Openbaar Ministerie

Persberichten
Soesterberg, 31 augustus 2004

Trajectcontrole van start

In opdracht van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie worden deze week twee nieuwe trajectcontrolesystemen in gebruik genomen. Het betreft de systemen op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep en op de A12 tussen De Meern en Woerden.

Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier van snelheid controleren. Het systeem meet over langere afstand de snelheid van elk passerend voertuig. Trajectcontrole werkt zeven dagen per week en 24 uur per dag. Door trajectcontrole worden de snelheidsverschillen tussen de weggebruikers kleiner en dat komt de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu ten goede.

Overtreders
De nieuwe trajectcontrolesystemen zijn gebouwd door zes verschillende leveranciers, die zijn uitgekozen via een Europese aanbestedingsprocedure. De apparatuur draait al een tijdje op proef. Daarbij werd wel de snelheid van de weggebruikers gemeten, maar volgde er geen bekeuring. Uit de tests blijkt dat relatief veel chauffeurs zich niet aan de maximumsnelheid houden; op de A4 lag het overtredingspercentage bijvoorbeeld boven de 10%. Door borden langs de weg te plaatsen en veel ruchtbaarheid te geven aan de start van trajectcontrole, hoopt het Bureau Verkeershandhaving OM dat het aantal overtreders snel daalt. De ervaring leert dat weggebruikers zich met trajectcontrole goed aan de snelheidslimiet houden: op de A13 bij Rotterdam Overschie, waar sinds mei 2002 met trajectcontrole wordt gecontroleerd, rijdt minder dan 1% van de passanten te hard.

Zes systemen
De systemen op de A4 en de A12 zijn de eerste van de in totaal zes systemen die de komende tijd in gebruik worden genomen. De andere systemen bevinden zich op de N919 ter hoogte van Veenhuizen, de A2 tussen Maarssen en Breukelen en de Zeelandbrug (beide richtingen). Daarnaast komt er een verplaatsbaar systeem dat in Flevoland gebruikt zal worden. Het systeem op de N919 wordt volgende week in gebruik genomen; de andere systemen volgen naar verwachting in oktober of november. Het precieze moment van ingebruikname is afhankelijk van de resultaten van de laatste tests. De weggebruikers worden van tevoren geïnformeerd, o.a. met borden langs de betreffende trajecten.

Locatiekeuze
De belangrijkste reden om voor deze wegen te kiezen, is het feit dat er relatief veel ongelukken gebeuren. Zo behoren zowel de A2, de A4 als de A12 tot de 120 km/uur-wegvakken waar de meeste aanrijdingen plaatsvinden en vinden er de komende jaren geen infrastructurele verbeteringen plaats. Ook op de N919 en de wegen waarop het verplaatsbare systeem van Flevoland gebruikt zal worden, is in het ongevallenbeeld terug te zien dat de snelheidslimiet veel wordt overschreden. Bij de keuze voor de Zeelandbrug speelt mee dat het een cruciale verkeersader is voor de bereikbaarheid van Walcheren en Schouwen-Duiveland. Voor alle zes locaties geldt dat de betere naleving van de snelheidslimiet moet leiden tot een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen.

Kenmerken trajectcontrole
Kenmerkend van trajectcontrole is dat de snelheid niet op één punt wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over langere afstand gaat. Bij trajectcontrole hangen cameras op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig. Met deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt die hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuis gestuurd. Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans 100%.Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen per week en 24 uur per dag. Het systeem is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen, maar is een aanvulling op de bestaande controlemethoden (flitspalen, lasergun, mobiele radarapparatuur, videosurveillance etc.).

Meer informatie is te vinden in dossier Trajectcontrole op verkeershandhaving.nl

Terug

______________________________
Zoeken >