Persbericht DTM, Circuit Park Zandvoort 2004

5 september 2004

Albers pakt derde plek voor dolenthousiast thuispubliek

. Zware crash van Opel-rijder Peter Dumbreck breekt race in tweeën; Dumbreck ongedeerd
. Onduidelijke reglementen hebben nare gevolgen voor Christijan Albers
. Mattias Ekström wint race en vergroot leiding in klassement naar 13 punten

Dankzij een fenomenale inhaalactie mocht Christijan Albers na de achtste DTM-race van het seizoen op Circuit Park Zandvoort zijn vele tienduizenden fans vanaf het podium begroeten. Na de herstart van de race die werd stilgelegd na een zeer zwaar ongeval van Peter Dumbreck, passeerde Albers liefst vier concurrenten met één briljante actie buitenom in de Tarzanbocht. Mattias Ekström en Martin Tomczyk waren niet meer te achterhalen voor de Larenaar.

Met een zevende kwalificatietijd begon het weekend bepaald niet zoals gehoopt voor Albers. "Mijn eerste run was best wel oké. Daarna slaagde ik er niet meer in om me te verbeteren", verklaarde hij. "Tijdens de Super Pole was mijn eerste sector sneller dan die van Gary Paffett. In de tweede sector maakte ik helaas een foutje; ik ging iets te wijd."

"We weten allemaal dat het op Zandvoort heel erg moeilijk inhalen is." Het is een uitspraak van Christijan Albers maar hij had even goed uit de mond van één van de andere DTM-rijders opgetekend kunnen worden. De start van de race is dus dé gelegenheid bij uitstek om positiewinst te boeken op het circuit nabij het Zandvoortse strand.
Dat Albers dit kunstje beheerst, bewees hij al eerder. Ook bij de start (en herstart) op zondagmiddag was Albers goed weg. Even na tweeën 's middags schoof Albers direct twee posities door tijdens de allereerste meters van de race.

Door een portie onbesuisd stuurwerk van Christian Abt raakt Albers zijn mooie vijfde positie echter direct weer kwijt; Albers wordt aangetikt en moet Abt en Kristensen voorlaten. Mattias Ekström en Martin Tomczyk verdwijnen daardoor al snel uit het zicht. Slechts Mercedes-rijder Bernd Schneider kan de twee koplopers volgen. Zonder linker buitenspiegel, maar vastbesloten Abt terug te pakken vervolgt Albers zijn weg.

Na de eerste serie pitstops volgt Christijan Albers het voorbeeld van teamgenoot Gary Paffett en worstelt zich met het nodige duw- en trekwerk langs de eerdergenoemde Audi van Christian Abt. "Ik zeg ook altijd tegen Mercedes dat we veel te netjes zijn. Als je ziet hoe Abt rijdt en verdedigt; hij weet donders goed dat ik voor het kampioenschap rijdt." Een koekje van eigen deeg geeft Albers de Duitser dus. Daarvoor krijgt de Mercedes-rijder gek genoeg wel een waarschuwing van de wedstrijdleiding.

Later op de middag neemt diezelfde wedstrijdleiding wederom een beslissing die op weinig goedkeurende blikken kan rekenen bij het 73.000 koppen tellende publiek. De startopstelling voor de herstart wordt namelijk liefst drie keer veranderd. Aanleiding voor de herstart is een ongemeen harde crash van Opel-coureur Peter Dumbreck. De Schot vliegt in ronde 23 met meer dan tweehonderd kilometer per uur in de bandenstapels na de Arie Luyendijk-bocht. Dumbrecks auto wordt totaal verwoest - op de veiligheidskooi na. Een versufte Dumbreck kan gelukkig zelf op de brancard stappen als hij eenmaal uit het wrak is geholpen. Later blijkt hij geen schrammetje opgelopen te hebben.

Dumbrecks ongeval vormt voor de wedstrijdleiding géén aanleiding om de safety car in de baan te brengen. Een goede beslissing, vindt ook Christian Albers. "In eerste instantie is het natuurlijk het belangrijkst dat een rijder in orde is en zo snel mogelijk geholpen wordt.

Meestal zetten zetten ze dan een safety car in, maar dat dit hier niet gebeurde begrepen we wel. Bovendien lag er zo veel troep op de baan dat je er niet eens langs kon achter de safety car." Binnen enkele seconden na het ongeluk wordt de rode vlag gezwaaid; de race wordt afgebroken.

