Ingezonden persbericht


WK Superbike media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

3-9-2004; Betreft 1e trainingsdag wegrace WK Superbike, TT Circuit Assen (3-5 sept. 2004)

Quotes en persinfo Dag 1 WK Superbike - TT Circuit Assen

Eerste startrij voor Jurgen van den Goorbergh (4e)

Ruim 1.750 racefans hadden zo vlak na de vakantie toch nog een extra dag vrijaf genomen om de eerste trainingsdag van het WK Superbike mee te maken en zagen Neerlands favoriet Jurgen van den Goorbergh tot een voorlopige plaats op de eerste startrij komen. Yamaha Racing Italia rijder Jurgen van den Goorbergh eindigde de eerste kwalificatiedag op de eerste startrij - tot grote vreugde van de Nederlandse fans. De Nederlander was meteen van de start af aan snel in de eerste sessie en probeerde daarna met een aantal verschillende afstellingen zijn R6 Yamaha te verbeteren voor de sessies van morgen. De verrassing van dit weekend echter was de onverwachte terugkeer van zijn teamgenoot Fabien Foret. Foret had een vervelende val gemaakt in de laatste ronde van Brands Hatch en brak daarbij een aantal botten in zijn linker enkel. Ondanks dat besloot de Fransman om toch te proberen in Assen te rijden in plaats van te wachten tot de volgende ronde. Zelfs na nog een val deze middag bleef Fabien bij zijn standpunt en hij finishte op een opmerkelijke negentiende plaats. Jurgen en Fabien worden hier in Assen vergezeld door voormalig wereldkampioen Supersport Andrew Pitt, die een wildcard heeft voor het team. Dit is Pitt's eerste Supersport race sinds 2002 en zijn eerste keer op Pirelli's, maar ondanks dat reed hij de negende snelste tijd van de dag.

"Voor mij is de vrijdag normaalgesproken niet de juiste dag voor snelle tijden, maar vandaag waren we gelijk vanaf het begin erg strijdlustig en onze afstellingen lagen er ook erg dichtbij. Muggeridge was ontzettend snel vandaag - en dichtbij Superbike tijden - maar dat komt doordat zijn Ten Kate Team hier vaak getest heeft en dus een voordeel heeft, terwijl het voor ons de eerste dag was. We gaan proberen om morgen het gat te dichten, maar eigenlijk is alles wat ik nodig heb het behoud van mijn positie op de eerste startrij. Ik denk dat het dit weekend droog blijft en dat heb ik ook liever, want als het regent kunnen er rare dingen gebeuren.

Zijn nauwelijks herstelde teammaat Fabien Foret startte in beide trainingen en kwam tot een 19e tijd. De tijdelijk ingehuurde 'back-up' Andrew Pitt kwam vooralsnog tot een 9e tijd, net voor Barry Veneman.

Barry Veneman's (10e) ondanks problemen met beste blok

Suzuki-coureur Barry Veneman gooide hoge ogen in de eerste vrije training op vrijdagmorgen. Daarin verbaasde hij vriend en vijand door een hele goede 4e tijd neer te zetten met zijn nieuw getunede motorblok. Hij stond daarmee nog voor zijn favoriete landgenoot Jurgen vd Goorbergh. Veneman reed zijn snelste tijd met zijn 'nieuwe' blok, dat nadien jammerlijk vastliep. Direct na die eerste training toog tuner Marc Hoegee naar Giessen om daar de blokken te repareren en opnieuw op de proefbank uit te testen. 's Middags reikte Barry met zijn 'oude' blokken tot een 10e plaats, maar hoopt dat vrijdagavond de blokken weer in Assen zullen zijn en dat hij er zaterdag mee in actie kan komen.. "Ik moet namelijk wel iets opklimmen op de startgrid. Dat is hier wel heel erg belangrijk. Ik moet er namelijk van meet af aan bij kunnen zitten, want het is mijn doel om tussen de 5e en de 10e plaats te willen finishen", meldde Veneman, die samen met teammaat(baas) Jarno Janssen in 2005 een aanzienlijk groter aantal WK-races in de Supersportklasse wil gaan rijden, dan de 4 WK-starts van dit jaar. "In 2005 willen we als het kan alle WK-races in Europa gaan rijden", besluit de coureur uit Dalfsen, wiens teammaat Jarno Jansen (Helenaveen) een voorlopige 24e startplaats in de wacht sleepte en zaterdag eveneens op een flinke stap vooruit hoopt.

