AutoRai

6-9-2004

Loeb en Cirtroën verstevigen positie

Met een podiumplaats voor Sébastien Loeb (tweede) en een vijfde positie voor Carlos Sainz doen zowel Loeb als Citroën goede zaken in Japan.

De leiding in beide klassementen wordt verstevigd; Loeb heeft nu dertig punten voorsprong op regerend wereldkampioen Petter Solberg, die de tweede plaats heeft overgenomen van Märtin. Citroën heeft met nog vijf rallies te gaan, een marge van vijfendertig punten op Ford.

Hokkaido, het noordelijkste eiland van Japan was dit jaar voor het eerst het decor van een rally die deel uitmaakt van het World Rally Championship. Voor alle deelnemers dus onbekend terrein. Sébastien Seb Loeb krijgt het daarbij extra lastig: hij dient als eerste van start te gaan en moet dus het smalle en bijzonder bochtrijke parcours verkennen. Een moeilijke rally, deze Japanse première. In de woorden van teambaas Guy Fréquelin: Uiterst riskant.

Samoeraistrijder
Sébastien Loeb hanteert in deze rally twee strategieën om zijn voorsprong in het rijderklassement te consolideren. Op vrijdag start hij als een waar Samoeraistrijder. In hoog tempo werkt hij de klassementsproeven af, waarbij hij telkens het spits moet afbijten. Hij mijdt de risicos niet en wint vier van de negen proeven, evenveel als de leider op vrijdagavond, Petter Solberg. Op zaterdag schakelt Seb over naar een andere strategie: hoewel slechts twaalf seconden hem scheiden van Solberg gaat hij zaterdag beheerst en bovenal berekenend van start. Deze tactiek brengt hem het beoogde resultaat. Loebs koele doeltreffendheid en de betrouwbaarheid van de Citroën Xsara WRC geven de doorslag: hij houdt voortdurend zicht op Solberg en weet zijn achtervolgers op afstand te houden. Seb: Dit is de derde keer dat ik tweede word en dat biedt perspectief voor de komende rallies. Het was niet eenvoudig, met die smalle wegen. Vooral de overgang van de vrij trage verkenningsproeven naar uiterst snelle proeven in de wedstrijd waren moeilijk.

Luttele seconden
Teammaat Carlos Sainz beleeft een heel andere rally. Hij zocht naar de juiste afstelling en bandenkeuze en vond die naar eigen zeggen niet altijd: Het was bijzonder lastig. Ik wilde honderd procent vertrouwen, want dat is noodzakelijk op een snel parcours als dit waar het allerkleinste foutje meteen wordt afgestraft. Sainz is voortdurend in een enerverend gevecht om de vierde plek verwikkeld met Marcus Grönholm. Aan de meet blijkt dat de Fin die strijd in zijn voordeel heeft beslecht. Een luttele dertien seconden scheiden de twee. Sainz rouwt er niet om: Wederom een geweldig resultaat voor het team. Ik ben blij daar deel van uit te maken.