AutoRai

6-9-2004

Tevreden gevoelens na testrally Hutten Rallyteam

De testrally van het Nederlandse Hutten Rallyteam heeft zijn nut bewezen. In de voorbereiding naar de Dakar Rally 2005 namen beide equipes van het Hutten Rallyteam met de Kia Sorentos in het weekend van 28 en 29 augustus deel aan een Europese 4x4-wedstrijd in het Duitse Leipzig.

Doel van de sessie: uitvinden waar de van vorig jaar doorontwikkelde Dakar Sorentos staan en tevens om als team gezamenlijk een dergelijk weekeinde tot een goed einde te brengen. In januari staat het team met de twee speciaal geprepareerde Kia Sorentos aan de start van de fameuze Dakar Rally.

Na de inzet van de Kia Sorento in de Dakar Rally 2004 van januari jl. is er veel doorontwikkeld aan de Dakar Sorentos. Van een betere warmtehuishouding onder de kevlar motorkap tot aan de verhoging van trekkracht en vermogen van de motor en een gewijzigde luchtinlaat. "Allemaal nodig om onze doelen in de Dakar Rally 2005 te halen", aldus Hutten. Enerzijds werd helder dat het eerste team, Bob ten Harkel/Hennie den Toom, duidelijk dichterbij de toppers zoals Andrea Mayer (de laatste keer in Dakar vijfde) en Ellen Lohr zijn gekomen. Bob en Hennie eindigden, ondanks een gebrek aan wedstrijdritme tijdens de klassementsproeven óf net voor óf direct achter deze fabrieksauto's. De deelnemende buggy's van Magnaldi en Kahle hadden dermate voordelen in het terrein rond Leipzig dat zij ongrijpbaar waren.

Ondanks de scherpe tijden bleek dat de wijzigingen aan de Sorentos nog verder doorontwikkeld moeten worden. In de wedstrijd gebeurden er enkele onverwachte zaken. Juist daarom was technisch manager en rijder Ten Harkel tevreden: "Het klinkt gek, maar ik ben blij dat is gebeurd wat ons is overkomen. Een koppeling die niet meer wil, een schokdemper waarvan de bevestiging kapot gaat en motorisch onheil dat de monteurs veel tijd kostte maken ons veel wijzer. Problemen die we in de Dakar Rally niet eerder beleefden, maar die hier mede door de terreingesteldheden optraden. Uiteindelijk hebben we heerlijk gereden en ook onze ervaringen op alle gebieden weer kunnen aanscherpen."

Teammanager Harry Eskes: "Daarmee was het ene doel van deelname aan de Baja Leipzig ingevuld. Maar foutjes die ontstaan omdat je onvoldoende scherp en gefocust bent doordat je nog niet veel van dergelijke wedstrijden rijdt, kostten beide equipes van ons team tijd en zelfs een eindklassering. Anderzijds verdienen onze monteurs een dikke pluim voor alle werk dat moest worden verzet! Daar komt bij dat we vrijdagavond met Kia een goede persconferentie hebben gehad en ook tijdens onze aanwezigheid in Leipzig volop in de belangstelling van de media hebben gestaan. We zullen de resultaten binnenkort ongetwijfeld op televisie terugzien." Met twee nagenoeg ongeschonden Sorento's en veel ervaringen en dus huiswerk keerde het team zondagavond 29 augustus terug naar Nederland.