Arie Vos (15e) wil méér

Kawasaki-rijder Arie Vos pakte een prachtige 15e plaats vooralsnog, maar heeft voor zaterdag zijn zinnen gezet op een plaats richting Top 10. Ik heb een machine die goed stuurt en van de andere machine is het motorblok een stuk sneller. Die gaan we combineren. Het snelle blok in het best sturende frame. Dat moet morgen zeker voor tijdwinst zorgen. En vandaag reed ik alles alleen. Als ik morgen nog een slipstream kan vinden ook, dan weet ik zeker dat ik een plaats op 5 winst kan pakken, en dan richting Top 10 op de startgrid komen. Dat is ook mijn doel voor de race", stelt de Brabantse glamour-boy uit race-city Oss.

Van Ginhoven en Withag op schema

Met hun respectievelijk 11e en 13e plaats scoorden Ghisbert van Ginhoven (Ankeveen) en Bob Withag (Borne) tijdens de eerste trainingsdag perfecte uitgangsposities voor de 2e trainingsdag en de race van zondag. De 21-jarige Van Ginhoven kwalificeerde vooralsnog zich als beste Nederlander voor Withag, die enkele jaren geleden stuntte met een topklassering in deze klasse na een prima bandenkeuze onder regenachtige weersomstandigheden.

Chili verovert zijn favoriete circuit op dag 1

Razendsnelle Frankie: Pierfrancesco Chili (PSG-1 Ducatie 998) maakte bij de WK Superbikes zijn levenswijsheid - het leven begint bij de veertig - vandaag waar door de snelste tijd neer te zetten in de Superbike klasse. Nadat hij al een keer eerder een race gewonnen had dit seizoen op zijn 998RS met de moter van de 999-machine, was de huidige snelste ronde houder weer het snelste van het veld met een tijd van 2:04.028 s die hij neerzette kort voor het einde van de één uur durende kwalificatie training. De tweede kwalificatie training en de Superpole zullen de uiteindelijke startopstelling bepalen, maar op dag één liet Chili zijn bedoelingen voor dit weekend in Assen zien, de baan waar hij het liefste op rijdt.

Welkom thuis Honda: Hun motor mag dan wel Japans zijn, maar het Ten Kate Team is een potente mix van Nederlandse expertise en Australisch race talent, met Chris Vermeulen (Ten Kate Honda CBR1000RR) die opnieuw met succes de stopwatch aanviel, ondanks veel kleine problemen met de machine afstelling. Het hele Ten Kate Team, inclusief de machines, zijn SBK nieuwelingen, maar op dit moment ligt Vermeulen slechts twee punten achter een gedeelde koppositie in het kampioenschap.

Werk in uitvoering: James Toseland (Ducatie Fila 999F04) bleek de beste te zijn van de officiele Ducati rijders, met een vijfde plaats, meer dan een seconde langzamer dan Chili, met een tijd van 2:05.096 s. Zijn teamgenoot Laconi verloor tijd in de tweede sector van de baan en eindigde teleurstellend achtste waarmee hij de laatste plaats op de voorlopige tweede startrij veroverde.

Muggeridge en Parkes (Ten Kate Honda team) pakken 1 en 2

Karl Muggeridge (Ten Kate Honda CBR600RR) en Broc Parkes (Ten Kate Honda CBR600RR) staan bovenaan na de eerste kwalificatie op het thuiscircuit van het team in Assen, Karl Muggeridge was zelfs meer dan een seconde sneller dan zijn achtervolgende teamgenoot. De tijd van de klassementsleider, een 2.06.279, kwam na een succesvolle 45 minuten durende kwalificatiesessie voor beide rijders en werd aanschouwd door een enthousiast thuispubliek op de imponerende tribune. Tijdens een nieuw initiatief die bij dit evenement onthuld kon een aantal gasten van het team de actie in de pitbox zelf volgen, vanaf een 'tribune' die speciaal voor deze gelegenheid gemaakt is boven en achter het werkterrein.

