Ministerie van Buitenlandse Zaken

Mozambique

Kamerbrief inzake Mozambique

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Binnenhof 4

Den Haag

Directie Sub-Sahara Afrika

Afdeling Zuidelijk Afrika

Bezuidenhoutseweg 67

Postbus 20061

2500 EB Den Haag

Datum

3 september 2004

Behandeld

Sara M. Cohen

Kenmerk

DAF-0678/04

Telefoon

+31 (0)70 348 5917

Blad


1/8

Fax

+31 (0)70 348 6607

Bijlage(n)

E-mail sara.cohen@minbuza.nl

Betreft

Mozambique

Graag bied ik u hierbij mijn reactie aan op het verslag van het werkbezoek van de delegatie van de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken aan Mozambique van 2 tot en met 7 mei 2004. Deze brief dient als antwoord op uw verzoek van 15 juli 2004 met kenmerk 04-BuZa-49 en als aanvulling op de beantwoording van de kamervragen van lid Szabó (VVD) (TK, vergaderjaar 2003-2004, nr. 1588), van de leden Fierens en Tjon-a-Ten (PvdA) (TK, vergaderjaar 2003-2004, nr. 1679 en van lid Szabó (VVD) (TK, vergaderjaar 2003-2004, nr. 1808).

Met veel belangstelling heb ik kennisgenomen van het verslag van de commissie. Ik ben verheugd dat de commissie de kans heeft gegrepen diep in de actuele problemen van ontwikkeling en armoedebestrijding te duiken. De commissie heeft in Mozambique een breed spectrum van onderwerpen besproken met zeer uiteenlopende gesprekspartners. De inhoud van de gesprekken, zoals weergegeven in het verslag, toont naar mijn mening aan dat Mozambique de laatste jaren stappen vooruit heeft gedaan en op de goede weg is. Maar ook is duidelijk dat er nog grote uitdagingen liggen en er nog veel moet gebeuren.

Die uitdaging geldt niet alleen Mozambique. Nederland wil een betrouwbare partner zijn in de strijd tegen de nog altijd grote armoede in Mozambique. Dat stelt ook hoge eisen aan onze eigen inzet. Het verslag is een chronologische weergave van de vele gedachten, opinies en analyses die de leden van de commissie te horen kregen. Mijn conclusie is dat de bevindingen van de commissie in grote lijnen bevestigen dat de beleidsprioriteiten uit de notitie Aan Elkaar Verplicht een goede leidraad zijn voor onze inzet in de partnerlanden, zoals Mozambique.

Wat zijn die prioriteiten? Het sleutelwoord is partnerschap. Nederland wil een betrouwbare, maar kritische partner zijn, die de dialoog opzoekt. Een partner - samen met andere donoren - in de eerste plaats van de overheid van het land, omdat die overheid een cruciale rol speelt in armoedebestrijding. Via investeringen in bijvoorbeeld onderwijs, gezondheidszorg en infrastructuur, maar ook door het vaststellen en handhaven van regelgeving en alle andere elementen die vallen onder de noemer goed bestuur. Ons partnerschap is breder dan alleen de overheid: versterking van de rol van de private sector en het maatschappelijke middenveld moet zorgen voor het juiste evenwicht. Verbetering van het investeringsklimaat en intensivering van de strijd tegen HIV/AIDS spelen bij dat alles een cruciale rol.

Ik wil deze prioriteiten graag kort toelichten aan de hand van vijf thema's die in Mozambique maar ook in andere partnerlanden op de voorgrond staan, en die ook in het verslag van de commissie prominent aan bod komen: 1) Goed bestuur 2) Begrotingssteun, donorcoördinatie en harmonisatie; 3) Investeringsklimaat en private sector; 4) Corruptiebestrijding en 5) HIV-Aids

Goed Bestuur

Mozambique heeft de status van 'partnerland'. Dit betekent dat het land gedurende langere termijn verzekerd is van bilaterale Nederlandse steunverlening, gericht op sociale en economische ontwikkeling. Om effectieve samenwerking met een partnerland mogelijk te maken, dient een basisniveau van goed bestuur aanwezig te zijn. Daarnaast dient het land concrete maatregelen te treffen ter verbetering van het bestuur. Want duurzame vermindering van armoede en verbetering van effectief en democratische bestuur gaan hand in hand. Zonder verbeteringen in het bestuur zullen de resultaten van armoedebestrijding uiteindelijk niet beklijven.

