7-9-2004
De nieuwe Volvo XC90 V8
In de Verenigde Staten is circa 30 procent van de verkochte SUVs in
het premium-segment voorzien van een V8-motor. Concreet betekent dit
dat de vijf- en zescilinderuitvoeringen van de Volvo XC90 slechts 70
procent van de potentiële kopersmarkt bereiken. Met de introductie van
de V8-versie van de XC90 verwacht Volvo dit gat te dichten.
Onze V8-motor biedt enorm krachtige prestaties en we kunnen ons
moeiteloos meten met de sterkste concurrenten uit het premium-segment.
Sterker nog, we zijn ervan overtuigd dat een groot aantal klanten de
combinatie van kracht en rijeigenschappen, en een extreem hoog niveau
van veiligheid en aandacht voor het milieu, weet te waarderen. Het was
voor ons erg belangrijk dat we een achtcilinder op de markt konden
brengen die voldoet aan onze kernwaarden, legt Hans-Olov Olsson,
President en CEO van Volvo Cars, uit.
Sterke aandrijflijn
De grootste aantrekkingskracht van de Volvo XC90 V8 zit m in de
aandrijflijn. Met andere woorden: in de combinatie van de motor, de
nieuwe zestraps Geartronic automaat en de vierwielaandrijving met
Instant Traction. Dit laatste systeem geeft de XC90 ook op een slecht
wegdek aanzienlijk meer grip.
Een ander pluspunt is dat de V8 de meest compacte is in zijn soort.
Hierdoor was het mogelijk de krachtbron dwars onder de motorkap te
plaatsen. Vanuit milieutechnisch oogpunt is het noemenswaardig dat de
Volvo-achtcilinder de eerste is die zowel aan de Amerikaanse ULEV
II-normen als aan de toekomstige Euro 5-emissie-eisen voldoet.
Karakteristiek V8-geluid
De uitstekende prestaties op het gebied van veiligheid en milieu
zorgen ervoor dat Volvos V8-uitvoering binnen dit specifieke segment
een unieke positie inneemt. Een segment waar in eerste instantie
aandacht wordt besteed aan rijplezier, kracht en het geluid van de
motor. Dit laatste aspect speelt bij de V8-motoren een grote rol. Een
traditionele Amerikaanse V8 heeft namelijk een laag, onregelmatig
geluid, terwijl Europeanen meer van een subtielere roffel houden. Onze
V8 heeft alles in huis wat nodig is om de Amerikaanse markt te
veroveren. Het klassieke V8-geluid is aanwezig, maar het is een stuk
verfijnder, waardoor duidelijk wordt dat de Volvo XC90 V8 een Europese
premium SUV is, aldus Olsson.
Volvo Cars verwacht per jaar 15.000 XC90s V8 te gaan verkopen, waarbij
het overgrote deel (circa 75 procent) op de Noord-Amerikaanse markt
zal worden afgezet. Dit namelijk is veruit de grootste afzetmarkt voor
V8-motoren, gevolgd door Canada en Mexico. Duitsland neemt in dit
rijtje de vierde plaats in, Japan de vijfde. De verkoop in de
Verenigde Staten start begin 2005, waarna de Volvo XC90 V8 geleidelijk
op de overige markten zal worden geïntroduceerd. Volvo Cars Nederland
verwacht de V8 medio februari 2005 in Nederland.
XC90 groot succes
De Volvo XC90 is tot nu toe een groot succes voor Volvo Cars. De
initiële capaciteit van 50.000 autos op jaarbasis is inmiddels
verhoogd en sinds het voorjaar van 2004 bedraagt de jaarlijkse
productie in de Zweedse Torslanda-fabriek 90.000 stuks. Ook heeft de
auto in korte tijd meer prijzen in de wacht gesleept dan welke Volvo
ook. Olsson: Toen we de XC90 introduceerden, beweerden we dat we de
eerste autofabrikant waren die een nieuwe generatie SUV op de markt
bracht. Inmiddels weten we dat onze klanten ons standpunt delen. De
combinatie van een large SUV met zeven zitplaatsen, een hoog
veiligheidsniveau, rijeigenschappen van een gewone passagiersauto en
goede milieuprestaties hebben ervoor gezorgd dat de Volvo XC90 een van
de meest geprezen modellen in de industrie is geworden.
AutoRai