Gemeente Ede

nummer 171 / Ede, 31 augustus 2004

Verkeersbesluit voor Kernhem

Het college nam vandaag een nieuw verkeersbesluit voor de wijk Kernhem (vlek A). Het was noodzakelijk een besluit voor de gehele wijk te nemen. omdat Kernhem fors is uitgebreid. In het verkeersbesluit wordt ingegaan op de aanwijzing tot 30 km/h-zone, de aanwijzing van de busbaan en de aanwijzing van een parkeerverbodszone.

In Kernhem wordt volop gebouwd aan nieuwe delen van de wijk. Dit betekent dat de wijk in omvang steeds wijzigt. In het begin van de bouw van Kernhem is een verkeersbesluit genomen dat van toepassing was op de bebouwing die toen aanwezig was. Nu de wijk fors is uitgebreid, is een nieuw verkeersbesluit voor de hele wijk (vlek A) noodzakelijk. Een verkeersbesluit wordt genomen op het moment dat een verkeersfunctie wijzigt. Dit staat in de Wegenverkeerswet.

30km/h-zone
In Nederland worden vrijwel alle nieuwe woonwijken ingericht als 30 km/h-zone. Dit betekent dat er maximaal 30 km/h gereden mag worden. Getracht wordt dit met de inrichting ook af te dwingen. Het is geen verplichting om dit af te dwingen; het is en blijft een verantwoordelijkheid van de weggebruiker. In Kernhem is er voor gekozen om het verkeer te verzamelen op de zogenaamde dreven. Het Laarwoud is zon dreef. Hier wordt het verkeer vanuit de verschillende woonstraten verzameld. De dreven worden aangesloten op de omliggende hoofdinfrastructuur zoals de N224. Dit is ook reden dat alle woonstraten in Kernhem als 30 km/h-straat worden aangewezen met uitzondering van de verzamelwegen zoals de Stakenberg en het Laarwoud. Voor deze wegen blijft een maximumsnelheid van 50 km/h. van toepassing. De inrichting van deze wegen is daar ook op afgestemd. Dat wil zeggen een verharding bestaande uit asfalt en voldoende breedte om het verkeer voldoende vlot te kunnen afwikkelen.

Busbaan
Door Kernhem loopt een busbaan. Deze busbaan is tevens een belangrijke fietsverbinding dwars door Kernhem en kan ook door de hulpdiensten gebruikt worden. De busbaan zal straks aangesloten worden op een vrijliggende busbaan die ook in vlek B aangelegd zal worden. In het verkeersbesluit is geregeld dat alleen bussen en fietsers van deze rijbaan gebruik kunnen maken. Vanaf 12 december 2004 rijdt stadslijn 5 een tijdelijke route door Kernhem.

Parkeerverbod
Kernhem is al een parkeerverbodszone. In het verkeersbesluit is de uitbreiding van de nieuwe bebouwing opgenomen. Een parkeerverbodszone is een gebied waarin alleen geparkeerd mag worden op de aangegeven parkeerplaatsen. Doel is om het zogenaamde wildparkeren tegen te gaan. Bij de start van de bouw van Kernhem is een lage parkeernorm van 1,3 parkeerplaatsen per huishouden aangehouden. Dit bleek een te lage norm gezien het autobezit van de inwoners van Kernhem en de loopafstanden van een parkeerplaats naar de woning. In het
voorontwerpbestemmingsplan is daarom een aantal locaties aangegeven waar extra parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden om de norm per deelgebied naar 1,5 te kunnen verhogen. Er vond onlangs met de direct belanghebbenden overleg plaats over de uitvoeringsmogelijkheden van deze extra parkeerplaatsen. Nadat er meer parkeerplaatsen gerealiseerd zijn, wordt er ook gehandhaafd.

De bestaande bebording wordt aangepast op basis van het nieuwe verkeersbesluit. Dat betekent dat onjuiste borden worden weggehaald. Het verkeersbesluit ligt vanaf 8 september aanstaande zes weken ter inzage.

---