Consumentenbond wil schadefonds pinpasfraude
3 september 2004
78% claims door banken afgewezen, gemiddeld ruim EUR2100 schade
Schadeclaims na pinpasfraude worden in grote meerderheid door banken
afgewezen. 78% van gedupeerde consumenten krijgen een afwijzing met
als reden dat zij onzorgvuldig met hun pas of pincode zijn omgegaan.
Dit blijkt uit de resultaten van het Meldpunt Pinpasfraude waar binnen
drie dagen ruim vijfhonderd consumenten hun ervaringen met
pinpasfraude hebben gemeld. Om in de toekomst het leed te verzachten
pleit de bond bij de banken voor een schadefonds dat gedupeerden
tegemoet komt bij pinpasfraude.
Vijfhonderd consumenten meldden verleden week hun ervaringen bij het
Meldpunt Pinpasfraude dat door de Consumentenbond was ingesteld.
Vierhonderd mensen belden over een gestolen of verloren pinpas. De
overige meldingen gingen over spookpinnen. Van de vierhonderd reacties
heeft 98% een schadeclaim bij de bank ingediend omdat er onterecht een
bedrag van hun rekening is afgeschreven. In 78% van de gevallen is de
schadeclaim door de bank afgewezen; de klacht wordt gemiddeld binnen
vier maanden behandeld en maar 5% van de gedupeerde consumenten was
tevreden over de afhandeling door de bank. Het gemiddelde bedrag dat
is afgeschreven is EUR2164. Om het leed voor gedupeerden te verzachten
heeft de Consumentenbond aanbevelingen opgesteld voor de Nederlandse
Vereniging van Banken (NVB).
De belangrijkste wens is de oproep aan banken om een schadefonds in
het leven te roepen voor gedupeerden van pinpasfraude. Uit dit fonds
zou een tegemoetkoming moeten worden gedaan van 50% van de geleden
schade, met een maximum van EUR1000. Deze tegemoetkoming moet direct
worden gegeven aan consumenten die een klacht indienen bij de bank.
Als de bank de klacht toewijst zal de tegemoetkoming worden aangevuld
tot het volledige schadebedrag. Wijst de bank de klacht af dan heeft
de consument de keuze: ofwel hij betaalt de tegemoetkoming terug aan
de bank of hij stapt naar de Geschillencommissie Bankzaken. De
Geschillencommissie heeft dezelfde mogelijkheden (klacht ge- of
ongegrond verklaren), maar kan als het gaat om twijfelgevallen bepalen
dat de tegemoetkoming uit het schadefonds niet hoeft te worden
terugbetaald.
Verder beveelt de Consumentenbond aan om de limiet voor opnames aan de
geldautomaat standaard voor alle consumenten op EUR50o per dag te
stellen. Consumenten die een hogere limiet willen, moeten dat zelf
aangeven. Ook stelt de bond dat de afhandeling van de klacht binnen 2
maanden moet zijn gedaan. Deze limiet zou moeten gelden voor alle
banken.
Tot slot wil de bond dat banken hun klanten beter voorlichten over de
mogelijkheden van de Geschillencommissie, over de risico's van een
hoge opnamelimiet en over de risico's van een hoge kredietlimiet.
Journalisten kunnen voor meer informatie mailen naar:
pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond