`Parijs was mieters!'
4 september - 12 december 2004
Foto: Fred Brommet, 1952 - kleding Jacques Henin `Ligne Trompette'
(collectie Maria Austria Instituut)
(27-08-2004)
Parijs! Daar moest je geweest zijn... Nederland was na de Tweede
Wereldoorlog een culturele woestenij in wederopbouw. Parijs was
anders, Parijs gaf een gevoel van vrijheid en bevrijding.
Parijs oefende decennia lang grote aantrekkingskracht uit op
Nederlandse schilders, schrijvers, dichters en denkers - van Piet
Mondriaan en Karel Appel tot Eddy du Perron en W.F. Hermans. Ook bijna
alle belangrijke Nederlandse fotografen van de jaren vijftig werkten
er korte of langere tijd. Emmy Andriesse bijvoorbeeld, maar ook Sem
Presser, Ad Windig, Fred Brommet, Kees Scherer, Cor Dekkinga, Henny
Riemens en Paul Huf.
De fascinatie voor Parijs leverde fotopockets op als Bonjour Paris van
Cas Oorthuys (1951) en Vrouwen van Parijs van Nico Jesse (1954). Ed
van der Elsken schreef geschiedenis met Een liefdesgeschiedenis in
Saint-Germain-des-Prés (1956), en met Paris mortel (1963) liet ook
filmer Johan van der Keuken zien dat hij prima weg weet met het
fotoverhaal.
De tentoonstelling `Parijs was mieters!' geeft een uniek beeld van de
Nederlandse blik op Parijs in de jaren vijftig: een adembenemende
wereldstad van on-Nederlandse allure, schijnbaar onaangeraakt door de
Tweede Wereldoorlog, waar de morsige clochards en piekfijne
mannequins, de grandeur van de Eiffeltoren en het pittoreske
Montmartre het meest fotogenieke straatbeeld ter wereld opleverden.
Parijs in één woord: `mieters!'
Te zien van 4 september - 12 december (dinsdag t/m zaterdag 11.00 -
17.00 uur, zon- en feestdagen open vanaf 12.30 uur) in het Stedelijk
Museum Schiedam Tijdelijk in De Korenbeurs, Lange Haven 145,
Schiedam.
Nederlandse Vereniging van journalisten