Recent onderzoek (VN-Jeffrey Sachs) over armoedebestrijding en het bereiken van de MDGs, geeft een nieuwe kijk op governance ratings van Afrikaanse landen, door deze te corrigeren voor armoede en gebrekkige instituties en infrastructuur. Onze partnerlanden, waaronder ook Mozambique, scoren daarbij, ondanks de beperkte middelen die hen ter beschikking staan, "redelijk tot goed" op de kwaliteit van het bestuur. Zie bijvoorbeeld ook de opmerkingen van IMF-vertegenwoordiger Perry Perone hierover in het verslag van de commissie.

Dit bevestigt dat we op de ingeslagen weg moeten doorgaan, en zelfs meer zouden moeten investeren zodat ook Mozambique de MDG's kan halen. De meest effectieve manier daarbij is via gezamenlijke steun van donoren aan de nationale begroting. Dan wel via sectorale begrotingssteun, waarbij voorspelbaarheid aan donorzijde staat tegenover meetbare prestaties van het ontvangende land. Hierbij zijn beter gecoördineerde en geharmoniseerde inspanningen, met aandacht voor investeren in beter bestuur en capaciteitsopbouw belangrijke elementen.

Aan één van de cruciale onderdelen van goed bestuur, de democratisering, heeft u tijdens uw bezoek veel aandacht kunnen schenken. Ruim tien jaar geleden was Mozambique nog het toneel van een bloedige en ontwrichtende burgeroorlog. De jonge democratie staat nu, na de goed verlopen gemeenteraadsverkiezingen van november 2003, de parlements- en presidentsverkiezingen van december 2004 te wachten. De Europese Unie is door de Nationale Verkiezingscommissie wederom uitgenodigd waarnemers te sturen naar de komende verkiezingen. Gezien het grote belang van deze verkiezingen voor de democratie alsmede de daadwerkelijke betrokkenheid bij ontwikkeling en goed bestuur in Mozambique, zal aan de uitnodiging gehoor worden gegeven. Ook draagt de EU via technische assistentie en financiële steun bij aan een goed verloop van de verkiezingen.

Zonder een effectief en democratisch bestuur zijn inspanningen gericht op ontwikkeling en armoedebestrijding uiteindelijk tot mislukken gedoemd. Een overheid die de orde bewaart en investeert in de opbouw van de samenleving is een cruciale actor bij het op gang brengen van een duurzaam ontwikkelingsproces. Nederland richt zich ook in Mozambique daarom op nationaal niveau op versterking van de regulerende capaciteit van de staat bij het vaststellen en handhaven van regels, ondersteuning van de administratieve en technische capaciteit om accountability, transparantie, efficiency en effectiviteit te bereiken in de dienstverlening evenals op versterking van de inkomensbasis van de staat.

Nederland heeft de afgelopen vijf jaar bijna 17 miljoen euro besteed aan projecten en programma's op het gebied van goed bestuur. Specifiek zijn deze fondsen gegaan naar decentralisatie (7 miljoen euro), politie hervorming (7 miljoen euro), justitie/anti-corruptie (3 miljoen euro) en mensenrechten (0,3 miljoen euro).

Begrotingssteun, donorcoördinatie en harmonisatie

Mozambique is één van de landen waar een groot aantal donoren, waaronder Nederland, begrotingssteun geeft. De kerngedachte van begrotingssteun is de hulp aan te laten sluiten bij de eigen plannings-, begrotings- en uitvoeringsstructuren van het ontvangende land en zo optimaal bij te dragen aan armoede bestrijding. Tegelijkertijd worden deze structuren verbeterd via institutionele versterking en capaciteitsopbouw op het gebied van overheidsfinanciën en hervorming van de publieke sector.

