AutoRai


7-9-2004

De nieuwe Volvo XC90 V8

In de Verenigde Staten is circa 30 procent van de verkochte SUVs in het premium-segment voorzien van een V8-motor. Concreet betekent dit dat de vijf- en zescilinderuitvoeringen van de Volvo XC90 slechts 70 procent van de potentiële kopersmarkt bereiken. Met de introductie van de V8-versie van de XC90 verwacht Volvo dit gat te dichten.

Onze V8-motor biedt enorm krachtige prestaties en we kunnen ons moeiteloos meten met de sterkste concurrenten uit het premium-segment. Sterker nog, we zijn ervan overtuigd dat een groot aantal klanten de combinatie van kracht en rijeigenschappen, en een extreem hoog niveau van veiligheid en aandacht voor het milieu, weet te waarderen. Het was voor ons erg belangrijk dat we een achtcilinder op de markt konden brengen die voldoet aan onze kernwaarden, legt Hans-Olov Olsson, President en CEO van Volvo Cars, uit.

Sterke aandrijflijn
De grootste aantrekkingskracht van de Volvo XC90 V8 zit m in de aandrijflijn. Met andere woorden: in de combinatie van de motor, de nieuwe zestraps Geartronic automaat en de vierwielaandrijving met Instant Traction. Dit laatste systeem geeft de XC90 ook op een slecht wegdek aanzienlijk meer grip.

Een ander pluspunt is dat de V8 de meest compacte is in zijn soort. Hierdoor was het mogelijk de krachtbron dwars onder de motorkap te plaatsen. Vanuit milieutechnisch oogpunt is het noemenswaardig dat de Volvo-achtcilinder de eerste is die zowel aan de Amerikaanse ULEV II-normen als aan de toekomstige Euro 5-emissie-eisen voldoet.

Karakteristiek V8-geluid
De uitstekende prestaties op het gebied van veiligheid en milieu zorgen ervoor dat Volvos V8-uitvoering binnen dit specifieke segment een unieke positie inneemt. Een segment waar in eerste instantie aandacht wordt besteed aan rijplezier, kracht en het geluid van de motor. Dit laatste aspect speelt bij de V8-motoren een grote rol. Een traditionele Amerikaanse V8 heeft namelijk een laag, onregelmatig geluid, terwijl Europeanen meer van een subtielere roffel houden. Onze V8 heeft alles in huis wat nodig is om de Amerikaanse markt te veroveren. Het klassieke V8-geluid is aanwezig, maar het is een stuk verfijnder, waardoor duidelijk wordt dat de Volvo XC90 V8 een Europese premium SUV is, aldus Olsson.

Volvo Cars verwacht per jaar 15.000 XC90s V8 te gaan verkopen, waarbij het overgrote deel (circa 75 procent) op de Noord-Amerikaanse markt zal worden afgezet. Dit namelijk is veruit de grootste afzetmarkt voor V8-motoren, gevolgd door Canada en Mexico. Duitsland neemt in dit rijtje de vierde plaats in, Japan de vijfde. De verkoop in de Verenigde Staten start begin 2005, waarna de Volvo XC90 V8 geleidelijk op de overige markten zal worden geïntroduceerd. Volvo Cars Nederland verwacht de V8 medio februari 2005 in Nederland.

XC90 groot succes
De Volvo XC90 is tot nu toe een groot succes voor Volvo Cars. De initiële capaciteit van 50.000 autos op jaarbasis is inmiddels verhoogd en sinds het voorjaar van 2004 bedraagt de jaarlijkse productie in de Zweedse Torslanda-fabriek 90.000 stuks. Ook heeft de auto in korte tijd meer prijzen in de wacht gesleept dan welke Volvo ook. Olsson: Toen we de XC90 introduceerden, beweerden we dat we de eerste autofabrikant waren die een nieuwe generatie SUV op de markt bracht. Inmiddels weten we dat onze klanten ons standpunt delen. De combinatie van een large SUV met zeven zitplaatsen, een hoog veiligheidsniveau, rijeigenschappen van een gewone passagiersauto en goede milieuprestaties hebben ervoor gezorgd dat de Volvo XC90 een van de meest geprezen modellen in de industrie is geworden.