7-9-2004
Dynamiek en design: de nieuwe Audi A4
Rijplezier, uitstekende technologie, opwindende styling en een
luxeniveau dat voldoet aan de hoge eisen die in het topsegment worden
gesteld. Audi presenteert de volgende generatie van zijn
bestverkopende modellen: de A4, de A4 Avant en de supersportieve S4.
Al bij de eerste aanblik is duidelijk dat dit een nieuwe
modelgeneratie is. De vormgeving van de voorzijde van de modellen is
compleet aangepast, onder meer met de karakteristieke Audi
singleframe-grille. De achterkant met zijn scherpe lijnen en de
zijkanten waar de schouderlijn de achterste plaatdelen vloeiend laat
samenkomen, zijn eveneens opnieuw vormgegeven.
De technologie van de modellen komt tegemoet aan de verwachtingen die
de nieuwe hightech vormgeving wekt. A4-kopers kunnen kiezen uit niet
minder dan tien krachtige motoren, inclusief vier compleet nieuwe
krachtbronnen met vermogens tot maar liefst 255 pk. De V8 in de S4
levert 344 pk.
FSI- en turbotechnologie vertegenwoordigen de laatste technieken voor
benzinemotoren; de revolutionaire piezo-injectoren hebben een
vergelijkbare betekenis voor de drieliter TDI. Het sportieve, maar
tegelijkertijd comfortabele en dynamische chassis zet de krachten die
de motoren produceren efficiënt om in puur rijplezier in iedere bocht
en tijdens elke kilometer van de reis.
Innovatieve en verfijnde technologieën vormen een integraal onderdeel
van praktisch alle carrosseriegedeelten en onderdelen: de
meeruitvoering adaptive light, xenon-plus koplampen met dynamische
bochtenverlichting, vormen hiervan het bewijs, evenals de continu
variabele multitronic transmissie (nog steeds uniek) en Audis quattro
permanente vierwielaandrijving. Veelomvattende beveiligingssystemen
voor de inzittenden waaronder tweetrapsairbags voorin en actieve
hoofdsteunen werken samen met het complexe elektronische
stabiliteitssysteem ESP voor de hoogst mogelijke veiligheidsreserves.
De kwaliteit van de materialen en het vakmanschap waarmee het
interieur is vervaardigd, zijn van een dermate hoog niveau dat ze de
vergelijking met de luxe klasse zeker doorstaan. Het design van de
bestuurdersomgeving, en dan in het bijzonder het instrumentarium is
toonaangevend.
Design
De prachtige singleframe-grille die de neus van de nieuwe A4 siert,
straalt zelfverzekerdheid uit, evenals de bijzonder vormgegeven
koplampen achter helder glas. Ze geven de A4 een compleet nieuwe
uitstraling. De lijnen van de trapeziumvormige grille lopen door tot
ver in de krachtige contouren van de motorkap.
De vormgeving van de nieuwe voorzijde bevat elementen van de Nuvolari
quattro coupé conceptauto. Dit is weloverwogen gedaan om aan te geven
dat ook dit model behoort tot de nieuwe Audi-generatie van de A8 6.0
quattro, de A6 en de A3 Sportback.
De ontwerptaal van de Nuvolari quattro komt tevens tot uiting aan de
achterzijde van de nieuwe A4. De laag geplaatste, tweedelige
achterlichten benadrukken het horizontale ontwerp van de auto. De
Limousine en de Avant staan beide vierkant op de weg. De gespierde
onderpartij en de zeer platte raampartij tezamen geven de auto het
uiterlijk van een sportwagen.
De zijpanelen zijn eveneens opnieuw ontworpen. De vloeiende buiging
van de schouderlijn die zich manifesteert als een zich duidelijk
aftekenende schaduwlijn verdeelt de panelen en creëert een
driedimensionale vorm.
In het interieur van de Audi A4 zorgt het nieuw vormgegeven stuur voor
een geheel andere visuele ambiance. Een karakteristiek element is de
airbag-afdekplaat door zijn singleframe-design. Dorpellijsten met
aluminium inleg en talloze aluminium accenten in het interieur behoren
tot de standaarduitrusting van alle nieuwe A4-versies.
Betreffende accenten zijn tevens vervangbaar voor motieven van
walnotenhout of fijn berkenhout in grijs of lichtbeige. Deze
inlegsoorten benadrukken eveneens de exclusiviteit en de sportiviteit
van de A8 en de A6-modellen.