Bij het bepalen van de volgorde voor de herstart gaat het mis achter de groene tafel. De oorzaak van het lange oponthoud ligt echter niet bij race control. "Stop & Go-straffen en drive-throughs staan niet eens beschreven in het geval van een herstart", weet ook Christijan Albers. Die mazen in het reglement zorgen ervoor dat Emanuele Pirro geen verplichte tweede pitstop hoeft te maken en dat Gary Paffett een Stop & Go ontloopt. Albers vangt het tweede gedeelte van de race daardoor aan vanaf plaats zeven, terwijl Paffett en Pirro voor hem staan en niet meer hoeven te stoppen.

Een uur na het ongeluk van Peter Dumbreck lichten de startlichten uiteindelijk voor de tweede keer op. De bandenstapels zijn dan hersteld en een 'sprint-race' van tien ronden zal nu bepalen wat de einduitslag wordt, zo hebben de officials besloten. Bij die tweede start komt Albers niet heel goed weg, het mooiste kunstje van de dag heeft hij echter voor de Tarzanbocht bewaard. Hij passeert liefst vier rijders buitenom en sluit aan achter Ekström en Tomczyk. Albers: "Dat heb ik in de Formule Ford ook al eens gedaan en dan moet het met een DTM-auto helemaal kunnen." Daar blijft het wel bij voor de 25-jarige Mercedes-coureur. "Meer kon ik niet doen. De laatste tien ronden reed ik op maximum attack en dan vraag je in twee tot drie rondjes zoveel van je banden, dat ze heel snel op zijn."

Met zijn derde plaats ziet Albers de achterstand op klassementsaanvoerder Ekström groeien tot dertien punten, maar uit het veld geslagen is hij nog steeds niet. "Als je er niet in gelooft, dan kan je net zo goed vandaag al stoppen. Ik denk ook dat het circuit van Brno ons ligt . Het is een hogesnelheidscircuit en daar gaan we meestal goed. Net als op Hockenheim trouwens, de laatste race. Ekström hoeft maar één keer niet te scoren en dan zit ik al weer in de buurt. "

Al met al is Albers opmerkelijk tevreden met zijn derde plaats. "Dat komt omdat hier heel erg veel mensen zitten, dat is zó leuk, ze zijn zó enthousiast. Als je vierde of vijfde wordt is dat morgen al weer vergeten. Op het podium heb je toch iets te vieren."

"Het was fantastisch om hier te rijden voor de Nederlandse fans. Je kunt je bijna niet voorstellen dat er zoveel mensen achter je staan. Emotioneel gezien was het dus behoorlijk heftig", besluit de vice-kampioen van 2003.

Uitslag DTM-race Zandvoort
1. Mattias Ekström, Audi A4 DTM (10 punten)
2. Martin Tomczyk, Audi A4 DTM (8 punten)
3. Christijan Albers, AMG-Mercedes C-Klasse (6 punten)
4. Gary Paffett, AMG-Mercedes C-Klasse (5 punten)
5. Bernd Schneider, AMG-Mercedes C-Klasse (4 punten)
6. Tom Kristensen, Audi A4 DTM (3 punten)
7. Emanuele Pirro, Audi A4 DTM (2 punten)
8. Manuel Reuter, Opel Vectra GTS V8 (1 punt)

Stand in het kampioenschap na acht van de tien races
1. Mattias Ekström, Audi A4 DTM (61 punten)
2. Christijan Albers, AMG-Mercedes C-Klasse (48 punten)
3. Gary Paffett, AMG-Mercedes C-Klasse (45 punten)
4. Martin Tomczyk, Audi A4 DTM (31 punten)
5. Tom Kristensen, Audi A4 DTM (30 punten)
6. Bernd Schneider, AMG-Mercedes C-Klasse (26 punten)
7. Jean Alesi, AMG-Mercedes C-Klasse (14 punten)
8. Timo Scheider, Opel Vectra GTS V8 (13 punten)
9. Laurent Aiello, Opel Vectra GTS V8 (12 punten)
10. Manuel Reuter, Opel Vectra GTS V8 (9 punten)
11. Marcel Fässler, Opel Vectra GTS V8 (8 punten)
12. Emanuele Pirro, Audi A4 DTM (7 punten)
13. Peter Dumbreck, Opel Vectra GTS V8 (6 punten)
14. Stefan Mücke, AMG-Mercedes CLK (2 punten)

Internet

Aanvullende informatie, nieuws en beeldmateriaal van DaimlerChrysler is beschikbaar via internet op: http://media.daimlerchrysler.com.

-----------------------

Contactpersoon:
Diane Kilian-van Dam tel. 030-2471920

---- --