Nederlandse Vereniging van journalisten

`Parijs was mieters!'
4 september - 12 december 2004

Foto: Fred Brommet, 1952 - kleding Jacques Henin `Ligne Trompette' (collectie Maria Austria Instituut)

(27-08-2004)

Parijs! Daar moest je geweest zijn... Nederland was na de Tweede Wereldoorlog een culturele woestenij in wederopbouw. Parijs was anders, Parijs gaf een gevoel van vrijheid en bevrijding.

Parijs oefende decennia lang grote aantrekkingskracht uit op Nederlandse schilders, schrijvers, dichters en denkers - van Piet Mondriaan en Karel Appel tot Eddy du Perron en W.F. Hermans. Ook bijna alle belangrijke Nederlandse fotografen van de jaren vijftig werkten er korte of langere tijd. Emmy Andriesse bijvoorbeeld, maar ook Sem Presser, Ad Windig, Fred Brommet, Kees Scherer, Cor Dekkinga, Henny Riemens en Paul Huf.

De fascinatie voor Parijs leverde fotopockets op als Bonjour Paris van Cas Oorthuys (1951) en Vrouwen van Parijs van Nico Jesse (1954). Ed van der Elsken schreef geschiedenis met Een liefdesgeschiedenis in Saint-Germain-des-Prés (1956), en met Paris mortel (1963) liet ook filmer Johan van der Keuken zien dat hij prima weg weet met het fotoverhaal.

De tentoonstelling `Parijs was mieters!' geeft een uniek beeld van de Nederlandse blik op Parijs in de jaren vijftig: een adembenemende wereldstad van on-Nederlandse allure, schijnbaar onaangeraakt door de Tweede Wereldoorlog, waar de morsige clochards en piekfijne mannequins, de grandeur van de Eiffeltoren en het pittoreske Montmartre het meest fotogenieke straatbeeld ter wereld opleverden. Parijs in één woord: `mieters!'

Te zien van 4 september - 12 december (dinsdag t/m zaterdag 11.00 - 17.00 uur, zon- en feestdagen open vanaf 12.30 uur) in het Stedelijk Museum Schiedam Tijdelijk in De Korenbeurs, Lange Haven 145, Schiedam.