Provincie Limburg

Vraaggestuurd openbaar vervoer gaat reiziger centraal stellen Provincie presenteert visie op gebiedsdekkend OV voor de eerste

decennia van de 21e eeuw

Door een andere opzet gaat de Provincie in de komende jaren het openbaar vervoer (OV) in Limburg drastisch verbeteren. Het nieuwe openbaar vervoer wordt één geïntegreerd vervoersysteem waarbij de organisatie van het vervoer bij één partij ligt. Nu is dat nog meer gespreid, waardoor een optimale afstemming niet gehaald wordt. In de nieuwe opzet is het aanbod van OV-netwerken en frequenties maatwerk en kan naargelang het gebruik worden uitgebreid. Openbaar vervoer wordt daarmee een meer vraaggestuurd systeem dat inspeelt op de vraag van reizigers. Gedeputeerde Mat Vestjens (mobiliteit) gaat de nieuwe visie hanteren als uitgangspunt bij het aanbesteden van nieuwe concessies voor het openbaar vervoer.

De Provincie vindt het haar verantwoordelijkheid om het voortouw te nemen om samen met gemeenten en andere maatschappelijke partijen vorm te geven aan openbaar vervoer dat betaalbaar is en van goede kwaliteit. Limburgers hebben recht op verplaatsingen. Ook mensen die niet met auto of fiets kunnen of willen reizen. Het openbaar vervoer is dan de enige of de meest ideale vorm van mobiliteit, aldus Mat Vestjens. Daarom moet er een OV zijn dat betaalbaar is, voorziet in de behoeften van de huidige reizigers, maar ook erop gericht is om nieuwe klanten te werven door meer en meer een alternatief te worden voor het individuele autogebruik.

Ruggengraten en knooppunten
De nieuwe inrichting van het OV gaat uit van treinvervoer tussen grotere nationale én inter¬nationale knooppunten. Deze assen zijn de ruggengraat van het totale OV-netwerk binnen Limburg. Waar geen treinverbindingen kunnen worden geboden maar vanuit het totale netwerk bezien toch een ruggengraat nodig is, zullen snelbusdiensten de ruggengraat vormen. Het overige openbaar busvervoer krijgt een functie waarbij veel meer dan nu het geval is, verbindingen zullen worden geboden van kernen naar knooppunten. Op deze knooppunten zal het openbaar busvervoer via een overstap voeden op de vervoersystemen die het vervoer via de ruggengraten verzorgen. Als aanvulling op het reguliere vervoer wordt ook oproepafhankelijk OV geboden, dat ook gericht is op het aansluiten op vervoersystemen van een hogere orde.

Internationaal
Het OV voorziet nu in verbindingen met aanliggende Nederlandse provincies en met de Randstad. Dat geldt veel minder voor het aangrenzende Europa.

De huidige grensoverschrijdende verbindingen zijn voor trein en in mindere mate de openbare bus slecht verzorgd. Dit heeft mede te maken met het ontbreken van enige formele status van de grensoverschrijdende verbindingen, waarvoor het Rijk ook geen exploitatievergoeding geeft. In de komende jaren wil de Provincie betere en modernere ontsluitingen, niet alleen naar de aanliggende Belgische provincies en Duitse Länder maar naar Europa. Anders dan Limburg hebben de steden Aken en Luik aansluitingen op verschillende sneltreinen (Thalys en/of IC-E). Goede verbindingen vanuit Limburg naar deze steden zorgen voor goede ontsluitingen naar en door Europa.

In één hand
In Limburg is nu een aantal vervoerders actief die verschillende vervoersmodaliteiten trein, bus en collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) aanbieden. De exploitanten van de drie verschillende vervoersmodaliteiten stemmen voorzover mogelijk of zakelijk gewenst hun dienstregelingen op elkaar af. Het resultaat is echter niet optimaal. Zo is bijvoorbeeld het collectief vraagafhankelijk vervoer nog niet gebiedsdekkend. Door de organisatie van het vervoer bij één partij neer te leggen wil de Provincie een meer geïntegreerd systeem bevorderen. De Provincie hanteert hiervoor als motto Van drie naar één.

Treindiensten
De huidige Intercitylijnen in Limburg blijven onderdeel van de NS-concessie. Daarmee blijven ze als hoofdas een belangrijk startpunt voor het provinciedekkend OV-netwerk. De Provincie wil ook de nu verliesgevende treindiensten Kerkrade Maastricht en Roermond Nijmegen behouden. De Provincie heeft een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden voor exploitatie van deze treindiensten. Door een verregaande integratie van verschillende vervoersystemen zijn redelijk gunstige exploitatieresultaten te behalen, waarmee een overname van de contractsectorlijnen door de Provincie verantwoord lijkt. Voor de spoorlijn Nijmegen - Roermond overlegt de Provincie Limburg daarbij met Noord-Brabant en het Kadergebied Arnhem-Nijmegen (KAN).

Maximaal twee concessies
De aanbesteding van het openbaar vervoer zal plaatsvinden voor maximaal twee concessie¬gebieden, te weten Noord- en Midden-Limburg en Zuid-Limburg. De bestaande concessies Heuvelland en Maastricht worden opgenomen in de nieuwe concessie Zuid-Limburg. Dit omdat de huidige concessie Heuvelland vervoerstechnisch en financieel een te kleine omvang heeft en vanwege de voorgestane integratie van de verschillende vervoersmodaliteiten en verdere optimalisatie van het OV. Gedeputeerde Mat Vestjens sluit een verdere combinatie tot één concessie niet uit, maar beschouwt die vanuit het oogpunt van concurrentie en financiële omvang als wellicht niet gewenst.

6-9-2004 15:26