Voor bekleding van de stoelen en verschillende interieurdelen valt te
kiezen uit drie nieuwe stofsoorten, twee leersoorten en zelfs een
leer/alcantara-variant.
De uitstekende ergonomie van de vorige generatie zet Audi voort in de
nieuwe A4. De cockpit en het interieur omringen de bestuurder met
horizontale, vloeiende lijnen die dashboard en deurpanelen haast
onzichtbaar met elkaar verbinden. Tegelijkertijd biedt de nieuwe A4
zijn inzittenden een ongekend comfort.
Voor de bagage is er meer dan gemiddelde ruimte: met een capaciteit
van 460 liter voorziet zelfs de inhoud van de bagageruimte van de
Limousine in de meer uitdagende vervoerstaken. Afhankelijk van de
gekozen versie biedt de Avant tot 1.184 liter inhoud (met de
achterbank neergeklapt).
Motoren en versnellingsbakken
De krachtige en zuinige benzine- en TDI-motoren van de nieuwe Audi A4
leggen de basis voor uitstekende prestaties. Alle motoren voldoen aan
de strenge Euro4-emissienormen.
Voor het eerst biedt Audi voor de A4 nu ook twee compleet nieuwe,
direct ingespoten FSI-motoren: de 3.2 FSI V6 met 188 kW (255 pk) en de
2.0 T FSI-turbomotor met een vermogen van 147 kW (200 pk). Beide
bieden geweldige prestaties, reageren direct op het gaspedaal en
leveren ongekende trekkracht.
Er is ook keus uit drie motoren die hun kwaliteiten inmiddels al
duizenden keren bewezen hebben: de 2,0-liter benzinemotor met een
vermogen van 96 kW (130 pk) en de 120 kW (163 pk) 1.8 T viercilinder.
De 75 kW (102 pk) 1.6 completeert de keus aan benzinemotoren.
De serie TDI-motoren zal bij de introductie bestaan uit de 2,0-liter
viercilinder met pompverstuivertechniek en een vermogen van 103 kW
(140 pk), en de nieuw ontwikkelde 3.0 TDI zescilinder met
commonrail-techniek en piezo-injectoren. De modernste TDI-motor van
het moment debuteerde enkele maanden geleden in de A8 en de A6. De
uitzonderlijk sterke V6 levert een vermogen van 150 kW (204 pk) en een
trekkracht van maar liefst 450 Nm. Het vermogen is beschikbaar tussen
de 1.400 en 3.200 toeren per minuut.
Alle benzine- en dieselmotoren zetten hun vermogen op de weg via
voorwielaandrijving of Audis quattro permanente vierwielaandrijving.
Er is keus uit drie versnellingsbakken: handgeschakeld met vijf of zes
versnellingen en Audis continu variabele multitronic transmissie. Deze
revolutionaire versnellingsbak komt beschikbaar voor de
voorwielaangedreven varianten. De tiptronic met zes versnellingen en
sportstand is leverbaar op de quattro-uitvoeringen.
Chassis
De afstelling van het dynamische chassis met vierpunts
voorwielophanging en de achterwielophanging met zelfsporende
trapeziumvormige draagarmen is geheel aangepast en voorzien van
talloze nieuwe onderdelen.
Audis chassisingenieurs hebben uitgebreide veranderingen doorgevoerd
op het gebied van elasto-kinematiek en de afstellingen van vering en
schokbrekers verbeterd. Enkele ophangingspunten en de afmetingen van
de voorste en achterste schokdempers zijn overgenomen van de A6. De
trapeziumvormige draagarmen en de voorste spoorstang zijn overgenomen
van de S4.
Al deze modificaties zorgen voor een nog betere handelbaarheid van de
auto terwijl het rijcomfort nog steeds van het hoogste niveau is. Ook
de remmen zijn aangepast aan de hogere vermogens van de motoren.
Uitrusting
De standaarduitrusting van de nieuwe Audi A4 Limousine en Avant zet de
maatstaf in de middenklasse. Zo is bijvoorbeeld iedere nieuwe A4
uitgerust met een volautomatische 2-zone airconditioning.
Alle vijf zittingen zijn voorzien van hoofdsteunen en driepunts
veiligheidsgordels. De veiligheidsgordels van de voorstoelen hebben
gordelspanners met spankrachtbegrenzing en waarschuwingsfunctie voor
gordel vergeten. De voorstoelen zijn voorzien van actieve
hoofdsteunen. Deze verminderen de kans op whiplash bij een aanrijding
van achteren aanzienlijk. De veiligheidsuitrusting bestaat verder uit
tweetrapsairbags voorin, zij-airbags voorin en grote hoofdairbags aan
beide zijkanten.
