KPN NV

3 september 2004

|KPN en Total als eerste met draadloos internet bij  tankstations          |         
|KPN en Total maken draadloos internetten op     benzinestations mogelijk  |                      
|                                                      |                        |
KPN gaat 60 Total-tankstations voorzien van HotSpots. Daardoor wordt het mogelijk bij deze benzinestations draadloos te internetten. KPN en TOTAL Nederland N.V. hebben gisteren een contract ondertekend waarin het HotSpots-partnership is vastgelegd. De implementatie vindt plaats van september tot en met november dit jaar. Daarna volgen mogelijk nog eens 60 Total-stations. KPN is hiermee de eerste HotSpots-provider die grootschalig draadloos breedbandinternet op benzinestations mogelijk maakt.

Draadloos, snel en veilig internetten
KPN exploiteert het grootste HotSpots-netwerk van Nederland. 'Een gebruiker van een laptop of PDA die is uitgerust met een Wi-Fi-netwerkkaart kan bij de HotSpots draadloos internetten', aldus Michiel Buitelaar, directeur Segment Consumer bij KPN. 'Wi-Fi staat voor 'Wireless Fidelity' en is de standaard voor draadloos internetten. Internetten via de HotSpots is bovendien veilig en ook snel vanwege de breedbandinternetverbinding.'De HotSpots zijn te vinden bij hotels, restaurants, congrescentra en andere druk bezochte locaties, bijvoorbeeld bij alle Van der Valk-vestigingen, de Jaarbeurs Utrecht en de Amsterdam ArenA. KPN is voortdurend bezig het HotSpots-netwerk uit te breiden. Samen met Total Nederland maakt KPN het nu mogelijk om ook bij tankstations draadloos toegang te krijgen tot internet en eigen e-mail, agenda en data.

Toegevoegde waarde voor Total-klanten
Wim Jansen, directeur Retail bij Total Nederland, ziet de HotSpots als een goede manier om toegevoegde waarde te leveren aan de Total-klanten. 'Het past goed bij onze overige breedbandactiviteiten die wij als innovatieve organisatie ontwikkelen waarvan zowel onze klanten als onze medewerkers kunnen profiteren. Voorbeelden hiervan zijn de plaatsing van DVD-modules waarbij onze klanten een DVD-trailer naar keuze kunnen afspelen en dynamic instore marketing acties die real-time aangepast kunnen worden en waarmee we ons dus tot specifieke klantgroepen kunnen richten. Daarnaast gaan we elektronische tijdregistratie op de stations invoeren. Voor al deze innovaties hebben we breedbandverbindingen nodig. Hiervoor maken we gebruik van DSL van KPN, zoals ook voor de HotSpots. Behalve voor DSL hebben wij ook al een partnership met KPN voor onze vaste telefonie en onze telefoniesystemen, inclusief servicecontracten. Daardoor weten we dat we de HotSpots-samenwerking met KPN met vertrouwen tegemoet kunnen zien.' Koninklijke KPN N.V.
KPN is een telecommunicatiebedrijf met een breed spectrum aan kwalitatief hoogwaardige en innovatieve telecommunicatiediensten voor zowel de particuliere als de zakelijke markt. De kernactiviteiten van KPN zijn vaste netdiensten in Nederland, mobiele communicatie in Nederland, Duitsland (E-Plus) en België (BASE), en IP-/data diensten. Aan het einde van het tweede kwartaal 2004 had KPN 7,6 miljoen vaste telefonieklanten, 1,6 miljoen Internetklanten en 15,6 mobiele klanten.

Kijk voor meer informatie over KPN en HotSpots op www.kpn.com.

Over Total
TOTAL Nederland N.V. coördineert de marketing, distributie en verkoop van brandstoffen en smeerolieproducten in Nederland. Het bedrijf heeft ongeveer 250 medewerkers in dienst. Nederland telt op dit moment ruim 600 Total benzinestations. Daarnaast verkoopt Total brandstoffen aan handelaren en zakelijke eindverbruikers. Smeermiddelen worden onder de merken Total, Elf en Beverol op de markt gebracht. Het bedrijf behoort tot de Total Groep, de op drie na grootste aardolie- en gasonderneming ter wereld. Het is een dynamische, internationale onderneming die sterk is in productie, over een grote raffinagecapaciteit beschikt en een wereldwijd netwerk van 16.000 tankstations heeft. Kijk voor meer informatie op www.total.nl


---

Noot voor de redactie (

KPN NV