Technische Universiteit Delft

De opening van het collegejaar en alle intreeredes en promoties worden gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft

Promoties

Band
07 september 2004 | 10.30 uur
hr. A.J.C. Schmeitz | werktuigkundig ingenieur
promotor | Prof.dr.ir. G. Lodewijks (fac OCP)

A Semi-Emperical Three -Dimensional Model of the Pneumatic Tyre Rolling over Arbitrarily Uneven Road Surfaces
Tegenwoordig spelen gereedschappen voor 'virtual prototyping' een belangrijke rol in de ontwikkeling van voertuigen. Voor het bestuderen van de dynamica van een voertuig zijn complexe voertuigmodellen vereist die opgebouwd zijn uit verscheidene nauwkeurig gemodelleerde componenten. Omdat de band het enige contact tussen het voertuig en het wegdek vormt, is hij een van de belangrijkste componenten van een voertuigmodel. Voor het uitvoeren van comfort- en duurzaamheidanalyses is er behoefte aan nauwkeurige bandmodellen die de belastingen kunnen voorspellen die overgedragen worden van de band op de wielas als er wordt gereden over wegdekoneffenheden. In dit onderzoek wordt zo'n bandsimulatiemodel ontwikkeld dat de dynamische bandresponsie kan weergeven wanneer er gerold wordt over oneffen wegdekken. De gebruikte aanpak is de combinatie van het welbekende starre ringmodel en een geschikt 'enveloping'-model dat een driedimensionaal effectief wegdek genereert dat als invoer wordt gebruikt voor het starre ringmodel. Het proefschrift gaat over de ontwikkeling van de 'enveloping'-modellen en over de uitbreiding van het starre ringbandmodel opdat dit model in staat is om om te gaan met het effectieve wegdek. Het wordt aangetoond dat de combinatie van het starre ringmodel en het 'enveloping'-model succesvol kan worden gebruikt om de dynamische responsie van de band op oneffen wegdekken te beschrijven. In dit onderzoeksproject zijn talrijke experimenten uitgevoerd voor modelontwikkeling, parameteridentificatie en modelvalidatie. De resultaten van veel van deze experimenten worden gepresenteerd in het proefschrift.

Voor verder lezen:

* Tyre and vehicle dynamics by Hans B. Pacejka, 2002

* Modelling of the pneumatic tyre and its impact on vehicle behaviour: collegedictaat behorende bij het college wb3404B voertuigdynamica B by H.B. Pacejka, 2000

* Advanced vehicle technology by Heinz Heisler, 2002