VER BEDRIJFSTAKPENSIOENFONDSEN

Afkoop prepensioen onmogelijke opgave

Afkoop prepensioen onmogelijke opgave

Het kabinet heeft afgelopen vrijdag besloten dat prepensioenrechten per

1 januari 2006 afgekocht kunnen worden. Deze maatregel is een forse inbreuk op het grondbeginsel van de Pensioen- en spaarfondsenwet, dat eenmaal opgebouwde aanspraken tot aan pensionering onaangetast moeten blijven. Het instrument van afkoop wordt oneigenlijk ingezet, en tast de zekerheid over de oudedagsvoorziening aan. Gevreesd moet worden dat uit politiek opportunisme nieuwe ingrepen in de toekomst niet uitgesloten kunnen worden.

De maatregel is potverteren ten laste van toekomstige jaren en kabinetten. Het is uiterst onverstandig om gezien de komende vergrijzingsgolf, het broodnodige kapitaal weg te laten lekken. Globale schatting is dat voor heel Nederland ongeveer 50 miljard euro aan kapitaal voor prepensioen uitstaat. Dit in het verleden opgepotte kapitaal is juist nodig om de lasten van de vergrijzing op te vangen. Door op dit moment te ontpotten, wordt het vergrijzingsbeleid van het kabinet volstrekt ongeloofwaardig.

Het voorstel is niet doordacht. Onduidelijk is bijvoorbeeld om welke rechten het gaat. Veel pensioenregelingen kennen een flexibele ingangsdatum. Op voorhand is dus niet duidelijk welk kapitaal te zijner tijd uitgekeerd moet worden. Veel fondsen zitten in een overgangstraject tussen omslaggefinancierde VUT en kapitaalgedekt prepensioen. Bij afkoop kunnen fondsen alleen het kapitaalgedekte deel afkopen. De deelnemers zien dus het omslaggefinancierde deel aan hun neus voorbij gaan. Dit betekent dat de deelnemers die afkopen er financieel behoorlijk op achteruit gaan. Daarbij komt dat het progressieve belastingtarief zorgt dat bij afkoop veel meer belasting wordt geheven dan wanneer het prepensioen gewoon tot (periodieke) uitkering komt.

De afkoop heeft ook gevolgen voor de financiële positie van de fondsen. Fondsen met een te lage dekking zullen verder in de problemen komen. Tekorten en overschotten zullen niet aan de individuele deelnemer kunnen worden toegerekend. Grootschalige afkoop betekent dat beleggingen te gelde moeten worden gemaakt. Pensioenfondsen moeten vele tientallen miljarden aan beleggingen gaan verkopen. Dit brengt grote risico s met zich mee voor de stabiliteit van de financiële markten. Pensioenfondsen hebben gedurende langere tijd onduidelijkheid over omvang en aard van hun (overblijvende) verplichtingen. Hierdoor ontstaan grote risico s voor de afstemming van de overige beleggingen op de dekking van de overgebleven pensioenrechten.

Grootscheepse afkoop leidt daarnaast tot uitvoeringsproblemen. De systemen en procedures van pensioenfondsen zijn niet ingericht op een massale deelafkoop van prepensioenrechten. 5 à 6 miljoen eenmalige afkopen zullen leiden tot een administratieve chaos. De effecten van de afkoop en de belastingheffing vragen om veel communicatie. De voorlichting zal niet volledig kunnen zijn omdat pensioenfondsen hun pensioenregelingen nog moeten aanpassen aan de nieuwe wetgeving per 1 januari 2006. Dit betekent dat aan deelnemers geen inzicht geboden kan worden in de alternatieven (omzetting van vroegpensioen in ouderdomspensioen).

contactpersoon:
Mw. G. Smits
Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen
telefoon (070) 362 80 08
fax (070) 362 80 09
email info@vvb.nl
www.vvb.nl

De Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen (VB) is opgericht in 1985. Namens de 82 leden behartigt de VB de pensioenbelangen van 4,6 miljoen deelnemers in bedrijfstakpensioenregelingen, ruim 1 miljoen gepensioneerden en 6 miljoen slapers. Nagenoeg alle bedrijfstakpensioenfondsen zijn bij de VB aangesloten. De leden van de VB vertegenwoordigen samen meer dan 75% van het aantal deelnemers in collectieve pensioenregelingen. Het gezamenlijk belegd vermogen van de ledenfondsen bedraagt ruim 300 miljard euro.


06 sep 04 13:52