Parkes, die de tweede plaats pakte, zette een beste tijd van 2:07.437 op de klokken, 1.188 seconden achter Muggeridge en vlak voor een andere Honda rijder, Sebastien Charpentier. De voorlopige eerste rij wordt afgesloten door Muggeridge's belangrijkste kampioenschapsrivaal, Jurgen van den Goorbergh, op 1,3 seconden van Muggeridge.

Kalm en behouden na zijn eerste snelle ronde vertelde Muggeridge het volgende," De machine deed zijn werk goed en we concentreerden ons zo veel mogelijk op het frame. Uiteindelijke zetten we kleine stapjes in de goede richting. Ik weet niet waarom we op de eerste dag zo'n voorsprong ten opzichte van de rest hebben maar we maakten gewoon de juiste beslissingen. De nieuwe voorvork is een flinke verbetering maar we moeten de afstelling wel precies goed hebben. We zijn nooit klaar met de afstelling en we proberen het steeds iets beter te maken."

Parkes, tweede snelste, weet dat hij zijn tijd kan verbeteren als het, zoals voorspeld, droog zal blijven op Assen. "Ik kom altijd vast te zitten in mijn snelste ronden en dat frustreert me een beetje. Karl is meteen vanaf het begin echt snel. Ik denk dat ik iets te snel snel wilde gaan, proberen om snel een goede rondetijd te zetten. Tweede tijd is best oké maar ik denk dat er morgen meer in zit als ik de motor wat beter voor elkaar weet te krijgen met wat meer grip en een vrije ronde."

Team manager Ronald Ten Kate was enthousiast over de positieve resultaten van de eerste dag. "Een groot deel van Karl's rondetijd kwam door de nieuwe voorvork, welke we voor het eerste op Brand Hatch geprobeerd hebben. Daar konden we geen perfecte afstelling vinden maar hier op onze thuisbaan is deze veel makkelijker te vinden. We hebben de voorkant goed werkend gekregen en de jongens doen erg hun best met de motoren. Ik denk dat het kleine groepje gasten wat we in de pitstraat hebben, in onze kleine 'arena' boven de pitgarage, nog een beetje extra geeft . Over het algemeen gezien is het een droomstart van ons weekend. Met Karl kunnen we nu gaan werken aan de race afstelling want ik zie hem niet zo snel van de eerste startrij af zakken, zelfs met zijn tijd van vrijdag.

TRAININGSTIJDEN:

WK Supersport - Trainingsresultaten na 1e dag:


