Gemeente Leiden

RijnGouweLijn door Leiden komt er zeker

Gemeente Leiden blij met overeenstemming Ministerie en Provincie over kosten RijnGouweLijn Oost

Gistermiddag hebben de Provincie Zuid Holland en het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekend gemaakt dat zij een financieel akkoord hebben bereikt voor de aanleg van de RijnGouweLijn Oost. De komst van de RijnGouweLijn door Leiden is hiermee zeker gesteld. Wethouder Hessing van de gemeente Leiden is verheugd met dit akkoord: "Het is een belangrijke beslissing die voor Leiden op het juiste moment genomen wordt omdat in september de ontwerpbijeenkomsten starten waarin het Leidse tracé van de RijnGouweLijn wordt uitgewerkt."

Minister Peijs (verkeer) draagt maximaal 140 miljoen euro bij aan een lightrailverbinding tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Leiden. Gedeputeerde Norder van de Provincie Zuid Holland gaat veertig miljoen euro bijdragen. Gemeenten financieren de overige vijftig miljoen euro. Met de gemeenten langs het sneltramtracé moeten nog definitieve afspraken gemaakt worden over de verdeelsleutel van vijftig miljoen euro. Hessing: "Ik ben ervan overtuigd dat dat gaat lukken. De RijnGouweLijn is niet alleen belangrijk voor Leiden maar ook voor de regio hebben we de lijn hard nodig en daar zijn alle gemeenten aan het tracé van overtuigd. Ik heb er daarom alle vertrouwen in dat we er met elkaar uitkomen."

Ontwerpbijeenkomsten
"Omdat de gemeente Leiden in september met ontwerpbijeenkomsten gaat starten voor de nadere uitwerking van het tracé door Leiden ben ik erg blij dat er nu 100% zekerheid is over de komst van de RijnGouweLijn door Leiden," aldus wethouder Hessing van Verkeer en Vervoer. De gemeente en het projectbureau RijnGouweLijn organiseren voor vijf deeltrajecten door de stad ontwerpbijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten kunnen inwoners en belanghebbenden hun wensen, voorkeuren en aandachtspunten naar voren brengen en meedenken over de inpassing van de RijnGouweLijn in de stad. Geïnteresseerden hebben zich kunnen aanmelden als deelnemer van de ontwerpbijeenkomsten en de gemeente Leiden heeft al veel aanmeldingen ontvangen. Onderwerpen die tijdens de bijeenkomsten aan bod komen zijn bijvoorbeeld verkeersveiligheid, verkeersafwikkeling, de gewenste ligging van de rails, wat de beste plaats voor tramhaltes is en hoe haltes eruit zien. Tijdens deze ontwerpbijeenkomsten worden alle aandachtspunten verzameld zodat ze, voor zover mogelijk, kunnen worden meegenomen in de verdere uitwerking van de ontwerpen. De formele inspraakprocedures volgen later in het besluitvormingsproces.

De RijnGouweLijn
De RijnGouweLijn is de geplande light-railverbinding tussen Gouda, Alphen a/d Rijn, Leiden, Katwijk en Noordwijk. Het totale traject beslaat vijftig kilometer voorzien van veertig haltes. De lijn is in twee fasen opgesplitst: RijnGouweLijn Oost, van Gouda tot aan het transferium bij de A44, en RijnGouweLijn West, vanaf dat transferium tot Noordwijk. In maart 2003 hebben de gemeenten langs de Oostlijn een intentieverklaring ondertekend en daarin hun samenwerking uitgesproken. De volgende stap is het ondertekenen van een bestuurlijke overeenkomst tussen rijk, provincie en de gemeenten langs het tracé. Tussen 2007 en 2010 vindt de feitelijke aanleg plaats van de RijnGouweLijn Oost. Naar verwachting rijden in 2010 de eerste voertuigen.


---