AutoRai


7-9-2004

Peugeots finishen toch in top zes in Japan

Na Mexico in maart was Japan de tweede nieuwe toevoeging aan de rallywereldkaart. De Rally van Japan werd geen onverdeeld succes voor het Peugeot team. Marcus Grönholm en Harri Rovanperä hadden beiden te kampen met technische problemen, waardoor zij niet voor de topposities konden vechten.

In dit late stadium van het wereldkampioenschap rallys (WRC) beschouwde Peugeot de vierde en de zesde plaats in het nieuwe evenement als ronduit teleurstellend. De Noor Petter Solberg (Subaru) won, terwijl Sébastien Loeb (Citroën) met de tweede plaats weer dichter bij de wereldtitel geraakte.

De Rally van Japan was voorheen bekend als de Hokkaido Rally, genoemd naar het noordelijkste Japanse eiland, waarop dit evenement plaatsheeft. Na meer dan vijftien jaar planning lukte het de Japanners dus eindelijk om een eigen WRC-rally op de kalender te krijgen. Met de stad Obihiro als hoofdkwartier en een geaccidenteerd landschap vol gravelwegen, waarop binnen de totale wedstrijdafstand van 1.677 kilometer 387,5 km aan (27) klassementsproeven was uitgezet. De onverharde wegen bleken smal te zijn, met veel snelle bochten, zo nu en dan een scherpe hoek en enkele technische passages.

Sponzig
Het was warm en droog en dat zou zo blijven gedurende de drie etappes. Aanvankelijk zag het er de eerste dag goed uit voor Marcus Grönholm, totdat het rempedaal van zijn 307 WRC sponzig werd en de Fin door tijdverlies zijn tweede positie moest opgeven. Harri Rovanperä verloor al na de eerste proefkilometers de vierde versnelling Het gat tussen drie en vijf is wel erg groot. , een probleem dat s middags na de service opnieuw de kop op stak. Als nummers drie en acht gingen de beide Finnen de tweede dag in en ditmaal kreeg Grönholm met transmissieproblemen te maken, waarna een verkeerde bandenkeuze hem nog meer tijd kostte. Rovanperäs Peugeot 307 liep nu uitstekend, maar de equipe had de pech om als eerste over de proeven te moeten en fungeerde zodoende als gravelbezem voor de nakomenden. Als nummers vijf en acht sloten de Peugeots de etappe af.

Dag drie werd probleemloos voor Grönholm, die met Carlos Sainz de strijd aanbond om de vierde plaats en deze in de eindfase ook veroverde. De 307-rijder zette daarbij snelste tijden op de laatste drie KPs. Collega Rovanperä werd andermaal als eerste op pad gestuurd over het losse gravel en klaagde in de eindfase over de remwerking van zijn auto. Meer dan de zesde plaats zat er voor hem niet in. Net als Finland en Japan is ook de twaalfde wedstrijd van het WRC onverhard. De Wales Rally GB, met permanence in Cardiff, is van zijn traditionele novemberplek op de kalender naar voren geschoven, wat wellicht een reuzenverschil maakt qua weersomstandigheden.

Nieuwe regels
Inmiddels hebben de teamchefs instemming betuigd met de reglementsplannen van de WRC-commissie. Het heetste hangijzer was het opnieuw toelaten van uitgevallen autos en de mogelijkheid om op elk van de drie dagen punten te scoren. Peugeot Sport-directeur Corrado Provera zei hierover: Het idee om na elke etappe WK-punten toe te kennen, was niet goed. Dat wordt te ingewikkeld voor het grote publiek. Iedereen is het erover eens dat degene die drie dagen lang in de wedstrijd is geweest en na de laatste proef aan de leiding staat, ook winnaar van de rally is. Als je voortaan een proef niet uitrijdt, krijg je vijf minuten tijdstraf. Dat is veel, maar je kunt dan, vooropgesteld dat één en ander aan je auto kan worden gerepareerd, ten minste weer terugkeren in de rally en eventueel punten scoren voor het constructeurskampioenschap. Op deze manier houd je één algemeen winnaar en het karakter van de wedstrijd verandert niet. Dat is zelfs voor een leek nog te begrijpen. En het voordeel voor de toeschouwers is dat zij ook op de laatste dag nog veel autos zien langskomen.