Dit jaar ontvangt Mozambique 14 miljoen euro aan algemene begrotingssteun van Nederland. Dat is ongeveer 45% van het bilaterale programma. Het grote aandeel algemene begrotingssteun vloeit voort uit de inschatting dat deze vorm van steun direct bijdraagt aan de opbouw en versterking van de publieke sector, zodat deze op transparante en effectieve wijze haar taken, waaronder armoedebestrijding, kan uitvoeren. Via begrotingssteun wordt aldus bijgedragen aan het verwezenlijken van de doelstellingen van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid: duurzame armoedebestrijding, op basis van heldere afspraken over te bereiken resultaten, met partnerschap en dialoog als onmisbare ingrediënten en in goede harmonisatie met andere donoren.

Daarbij ligt de focus op het werken aan de prioriteiten zoals vastgesteld in de Mozambikaanse armoedestrategie (PARPA). Zoals u tijdens uw bezoek heeft kunnen waarnemen heeft de uitvoering van de PARPA, in combinatie met een forse economische groei, geleid tot goede resultaten en een aanzienlijke vermindering van armoede, van ruim 69 tot 54% van de bevolking. Bij deze armoedevermindering is ook de ongelijkheid tussen verschillende delen van het land verminderd. Daarnaast zijn ook verbeteringen te melden op tal van sectorale terreinen, zoals bijvoorbeeld vermindering van kinder- en moedersterfte, toegang tot water en sanitaire voorzieningen en participatie in het lager onderwijs.

Begrotingssteun in Mozambique is niet zonder risico's. In het gezamenlijke mechanisme voor begrotingssteun in Mozambique, een samenwerkingsverband tussen 15 donoren en de Mozambikaanse overheid, wordt getracht de risico's van deze vorm van hulp zo goed mogelijk te beheersen, en worden concrete afspraken gemaakt over voortgangsindicatoren zowel ten aanzien van institutionele- en beleidshervorming als concrete resultaten. De afspraken hierover zijn vastgelegd in een gemeenschappelijke Memorandum of Understanding (MoU). Elk kwartaal verschijnt rapportage over de besteding van de fondsen. Daarnaast worden elk jaar de uitgaven nagetrokken door de interne inspectie van het Mozambikaanse ministerie van Financiën en onderzoekt de nationale Mozambikaanse Rekenkamer eveneens jaarlijks de overheidsuitgaven op rechtmatigheid.

Sinds eind 2003 is het coördinatiemechanisme voor de begrotingssteun verder ontwikkeld en het strekt zich nu uit tot de verschillende sectoren, waaronder de drie sectoren die Nederland steunt: onderwijs, gezondheidszorg en water & sanitatie. Jaarlijks wordt een gezamenlijke review gehouden, waarbij de regering en donoren zich een oordeel vormen over de resultaten die Mozambique heeft geboekt in het afgelopen jaar. De toetsing vindt plaats aan de hand van de vooraf overeengekomen ijkpunten ("Performance Assessment Framework"). Mozambique wordt hierbij afgerekend op concrete resultaten. Essentieel in dit gehele proces is de kritische dialoog over een breed scala van onderwerpen, zoals goed bestuur, inclusief de politieke dimensie en corruptie, hervormingen in de publieke sector, financiën en armoedebestrijding.

Dat zijn ook kernpunten van de eigen politieke agenda van de Mozambikaanse regering, zoals premier Diogo de commissie voorhield. In de review in 2004 is het thema corruptie, in samenhang met de noodzakelijke versterking van de justitiesector, uitgebreid aan bod gekomen. In 2004 is ook een belangrijke stap gezet in het verder harmoniseren van begrotingssteun. De reguliere rapportage, die reeds plaatsvindt in het kader van de verantwoording van de regering aan het parlement, wordt nu ook door de donorgemeenschap als uitgangspunt genomen. Dit is belangrijk vanuit het oogpunt van legitimering, maar ook om op den duur de transactiekosten voor Mozambique te verminderen.

