterwijk waarschuwt daarom voor een tweedeling tussen hoger en lager opgeleiden in de samenleving. Hij pleit voor het beter benutten van menselijk kapitaal (goedkoper maken en slimmer benutten), voor verbetering in de beroepskolom en meer aandacht voor topkwaliteit.