European Commission

IP/04/1067

Brussel, 6 september 2004

Commissie start nieuw portaal dat alle burgers van de uitgebreide EU een betere toegang biedt tot informatie over hun rechten

De Europese Commissie heeft een nieuw portaal Dialoog met de burgers (http://europa.eu.int/citizensrights/) opgezet met duidelijke informatie over hoe burgers hun rechten op de interne markt van de EU kunnen uitoefenen. Het portaal kan in alle 20 officiële talen worden geraadpleegd. De site bevat gidsen over tien gebieden van het EU-recht en meer dan 1300 afdrukbare, in verschillende talen beschikbare, informatiebladen met praktische wenken. Indien gebruikers de informatie die zij nodig hebben niet kunnen vinden of als zij vragen hebben over aspecten van het EU-beleid, kunnen zij per telefoon of e-mail contact opnemen met andere diensten voor advies of probleemoplossing waarvan de adressen op de site staan vermeld. Deze zullen hen in de officiële EU-taal van hun keuze van persoonlijk advies dienen.

Frits Bolkestein, Commissielid voor de interne markt, zegt hierover het volgende: "De nieuwe site gebruikt moderne technologie om gerichte informatie te verstrekken die burgers helpt meer van hun leven te maken door profijt te trekken van de rechten die de interne markt van de EU hun biedt - het heeft geen zin hen te overspoelen met folders waaraan zij geen behoefte hebben. Als de site geen hulp kan bieden, kunnen de gebruikers in hun eigen taal iemand raadplegen. Dit is het bewijs dat de Commissie het zo gemakkelijk mogelijk wil maken om van de door de EU geboden kansen te profiteren."

De nieuwe site geeft toegang tot een reeks gidsen waarin rechten en kansen in de gehele EU worden uiteengezet. Hierin komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod: wonen, werken, studeren en reizen in andere EU-landen; kopen van goederen en diensten in de EU; gelijke kansen; gegevensbescherming; regeling van grensoverschrijdende financiële geschillen. De site geeft ook, in 20 talen, een overzicht van de overgangsregelingen voor het vrije verkeer van werknemers naar en van de nieuwe lidstaten; dit overzicht zal binnenkort met nieuwe informatie worden uitgebreid.

Voor de 15 "oude" lidstaten zijn er in totaal circa 1300 landspecifieke informatiebladen met gedetailleerde informatie over specifieke onderwerpen in het Engels, Frans, Duits en de taal van het betrokken land. Eerst wordt een algemeen onderwerp gekozen, bijvoorbeeld arbeidsmarkt, consumentenbescherming of studeren in een ander land van de EU, en dan een specifiek onderwerp, zoals "hoe vindt u werk?", "openen van een bankrekening" of "hoger onderwijs" en het land waarvoor de informatie gewenst is. De site verstrekt informatie over het EU-recht en het recht van de betrokken lidstaat alsmede praktische wenken.

De site bevat ook een reeks nuttige adressen, telefoonnummers en webadressen in de lidstaten, zodat gebruikers snel het verleende advies kunnen opvolgen. Ook zijn er links naar andere advies- en informatiediensten van de Commissie, bijvoorbeeld:
* Europe Direct (IP/03/986) - geeft on line of via een telefoonnummer dat in heel Europa gratis bereikbaar is (00 800 6789 10 11^ ) antwoord op vragen over de EU;
* de Wegwijzerdienst (IP/02/1110) - kan worden geraadpleegd voor gratis persoonlijk advies door juridische deskundigen over de praktische uitoefening van rechten en mogelijkheden om die rechten te doen naleven. Gebruikers van deze dienst ontvangen binnen acht dagen antwoord in hun eigen taal;

* SOLVIT (IP/02/1110) - bestaat uit een netwerk van centra in de lidstaten waar burgers en bedrijven hulp kunnen krijgen bij de oplossing van problemen die het gevolg zijn van een verkeerde toepassing van de EU-voorschriften door nationale overheidsdiensten.

Bovenstaande diensten bestrijken nu alle 25 lidstaten en alle 20 officiële talen. Samen met de Dialoog met de burgers vormen zij een geïntegreerde keten van diensten, waarmee gebruikers snel naar het juiste contactpunt voor hun vraag worden verwezen.

De nieuwe site van de Dialoog met de burgers zal nog verder worden verbeterd. Gaandeweg zal samen met de autoriteiten in de lidstaten een reeks landspecifieke informatiebladen voor de tien nieuwe lidstaten worden opgesteld.

---

Sommige mobiele belbedrijven bieden geen toegang tot 00800-nummers of brengen verbindingen met deze nummers in rekening; ook worden deze gesprekken soms in rekening gebracht als vanuit een telefooncel of hotel wordt gebeld.