De Mozambikaanse overheid en de donoren geven met deze aanpak concreet invulling aan de internationale afspraken op het gebied van harmonisatie, zoals de Monterrey Consensus, de Rome Declaration on Harmonisation en de Good Practices van de OESO/DAC. Verder is het gezamenlijke beheerskader voor begrotingssteun aan Mozambique geheel in lijn met het beleid van Nederland (zie nota Beheer & Toezicht).

Investeringsklimaat

Zoals bij uw bezoek herhaaldelijk naar voren is gekomen kent de Mozambikaanse economie sinds 1992 hoge groeicijfers. Continuering van de groei en verdere vermindering van de armoede is echter alleen mogelijk met doorvoering van een hervormingsagenda voor de private sector. De afgelopen 10 jaar is reeds een aantal kleinere hervormingen doorgevoerd, bijvoorbeeld op het gebied van licenties en bedrijfsregistratie, douaneprocedures, arbeids- en landwetgeving en belastingadministratie. Dit heeft er mede toe bijgedragen dat het ondernemersklimaat in Mozambique verbeterde en het land erin geslaagd is een aantal grote investeringen (aluminium, gas) aan te trekken. Mozambique behoort tot de drie koplopers van Afrika als het gaat om buitenlandse investeringen. Desalniettemin is het land nog steeds een van de moeilijkste om zaken in te doen, met name voor het midden- en kleinbedrijf.

De bureaucratie, tijdrovende procedures voor bedrijfregistratie en licentieverlening, de inflexibele arbeidswetgeving, de zwakte van het juridisch systeem, de slechte toegang tot kapitaal en land, de zwakke belastingadministratie, het ontbreken van een goed mededingingsbeleid en de gebrekkige infrastructuur blijven bedrijven parten spelen.

Verbetering van het ondernemersklimaat en stimuleren van de private sector is een prioriteit voor de Mozambikaanse regering. Ik verwijs bijvoorbeeld naar het gesprek van de commissie met Carlos Morgado, de minister van Handel en Industrie. Momenteel werkt Mozambique aan een nieuwe en versoepelde arbeidswet, investeringen in infrastructuur, gezondmaking van de financiële sector, het terugdringen van de bureaucratie, vergroting van de toegang tot microkredieten, het aanpakken van corruptie, hervorming van het belastingsysteem, opstellen van een mededingingsbeleid en invoering van een nieuw stelsel voor aanbesteding.

Naast de inzet voor verbetering van het klimaat voor de private sector, geeft Nederland ook directe steun aan ondernemers in Mozambique via tal van programma's en organisaties, zoals bijvoorbeeld het Programma voor Samenwerking Opkomende Markten (PSOM) dat inmiddels tien investeringsprojecten mogelijk heeft gemaakt, de meeste daarvan in de opkomende agro-industrie. Verder zijn enkele publiek private partnerships in voorbereiding waarin het bedrijfsleven een prominente rol speelt en overweegt Nederland partner te worden in een nieuw International Finance Corporate-fund voor kredietverlening en technische assistentie aan het MKB. Ook dragen wij bij aan het versterken van de handelscapaciteit van Mozambique in coördinatie met andere donoren in het kader van het Integrated Framework for Trade-Related Technical Assistance.

Corruptiebestrijding

Van groot belang bij het stimuleren van de private sector is de bestrijding van corruptie bij overheid en bij bedrijfsleven. Tijdens uw bezoek heeft u de kans gegrepen met vele gesprekspartners over dit onderwerp van gedachte te wisselen. Zoals de Premier, Luisa Diogo, zelf in een gesprek met u heeft aangegeven is corruptie in Mozambique nog steeds een groot probleem. Zoals ik reeds heb gesteld in mijn antwoorden op de genoemde schriftelijke vragen, kan en mag corruptie niet zonder gevolgen blijven voor de Nederlandse inzet in Mozambique.

