GOEDE WAAR & CO

Onderzoek Goede Waar & Co leidt tot kamervragen

ONDERZOEK GOEDE WAAR & CO NAAR VERMELDING VAN GENTECH OP MENUKAARTEN

LEIDT TOT KAMERVRAGEN

Amsterdam - Sinds de nieuwe wetgeving moeten producenten het gebruik van gentech-ingrediënten wel melden maar restaurants hoeven dat niet. Naar aanleiding van dit 'gat' in de wetgeving deed consumentenvereniging Goede Waar & Co onderzoek naar het gebruik van gentech-producten bij restaurantketens. Het dossier wordt vandaag gepubliceerd in het magazine Goede Waar en leidt binnenkort tot kamervragen.

Waarom moeten producenten het gebruik van gentech-ingrediënten wettelijk wél melden en restaurants niet? Die simpele vraag legde Goede Waar & Co in januari voor aan het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Kort samengevat had het ministerie zeven maanden nodig voor het volgende antwoord: 'Verplichte vermelding zou een onevenredig grote last betekenen voor de horeca.' Goede Waar & Co nam geen genoegen met dat antwoord en stelde een aantal kritische vragen aan de belangrijkste restaurantketens om poolshoogte te nemen. De uitkomsten van deze enquête zijn reden tot discussie. De meeste restaurantketens in Nederland melden niet op hun menukaart dat er gentech-ingrediënten in gerechten zitten. Vele zijn nauwelijks op de hoogte; andere hebben wel te kennen gegeven dat ze erover nadenken. McDonald's, Hema, de Bijenkorf, Popocatepetl en V&D hebben eerlijk communiceren met klanten hoog in het vaandel.

Goede Waar & Co pleit voor een aanpassing in de regelgeving en Tweede Kamerlid Krista van Velzen (SP) is na het lezen van het dossier resoluut: 'Er zit een gat in de regelgeving' zegt Van Velzen. 'Wat geldt voor verpakte producten in de winkel moet ook gelden voor restaurants. Hierover ga ik binnenkort vragen stellen aan minister Hoogervorst. 'Sowieso kunnen restaurants er eigenlijk niet onderuit om gentech-informatie te geven, zeker als de gasten erom vragen, vindt Van Velzen. 'Ik zou zoveel mogelijk restaurantbezoekers willen aansporen dat dan ook te doen. 'Het Kamerlid noemt zichzelf een absolute voorstander van duidelijke vermelding van gentech-ingrediënten: 'zowel op allerlei verpakkingen als in restaurants. Niet per se met een groot bord voor het raam, maar één op één door het bijvoorbeeld op de menukaart te zetten.'

Pandabroodje: natuur naar z'n grootje?

Het Goede Waar magazine komt verder met een verslag van een onderzoek dat is gedaan naar het Pandabroodje, onder de kop 'Pandabroodje: natuur naar z'n grootje? 'Het Pandabroodje dat in winkels wordt verkocht en waarvan een gedeelte van de opbrengst naar het WNF gaat is niet biologisch. Wil je bij de warme bakker de natuur steunen, dan koop je een Pandabroodje. Van het aankoopbedrag van die producten gaat namelijk 4,5 eurocent naar het Wereld Natuur Fonds. Het WNF ontwikkelt met dat geld vooral nieuwe natuur in Nederland. Natuurlijk worden de ingrediënten voor dit broodje met WNF-keurmerk dan ook milieuvriendelijk geteeld. Of toch niet? Nee hoor. De Warenwachters ontdekten dat grondstoffenleverancier Zeelandia geen enkele milieu-eis stelt aan de grondstoffen. De ingrediënten komen voor 90 procent uit de EU, maar de overige 10 procent komt uit landen over de hele wereld: sojavlokken uit Brazilië, sesamzaad uit Guatemala, Soedan en El Salvador en zonnebloempitten uit China. Aan het gebruik van kunstmest, bestrijdingsmiddelen én aan mondiaal gesleep met grondstoffen worden dus geen beperkingen gesteld. Dat het anders kan, laat het Belgische WNF zien: hun biologische Panovite Bio Panda broodje is te koop in België en Italië. Verrassing: de grondstoffen komen óók van Zeelandia. Dus wat is dan het probleem?

Nou, vooral dat de Belgen niet genoeg broodjes verkopen, zegt WNF Nederland. En dat komt door de prijs. Een biologisch Pandabroodje zou hier sowieso 20 procent duurder worden. En willen de bakkers ook een EKO-keurmerk op het broodje plakken, dan moeten ze voor hun hele bedrijf een duur certificaat van Skal hebben. En dan daalt de verkoop. 'Minder afzet betekent minder afdracht,' zegt het WNF. 'Dat is niet in het voordeel van het WNF en (in het verlengde daarvan) de natuur.'

Voor meer informatie kunt u terecht bij persvoorlichter Yanni van der Velde op (020 6863338) of www.goedewaar.nl


06 sep 04 11:16