De opening van het collegejaar en alle intreeredes en promoties worden
gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft
Promoties
Band
07 september 2004 | 10.30 uur
hr. A.J.C. Schmeitz | werktuigkundig ingenieur
promotor | Prof.dr.ir. G. Lodewijks (fac OCP)
A Semi-Emperical Three -Dimensional Model of the Pneumatic Tyre Rolling over
Arbitrarily Uneven Road Surfaces
Tegenwoordig spelen gereedschappen voor 'virtual prototyping' een
belangrijke rol in de ontwikkeling van voertuigen. Voor het bestuderen van
de dynamica van een voertuig zijn complexe voertuigmodellen vereist die
opgebouwd zijn uit verscheidene nauwkeurig gemodelleerde componenten. Omdat
de band het enige contact tussen het voertuig en het wegdek vormt, is hij
een van de belangrijkste componenten van een voertuigmodel. Voor het
uitvoeren van comfort- en duurzaamheidanalyses is er behoefte aan
nauwkeurige bandmodellen die de belastingen kunnen voorspellen die
overgedragen worden van de band op de wielas als er wordt gereden over
wegdekoneffenheden. In dit onderzoek wordt zo'n bandsimulatiemodel
ontwikkeld dat de dynamische bandresponsie kan weergeven wanneer er gerold
wordt over oneffen wegdekken. De gebruikte aanpak is de combinatie van het
welbekende starre ringmodel en een geschikt 'enveloping'-model dat een
driedimensionaal effectief wegdek genereert dat als invoer wordt gebruikt
voor het starre ringmodel. Het proefschrift gaat over de ontwikkeling van de
'enveloping'-modellen en over de uitbreiding van het starre ringbandmodel
opdat dit model in staat is om om te gaan met het effectieve wegdek. Het
wordt aangetoond dat de combinatie van het starre ringmodel en het
'enveloping'-model succesvol kan worden gebruikt om de dynamische responsie
van de band op oneffen wegdekken te beschrijven. In dit onderzoeksproject
zijn talrijke experimenten uitgevoerd voor modelontwikkeling,
parameteridentificatie en modelvalidatie. De resultaten van veel van deze
experimenten worden gepresenteerd in het proefschrift.
Voor verder lezen:
* Tyre and vehicle dynamics by Hans B. Pacejka, 2002
* Modelling of the pneumatic tyre and its impact on vehicle behaviour:
collegedictaat behorende bij het college wb3404B voertuigdynamica B by H.B.
Pacejka, 2000
* Advanced vehicle technology by Heinz Heisler, 2002
Technische Universiteit Delft