Juist daarom neemt Nederland in de eerste plaats actief deel aan het overleg met de Mozambikaanse regering om de bestrijding van corruptie hoog op de politieke agenda te houden. De opstelling van andere internationale donoren en met name van de Mozambikaanse regering zelf ten aanzien van corruptie is van groot belang voor de Nederlandse inzet. Regering en donoren zijn het erover eens dat corruptiebestrijding en versterking van het justitiële apparaat voor Mozambique belangrijke aandachtspunten zijn. In de tweede plaats is bij de ontwikkelingsactiviteiten een groot aantal controlemechanismen ingebouwd die ervoor moeten zorgen dat de hulp die Nederland aan Mozambique geeft op de juiste plek terechtkomt en effectief bijdraagt aan armoedevermindering.

HIV/AIDS

Een ander kernpunt van het Nederlands ontwikkelingssamenwerkingsbeleid is de bestrijding van HIV/AIDS. In Zuidelijk Afrika is de verspreiding van HIV/AIDS een van de voornaamste bedreigingen voor verdere ontwikkeling. Mozambique ontvangt aanzienlijke, gerichte steun voor de bestrijding van HIV/AIDS uit verschillende bilaterale, multilaterale en mondiale kanalen en via particuliere fondsen. Additionele middelen voor dit doel zijn absoluut noodzakelijk. Wel stelt de manier waarop externe financiering plaatsvindt de overheid voor grote planningsproblemen. Nederland steekt daarom veel aandacht en energie in de allesbepalende coördinatie en harmonisatie van HIV/AIDS programma's en in het monitoren op landenniveau van de programma's van multilaterale organisaties, de Wereld Bank en de genoemde mondiale initiatieven, waaraan Nederland vaak indirect financieel bijdraagt. Door betere coördinatie kan de beperkte institutionele capaciteit van Mozambique worden ontlast.

Zoals u bij uw bezoek heeft gehoord, kent Mozambique een beperkte absorptiecapaciteit, veroorzaakt door de geringe institutionele en organisatorische capaciteit en een zwakke situatie wat betreft menskracht in alle sectoren. Een te nauwe oormerking van fondsen voor HIV/AIDS activiteiten kan deze problematiek verscherpen. Zoals aangeven door de vertegenwoordiger van het Mozambikaanse Ministerie van Gezondheidzorg, staat de regering van Mozambique voor een grote uitdaging om een goede balans te vinden tussen HIV/AIDS bestrijding enerzijds en anderzijds het ontwikkelen van de algemene gezondheidzorg. Naast een effectieve HIV/AIDS bestrijding dient deze laatste tegelijkertijd in staat te zijn de vele andere armoedegerelateerde gezondheidsproblemen te adresseren. Door eveneens ondersteuning te geven aan de nationale gezondheidssector tracht Nederland deze balans zo goed mogelijk te dienen.

Daarnaast is het overheidsbeleid erop gericht om de aanpak van HIV/AIDS in alle sectoren te mainstreamen waardoor ook in andere sectoren preventieve maatregelen worden genomen. Het gezamenlijke donorbeleid richt zich op het scheppen van de randvoorwaarden hiervoor, door middel van een sectorale benadering in samenwerking met de overheid en de particuliere sector. Nederland draagt bilateraal bij aan de sectorale programma's in de sectoren gezondheid, onderwijs, water en milieu, waarin HIV/AIDS wordt meegenomen.

Tijdens uw bezoek heeft u dankzij de vele gesprekken het Nederlands beleid en de prioriteiten die daarbij worden gesteld kunnen bestuderen en controleren op effectiviteit. Mozambique is op de goede weg om de armoedesituatie in het land aan te pakken. Op de essentiële beleidsterreinen wordt een actief en effectief beleid gevoerd. Tegelijk heeft u ervaren dat Mozambique een land is dat nog voor vele uitdagingen staat. Deze combinatie van vooruitgang en de noodzaak op vele terreinen door te gaan met het doorvoeren van verbeteringen vormt de basis voor de samenwerkingsrelatie die Mozambique en Nederland zijn aangegaan, een partnerschap met ruimte voor kritiek.

De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,

A.M.A. van Ardenne-van der Hoeven

Ending Africa's poverty trap by Jeffrey Sachs, The UN Millennium Project.