1 Muggeridge Karl Ten Kate Honda Honda CBR 600RR 12 2'06.249


2 Parkes Broc Ten Kate Honda Honda CBR 600RR 13 2'07.437


3 Charpentier Sébastien Klaffi Honda Honda CBR 600RR 12 2'07.521


4 Vd Goorbergh Jurgen Yamaha Italia Yamaha YZF R6 14 2'07.597


5 Curtain Kevin Yamaha Motor Deutschland Yamaha YZF R6 12 2'07.664


6 Corradi Alessio Italia Megabike Honda CBR 600RR 15 2'08.358


7 Daemen Werner Alpha Technik - Van Zon Honda CBR 600RR 14 2'08.481


8 Andersen Kai Borre Kawasaki Docshop Racing Kawasaki ZX6 RR 17 2'08.507


9 Pitt Andrew Yamaha Italia Yamaha YZF R6 14 2'08.522


10 Veneman Barry Team Suzuki Nederland Suzuki GSX-R 600 16 2'08.523


11 Fujiwara Katsuaki Suzuki Alstare Corona Extra Suzuki GSX-R 600 7 2'08.564


12 Hanson Jan Kobutex Honda Honda CBR 600RR 13 2'08.632


13 Cruciani Stefano Kawasaki Bertocchi Kawasaki ZX6 RR 14 2'08.849


14 Kirmeier Tobias Alpha Technik - Van Zon Honda CBR 600RR 14 2'09.049


15 Vos Arie Pajic-Kawasaki Kawasaki ZX6 RR 15 2'09.430


16 Chambon Stéphane Suzuki Alstare Corona Extra Suzuki GSX-R 600 14 2'09.481


17 Lagrive Matthieu Moto 1 Suzuki GSX-R 600 15 2'09.602


18 Baiocco Matteo Lorenzini by Leoni Yamaha YZF R6 15 2'09.618


19 Foret Fabien Yamaha Italia Yamaha YZF R6 9 2'09.654


20 Neukirchner Max Klaffi Honda Honda CBR 600RR 12 2'09.996


21 Silva Ivan IRT Honda Israel Honda CBR 600RR 14 2'10.225


22 Lanzi Lorenzo Ducati Breil Ducati 749 R 13 2'10.230


23 Kellner Christian Yamaha Motor Deutschland Yamaha YZF R6 15 2'10.349


24 Janssen Jarno Team Suzuki Nederland Suzuki GSX-R 600 15 2'10.374


25 MacPherson Iain SL Racing Ducati 749 R 11 2'10.469


26 Iannuzzo Vittorio Suzuki Alstare Corona Extra Suzuki GSX-R 600 15 2'10.658


27 Tortoroglio Walter Celani - Suzuki Italia Suzuki GSX-R 600 11 2'10.827


28 Le Grelle Sebastien LeGrelle Dholda Moto P. Honda CBR 600RR 16 2'10.961


29 Sacchetti Denis Italia Megabike Honda CBR 600RR 14 2'11.939


30 Turkstra Jeroen Koerhuls - RRTH Honda CBR 600RR 5 2'12.003


31 Van Steenbergen Ron Kobutex Honda Honda CBR 600RR 11 2'12.643


32 Stamm Roman Suzuki Swiss Suzuki GSX-R 600 14 2'12.774


33 Berta Andrea Biassono Racing Team Honda CBR 600RR 16 2'13.231


34 Chen Eli IRT Honda Israel Honda CBR 600RR 10 2'18.573

WK Superbike - Trainingsresultaten na 1e dag:


1 Chili Pierfrancesco PSG - 1 Corse Ducati 998 RS 15 2'04.028


2 Nannelli Gianluca Pedercini Ducati 998 RS 15 2'04.314


3 Vermeulen Chris Ten Kate Honda Honda CBR 1000RR 17 2'04.859


4 Bussei Giovanni DeCecco Racing Ducati 998 RS 18 2'05.086


5 Toseland James Ducati Fila Ducati 999 F04 20 2'05.096


6 Clementi Ivan Kawasaki Bertocchi Kawasaki ZX 10 18 2'05.382


7 Haslam Leon Renegade Ducati Koji Ducati 999 RS 15 2'05.410


8 Laconi Régis Ducati Fila Ducati 999 F04 20 2'05.459


9 Martin Steve D.F.Xtreme Sterilgarda Ducati 999 RS 16 2'05.552


10 Corser Troy Foggy PETRONAS Racing Petronas FP1 16 2'05.742


11 Sanchini Mauro Kawasaki Bertocchi Kawasaki ZX 10 17 2'05.876


12 Bontempi Piergiorgio Zongshen Suzuki GSX-R 1000 17 2'05.889


13 McCoy Garry XEROX - Ducati Nortel Net. Ducati 999 RS 16 2'05.971


14 Haga Noriyuki Renegade Ducati Koji Ducati 999 RS 21 2'06.087


15 Borciani Marco D.F.Xtreme Sterilgarda Ducati 999 RS 16 2'06.396


16 Walker Chris Foggy PETRONAS Racing Petronas FP1 14 2'06.665


17 Pedercini Lucio Pedercini Ducati 998 RS 12 2'06.847


18 Fuertes Sergio MIR Racing Suzuki GSX-R 1000 13 2'08.099


19 Velini Alessio UnionBike GiMotorsport Yamaha YZF R1 16 2'08.361


20 Nowland Warwick Zongshen Suzuki GSX-R 1000 16 2'09.307


21 Visscher Arno Pajic-Kawasaki Kawasaki ZX 10 17 2'09.610


22 Mrkyvka Jiri JM SBK Ducati 998 RS 21 2'10.097


23 Praia Miguel XEROX - Ducati Nortel Net. Ducati 999 RS 16 2'10.799


24 Menzen Robert Robert Menzen Racing Suzuki GSX-R 1000 16 2'11.889

EK Superstock - Trainingsresultaten na 1e dag:


