Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op de Kamervragen van de leden Van Dijken en Smits (beiden PvdA) over de stijging van de kilometerprijs van TraXX in 2003. (Ingezonden 12 juli 2004) 2030417800

1
Is het waar dat de prijs per gereden kilometer met TraXX in 2003 met ruim 219% is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor? Zo neen, kunt u een overzicht doen toekomen van de jaarlijkse procentuele prijsstijging van de kilometerprijs van TraXX vanaf 2001 tot en met 2003?

1.
Het is waar dat de betaalde vergoedingen aan ConneXXion op basis van het contract per 1 oktober 2002, aanmerkelijk hoger lagen dan de jaren daarvóór. Tot 1 oktober 2002 was de vergoeding gebaseerd op een lumpsumbedrag en een vaste vergoeding per reisketen. Dus de lengte van de rit speelde geen enkele rol voor de hoogte van de vergoeding. Het aantal kilometers werd dan ook niet geregistreerd zodat de cijfers over dit tijdvak een schatting betreffen. Pas vanaf 1 oktober 2002 ontving ConneXXion een vergoeding waarbij voor taxivervoer van deur tot deur het aantal kilometers van belang was.

2.
Heeft deze prijsstijging te maken met het feit dat er problemen zijn ontstaan met de aanbesteding voor een nieuwe gunning voor het bovenregionaal vervoer in oktober van 2003? Zo neen, waarom is de kilometerprijs dan zo enorm gestegen in dat jaar?

3.
Is het zo dat het verlengingscontract met Connexxion over 2002 - 2003 inhield dat daarin ook de geleden verliezen van 10 mln., uit de voorgaande jaren geleden door TraXX, werden gecompenseerd?

4.
Waarom hebt u toegestaan dat Connexxion als enige mogelijke contractant op dat moment de kilometerprijs zo kon opdrijven?

2, 3 en 4.
Zoals bekend is het contract over de periode van 1-10-2002 tot 1-4-2004 tot stand gekomen nadat in het voorjaar 2002 (dus niet in oktober 2003) een aanbestedingsprocedure géén offertes had opgeleverd. In die situatie ­een mislukte aanbesteding en de noodzaak een vervoerssysteem te continueren- was ConneXXion (als toenmalige uitvoerder van TraXX) de enige partij die technisch in staat was op een dergelijke (korte) termijn een bovenregionaal vervoerssysteem operationeel te hebben en te houden. In de onderhandelingen is met ConneXXion gesproken over een kilometervergoeding voor taxivervoer van deur tot deur. Dit was voor hen een belangrijk punt omdat zij ­zoals zij ook publiekelijk hebben aangegeven - over de voorgaande jaren verliezen zouden hebben geleden op TraXX. Dit zou zijn veroorzaakt door het feit dat uitsluitend een vergoeding per reis werd geboden ongeacht het aantal afgelegde kilometers. De minister heeft altijd richting ConneXXion aangegeven géén verliescompensatie voor de voorgaande jaren te willen bieden en die is ook niet geboden. Wel heeft hij aangegeven bereid te zijn een reële vergoeding te betalen voor het vervoer na 1 oktober 2002.
De kilometerprijs voor het TraXX-taxivervoer is ­uiteraard na onderhandelingen­ pas overeengekomen nadat het ministerie een vergelijking had gemaakt van de kilometertarieven op de taximarkt alsmede de kilometertarieven in acht Wvg/CVV-contracten en één landelijk contract (voor het vervoer van asielzoekers naar en van medische instellingen).

Op de taximarkt lag dit tarief tussen de 1,35 en de 2 (metertarief) en de vergeleken contracten kenden kilometertarieven variërend tussen 1,04 tot 1,72 (exclusief eventuele opstaptarieven).

5.
Is het vooral deze exorbitante prijsstijging die is aangegrepen als belangrijkste argument om de reisvoorziening van mensen met een handicap via Valys te beperken?

5.
Nee, de belangrijkste argumenten voor de vormgeving van het nieuwe bovenregionaal vervoersysteem heb ik aangegeven in mijn brieven aan de Tweede Kamer van 23 april 2003 en 20 augustus 2003.

6.
Deelt u de opvatting dat een kilometerprijs van 1,67 in 2003 absurd hoog is, waar sommige commerciële taxibedrijven op dit moment ongeveer 1 per kilometer rekenen voor rolstoelvervoer?

6.
De door u genoemde prijs van 1,67 kan niet zonder meer worden vergeleken met het door u genoemde tarief van 1,-. Om dit wel te kunnen doen is het nodig te weten onder welke voorwaarden ritten worden uitgevoerd.
Voor de goede orde merk ik op dat geen kilometerprijs is overeengekomen van 1,67 maar dat de totale kosten gedeeld door het totale aantal verreden kilometers resulteren in een kostprijs van 1,67 per kilometer.

7.
Is de prijs van 1,25 die voor kilometers moet worden betaald bij Valys indien het PKB wordt overschreden kostendekkend, verliesgevend of winstgevend voor Valys?

7.
Het is ons niet bekend, of de prijs van 1,25 per kilometer kostendekkend, verliesgevend of winstgevend is.

8.
Is een aanbestedingsprocedure volgens u eigenlijk wel de beste manier om een vervoerssysteem te regelen, nu blijkt dat de gunningen hebben geleid tot een hoge kilometerprijs terwijl de reismogelijkheden van reizigers met een handicap eerder beperkt zijn dan toegenomen?

8.
De aanbestedingsprocedure die heeft geleid tot Valys heeft een kilometerprijs opgeleverd die
-voorzover mijn gegevens reiken- zowel voor Valys-pashouders als VWS aanmerkelijk gunstiger is dan de kilometerkosten voordien maar ook bijvoorbeeld in het geval reizigers individueel taxikilometers zouden moeten inkopen.


---- --