Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Tom Coronel kiest voor punten in ETCC Privateerkampioenschap

Het achtste LG Racing Weekend in Imola (Italië) eindigde voor Carly Motors BMW-coureur Tom Coronel met een derde en een vijfde plaats. De beide hectisch verlopen races brachten hem echter voldoende punten om zijn leidende positie in het ETCC Privateer kampioenschap te behouden, maar een kampioenschap zat er nog net niet in. Met nog twee raceweekenden te gaan heeft hij een voorsprong van 28 punten op zijn directe concurrent Balzan.

De kwalificatie bracht de Nederlandse BMW-coureur een veertiende plaats. "Dit is en blijft een echt Alfa-circuit en dat werd tijdens die training wel weer erg duidelijk. We kwamen er absoluut niet bij. De best geklasseerde BMW stond nog net in de top 10 en de anderen stonden veel verder weg. Ik heb daar eerlijk gezegd niet echt een verklaring voor. Misschien komt het door de 90 graden bochten die je hier hebt, waaroor hun banden net wat beter blijven!", opent Tom Coronel zijn verhaal. Met zijn 14e plaats stond hij als vijfde privateer op de startgrid.

In de eerste race kwam Coronel goed uit de startblokken. "Ik was echt perfect weg, maar met de hoge buitentemperatuur liep ook de motortemperatuur snel op tot 105 graden. Dan kun je niet optimaal gebruik maken van de slipstreams en moet je meer afstand houden op de mannen voor je. Aan de andere kant kun je geen posities cadeau geven aan de mannen achter je. Op Zanardi had ik net voldoende voorsprong en met de voor mij rijdende Rydell ben ik de strijd niet aangegaan. Uiteindelijk reed ik tijden die 1,5 seconden onder mijn gemiddelde lagen. Motor sparen, finish halen en punten scoren was het devies", vervolgt Tom Coronel. Hij sloot deze race af als derde privateer achter zijn directe concurrenten Tavano en Balzan.

De tweede race kenmerkte zich door het nodige geduw en getrek. Coronel: "Al snel zag ik de nodige mannen naast de baan staan en vaak met een flink pak schade. Het lukte mij redelijk buiten de klappen te blijven, tot het moment dat Zanardi op een voor mij onbegrijpelijke manier met hoge snelheid kwam aanzeilen en mij op de linkervoorwielophanging raakte. En ik was niet de enige. Ook de auto's van D 'Aste en Balzan raakten beschadigd en vielen uit. Ondanks een weinig meesturend voorwiel besloot ik door te rijden in de hoop dat de race achter de Safety Car afgevlagd zou worden. Dat gebeurde niet. De laatste ronden werd er weer normaal geraced, alleen heb ik er per ronde 40 seconden meer over gedaan. Na het uitvallen van de nodige mensen eindigde ik als twaalfde algemeen en als vijfde Privateer. Goed voor de puntjes!"

Tom Coronel moet zijn Privateer kampioenschap dus nog een raceweekend uitstellen. "Voor de volgende race, 19 september, op Duitse Oschersleben liggen de kaarten beslist gunstig, maar wij zullen het daar wel waar moeten maken", besluit Coronel zijn verhaal.

Beide races werden gewonnen door Gabriele Tarquini met een Alfa-Romeo 156. Tom Coronel wordt in het ETCC gesteund door: McGregor, Autocentrum Beelen, Kruidvat, BBS, JBL en Apex.

Stand na 16 races in de Michelin ETCC Independents Trophy 2004:

1.Tom Coronel 120 punten; Alessandro Balzan 91 en Salvator Tavano 86.

Huizen, 5 september 2004.

Voor meer informatie kunt u bellen met Tom Coronel onder nummer 06.53.140.989

Foto: Vrij van copyright en beschikbaar gesteld door FIA-ETCC organisatie