1 Alfonsi Lorenzo Italia Lorenzini by Leoni Yamaha YZF R1 14 2'06.933


2 Vizziello Gianluca Italia Lorenzini by Leoni Yamaha YZF R1 16 2'08.047


3 Martinez Bernat Bernat Marvimoto Suzuki GSX-R 1000 13 2'08.827


4 Chiarello Riccardo Suzuki Alstare Corona Extra Suzuki GSX-R 1000 11 2'08.860


5 Dionisi Ilario Celani - Suzuki Italia Suzuki GSX-R 1000 15 2'09.165


6 Vankeymeulen Didier Yamaha Motor Germany Yamaha YZF R1 12 2'09.218


7 Sofuoglu Kenan Yamaha Motor Germany Yamaha YZF R1 16 2'09.353


8 Martinez Alex Intermoto CZECH Republic Kawasaki ZX10 17 2'09.670


9 Scassa Luca Ormeni Racing Kawasaki ZX10 16 2'09.711


10 Laverty John EMS Racing Yamaha YZF R1 16 2'10.102


11 Van Ginhoven Ghisbert MCT-Sitra Ducati 999S 16 2'10.530


12 Rocamora Enrique MNR Racing Suzuki GSX-R 1000 14 2'10.714


13 Withag Bob Hartelman Racing Yamaha YZF R1 12 2'10.736


14 Vanstaen Pierrot Association Plein Gaz Suzuki GSX-R 1000 15 2'10.807


15 Brannetti Alessandro FbC Racing - Spamoto Aprilia RSV 1000 16 2'10.880


16 De Angelis William Rox Racing Ducati 999S 13 2'11.030


17 Polita Alessandro Rox Racing Ducati 999S 13 2'11.132


18 Cooper Richard AKUNA Racing Team Honda CBR 1000RR 7 2'11.190


19 Saelens Nicolas MCT-Sitra Ducati 999S 16 2'11.350


20 De Vries Robert CRT Yamaha Yamaha YZF R1 15 2'11.410


21 De Noni Fabrizio MNR Racing Suzuki GSX-R 1000 14 2'11.454


22 Miksovsky Tomas Intermoto CZECH Republic Honda CBR 1000RR 15 2'11.493


23 Hurtado R. Jose Manuel MIR Racing Suzuki GSX-R 1000 12 2'12.078


24 Fastre Gregory Zone Rouge Yamaha YZF R1 17 2'12.545


25 Dal Corso Christian PSG-1 Corse Ducati 999S 13 2'12.770


26 Perilli Alessio DUCCI - I.T. Networks F.R. Yamaha YZF R1 17 2'12.948


27 Canepa Niccolò Kawasaki Bertocchi Kawasaki ZX10 6 2'13.994


28 Vermonden Sepp Sepp Racing - Dirk Van Mol Suzuki GSX-R 1000 15 2'14.082


29 Lombardo Jose MIR Racing Suzuki GSX-R 1000 13 2'15.123


30 Verboven Leroy Herman Verboven Racing Suzuki GSX-R 1000 12 2'15.699


31 Van Looy Tom Herman Verboven Racing Suzuki GSX-R 1000 14 2'16.103


32 Burrell Barry AKUNA Racing Team Honda CBR 1000RR 17 2'16.707


33 Cockerill Benjie Beowulf World Suzuki GSX-R 1000 15 2'17.645


34 Salinger Yaron IRT Honda Israel Honda CBR 1000RR 3 2'23.177

**************************************

Copyright vrije foto's en meer info op www.tt-assen.com onder de button Perszone.

TT Circuit Assen
Willem Lute (Press Officer, Marketing & PR)

P.O. Box/Postbus 150
9400 AD Assen
The Netherlands

Tel. +31-(0)592-380380
Fax +31-(0)592-356911

E-mail w.lute@tt-assen.com
Website www.tt-assen.com

Copyright vrije foto's en meer info op www.tt-assen.com onder de button Perszone.