Elektrisch bedienbare ramen voorin (en ook achterin op de 2.0 T FSI en
V6-versies) behoren eveneens tot de omvangrijke standaarduitrusting.
Hetzelfde geldt voor elektrisch bedienbare buitenspiegels en centrale
portiervergrendeling met afstandsbediening.
En dan is er nog een optielijst waarmee de koper bijna eindeloos kan
combineren. Zo kan de nieuwe A4 nu bijvoorbeeld voor het eerst worden
voorzien van adaptive light met xenon-plus koplampen. Dit omvat ook de
speciale daglichtfunctie; deze doet het energieverbruik slechts matig
toenemen, terwijl het wel een belangrijke bijdrage levert aan de
veiligheid. Optionele licht/regensensoren activeren de uitgeschakelde
verlichting en/of ruitenwissers als de omstandigheden daarom vragen.
Op het gebied van infotainment heeft de nieuwe A4 eveneens veel te
bieden. Het dvd radio/navigatiesysteem plus zet nieuwe standaarden op
het gebied van gebruiksvriendelijkheid en ergonomie. De toetsgeometrie
en de indeling van het menu zijn gebaseerd op de MMI-standaard, bekend
van de Audi A8 en de A6. Met de BOSE-geluidsinstallatie in de nieuwe
A4 kan iedereen genieten van een geluidskwaliteit die specifiek op de
auto is afgestemd.
Kopers kunnen kiezen uit vijftien lakkleuren, waaronder vijf nieuwe.
Naast de standaard velgen is er de keus uit zeven verschillende
velgendesigns in breedte variërend tot 17 inch. De maximale bandenmaat
is 235/45 R 17. Via quattro GmbH zijn meer maten leverbaar, tot maar
liefst 18 inch.
De S line-uitvoeringen bieden daarnaast tal van mogelijkheden die de
nieuwe A4 en de A4 Avant een nóg sportievere uitstraling geven.
Vanaf begin december zaldenieuweA4leverbaarzijn.Deprijzenzijn
nog niet bekend.
De nieuwe Audi A4 in het kort:
* Nieuw ontworpen carrosserie voor Limousine en Avant met sportieve
styling
* Afmetingen: lengte 4.586 mm (Limousine en Avant), breedte 1.766
mm, hoogte 1.428 mm, wielbasis, 2.648 mm
* Bagageruimte: 460 liter (Limousine) of 442 en 1.188 liter (Avant
met de achterbank neergeklapt)
* Motoren (in lengterichting ingebouwd): 3.2 FSI V6: 188 kW (255
pk), 330 Nm, 0-100 km/uur in 6,4 sec., top 250 km/uur (begrensd)
2.0 T FSI: 147 kW (200 pk), 280 Nm, 0-100 km/uur in 7,3 sec., top
241 km/uur
1.8 T: 120 kW (163 pk), 225 Nm, 0-100 km/uur in 8,6 sec., top 228
km/uur
2.0: 96 kW (130 pk), 195 Nm, 0-100 km/uur in 9,9 sec., top 212
km/uur
1.6: 75 kW (102 pk), 148 Nm, 0-100 km/uur in 12,6 sec., top 190
km/uur
3.0 TDI V6: 150 kW (204 pk), 450 Nm, 0-100 km/uur in 7,2 sec., top
235 km/uur
2.5 TDI V6: 120 kW (163 pk), 350 Nm, 0-100 km/uur in 8,8 sec., top
227 km/uur
2.0 TDI: 103 kW (140 pk), 320 Nm, 0-100 km/uur in 9,7 sec., top
212 km/uur
1.9 TDI: 85 kW (115 pk), 285 Nm, 0-100 km/uur in 11,2 sec., top
201 km/uur
* Handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, zestraps tiptronic
(voor quattro-modellen) of een continu variabele multitronic
automaat (in combinatie met voorwielaandrijving)
* Voorwielaandrijving of quattro permanente vierwielaandrijving
* Dynamisch chassis: verbeterde vierpunts voorwielophanging en
achterwielophanging met zelfsporende trapeziumvormige draagarm
voor sportief weggedrag, verbeterd remsysteem en de laatste
generatie ESP
* Nieuw: adaptive light (dynamic cornering light) met
daglichtfunctie.
AutoRai