Ingezonden persbericht


Persbericht

31 augustus 2004

Vakantiegewoontes onthullen manier van werken

~ analyse ontmaskert de verschillende types vakantiegangers en in welke mate de vakantie voor nieuwe energie zorgt ~

Of u nu een Stedenbezoeker of een Parachutespringer bent, uw vakantiegewoontes vertellen veel over uzelf, uw motivaties en voorkeuren. Onderzoek* van Talentspace en LEWIS wijst uit dat er acht verschillende types vakantiegangers zijn en laat zien dat ieder type ook een andere manier van werken heeft.

Niet alle vakantiegangers slagen erin zich weer op te laden tijdens hun vakantie. Dat uit zich in een wisselende energiescore, van 0 (geen nieuwe energie) tot 5 (heel veel nieuwe energie):

Stedenbezoeker neemt een aantal lange weekends vrij door het hele jaar heen; heeft constant behoefte aan richtpunten om zichzelf te motiveren. Energiescore: 3. Goed voor korte energie-uitbarstingen maar teveel gericht op de korte termijn om voortdurend goed te kunnen functioneren.

Eekhoorn hamstert vakantiedagen en gebruikt deze dagen voor één megabreak. Energiescore: 2. Je kunt je na afloop geweldig voelen, maar er is dan een lange tijd zonder vakantie te overbruggen.

Parachutespringer Ervaart een topdrukte aan het einde van het jaar als hij/zij zich realiseert dat nog niet de helft van de toegekende jaarlijkse vakantiedagen is gebruikt (zodat hij/zij uiteindelijk de hele december maand vrij neemt). Energiescore: 1. Geen plan, niets om naar uit te kijken, een sterke indicatie voor een slecht georganiseerde en gestresste persoonlijkheid.

Grensafbakener - neemt iedere drie maanden een vakantie van een week, zodat hij/zij iets heeft om naar uit te kijken. Energiescore: 4. Regelmatige lange breaks verfrissen de geest en geven richtpunten, waardoor je beter kunt presteren.

Last-minuter Twee dagen van tevoren wordt de vakantie aangekondigd en dan zij ze weg, niemand weet waarheen. Energiescore: 4. Zorgt voor grote mate van opwinding, maar is niet goed genoeg gepland om een duidelijke structuur aan de invulling van je werkzaamheden te kunnen geven.

Vriezen en bakken Twee grote vakanties: skiën in de winter en zonnen in de nazomer. Energiescore: 5. Twee lange breaks, verschillende omgevingen, een mix van actie en relaxen. Deze respondenten waren over het algemeen goed in balans.

Hoogseizoen ouder Vakanties (en hoge kosten) worden bepaald door de schoolvakanties van de kinderen. Energiescore: 0. Hoe zit het met plezier als er wordt gezegd wanneer je vakantie moet nemen, met kinderen om je heen die je niet kent, waarschijnlijk in een plaats waar je niet wilt zijn en waar je de hoofdprijs voor betaalt? Waarschijnlijk is dit stressvoller dan werk.

We wilden kijken naar hoe onze medewerkers hun vakantie gebruiken om ze beter te kunnen motiveren en hun secundaire arbeidsvoorwaarden te verbeteren met leuke reisjes, aldus Toni Castle, HR Director bij LEWIS. Het werd echter snel duidelijk dat de meeste een vast patroon volgen als zij hun jaarlijkse vakantie boeken.

Deze resultaten komen waarschijnlijk terug in iedere organisatie, zei Dr Rob Yeung, business psycholoog bij Talentspace. Onze manier van het boeken van reizen, zij het overwogen of onderbewust, weerspiegelt ons leven. Evenwichtige personen hebben een betere mix van activiteiten, bestemmingen en klimaten, waardoor er diversiteit ontstaat en zij zich vrijer voelen.

Personen die gestresster zijn kunnen de druk niet loslaten en vakanties worden dat ook meer een karwei of iets dat gewoon gebeurt, in plaats van dat het een overwogen beloning wordt.

(540 woorden)


* Onderzoek uitgevoerd in opdracht van LEWIS onder zijn 130 medewerkers door consultant, Talentspace, die de vakantiebesteding van de medewerkers onder de loep nam. De resultaten werden in categorieën geplaatst, die werden gelinkt aan wereldwijde trends. Aan deze categorieën werden Energiescores gegeven op basis van de mate waarin zij bijdragen aan nieuwe energie en inspiratie.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over LEWIS
LEWIS is een internationaal PR- en marketing adviesbureau gespecialiseerd in het verzorgen van media- en marketingrelaties voor ICT bedrijven. Het hoofdkantoor bevindt zich in Londen en er zijn 100% dochters in Boston, San Diego, San Francisco, Parijs, München, Stockholm, Kopenhagen, Milaan, Madrid, Sydney, Singapore en Waalre.

LEWIS is opgericht in 1995 en met een groeiratio van meer dan 60% per jaar, is het één van de snelst groeiende bedrijven in haar sector. Het bedrijf heeft een omzet van meer dan 8,3 miljoen dollar per jaar.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kim van den Brand van LEWIS: Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: kimvdb@lewispr.com
Website: http://www.lewispr.com

LEWIS Global Public Relations

Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com